Inlägg från: drömhus |Visa alla inlägg
  • drömhus

LCHF tråden 3

Håller med dig JewelGirl. Om jag inte var sockerberoende så skulle jag fuska oftare, men jag har vid flera tillfällen i juni testat att festa en kväll och sedan åkt dit med återfall i flera dagar, så jag vågar inte ta mer än en munsbit! Men alla är olika, har du inte beroende så är det ju rätt ok att festa till ordentligt, någon gång då och då.

• drömhus
    mo m2007 skrev 2008-07-31 11:07:15 följande:
    i går åt jag på IKEA å valde bort potatisen, men åt smörgås I går kväll käkade jag lite pommes å i dag har jag bara ätit äpple, ingen smörgås. Som ni ser är jag på marginalen. Men om jag ska skippa brödet vill jag nog ha en frukt i stället så jag blir mätt.Fråga: när börjar man se på vågen att man äter LCHF?

Frukt bör du inte äta alls. Till frukost ta istället ägg eller något annat proteinrikt. Det finns Ostbröd du kan göra och ha som smörgås. Om du går in på kolhydrater.ifokus.se och söker på polarbröd så får du upp recept.

För att se på vågen att du börjat med lchf måste du komma in i ketos och starta fettförbränningen. Intag av tex frukt kan förhindra ingången i ketos. Den första veckan tappar man dessutom i vatten för att kolhydrater binder vatten i kroppen och det släpps ut nu.

• drömhus

Ang stickor så köpte jag idag! Men på mitt apotek så hade som Keto-Diastix, så det kanske beror på om dom har kvar på lagret eller ej. Har precis kissat på en sticka och den visare på måttlig mängd ketoner i urinet. Jag får jaga kolisar ett tag och testa igen! Var ju på fest igår och åt bär med grädde!

mo m2007: jag vågar inte äta frukt för jag är väldigt sockerkänslig och är rädd att åka dit igen och att inte kunna komma in i/behålla min ketosfas. Sten Sture Skaldeman skriver mycket om insulinresistens i sina böcker och därför är jag restriktiv och gav det tipset på att inte äta frukt. Men alla är vi olika och tex Lars Erik Litsfeldt förespråkar att man ska festa loss på lördagkvällar med sin favoriträtt för att inte känna sig låst i dieten, men det skulle jag aldrig kunna göra! Tro mig, jag testade varje lördag hela juni och åkte på återfall på sockret varje gång. Jag är helt enkelt beroende. Jag måste lära mig acceptera det. Du ska göra det som funkar för dig.

• drömhus

Jo, glömde: Jag gjorde blomkålsmos idag! JÖSSES VAD GOTT! Jag kände mig nästan som "förr i tiden" när jag åt det till min lax. Sambon gillade det också och vi ska absolut äta det tillsammans med pepparrot och någon god korv snart.

Och så åt jag räksallad igår. DET var också gott. 3,5 kolisar per 100 gr. Något att festa på till och från! Det kändes väldigt förbjudet för jag är ju en gammal viktväktare!

• drömhus

Fjällräven: Vad får du för utslag nu och vad fick fu i början? Kan jag ha kommit över värsta fasen då då? Har varit "ren" i 3 veckor nu...

Socialen: såg att du bor i Uppsala. Messa om du vill komma och kissa på en sticka!

• drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-31 22:53:40 följande:
    Jag har LCHFat i 2 v, och mina nyanser varierar från högsta till lägsta färgen, men så länge det ger utslag är det väl bra, antar jag...Haha... vilken tråd "Vilken färg kissar du?" Vi är ju inte kloka!
     Vinrött vill vi kissa!
  • drömhus

Tjoho, här har van varit uppe sen 6, tagit en promenad, ätit frukost och står nu och steker köttfärsbiffar. Ibland undrar man ju hur man är funtad?

Ikväll får dambon semester! 1 vecka helt lediga innan inskolningen på dagis börjar för lillkillen!

• drömhus

Oj, En bok... Då kontrar jag med: är du ute efter fakta eller recept?

Tyvärr verkar inte alla böckerna ha både ock. JAg har dock inte läst dr Dahlqvists senaste bok: se länk: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917241149X

Jag gillar ju Lars-Erik Litsfeldts böcker för han har forskat på egen hand om alla fettmyter. Fettskrämd är en favorit, samt den intressanta boken  Ideologin och pengarna bakom kostråden.

Sten Sture Skaldeman "tycker och tänker" mycket, men hans GI Noll! är späckad med recept så det är bra. Men alla recept finns ju att få tag på på tex KiF, eller googla.

Svar på tråden LCHF tråden 3