Inlägg från: drömhus |Visa alla inlägg
  • drömhus

LCHF tråden 3

Peppa mig! Ledsen

Jag har varit rätt duktug och hållt mig borta från kolisar, inte tagit glass när det bjudits etc, men nu är det jobbigt! 1½ vecka utan kolisar, mens snart osv. Jag var ut till syrran idag som hade köpt färska frllor med vallmofrö på som dom åt till lunch. Gissa om jag var sugen!!! GAH!!!! Ni vet, den där friska, speciella frallalukten... Jag åt 31% hushållsost i skivor istället. Ibland slinker det ned en halv tugga av sonens mat och ibland kommer jag på mig själv ha stoppat in något i munnen utan att tänka mig för, men då brukar jag spotta ut.

Vågen har ju visar minus på en vecka och min fett% har gått ned så det ÄR inte bara vatten jag har tappat. Men det är jobbigt att hålla uppe motivationen nu när värmen har kommit och allt jag vill är att äta goda mackor på stranden, dricka kall saft, äta glass osv. Nu kan mycket av det jag vill ersättas, men ni fattar va? Det kliar i mig! Jag vill ha kolisar NU! Skrikandes

• drömhus

devega, håll ut! Din fettförbränning har nog inte kommit igång ännu. man förlorar minst ett kilo vatten när man slutar med socker för glukos binder vatten i kroppen. Och mensen binder oftast vatten i kroppen. Fortsätt med ditt ätande ett par veckor till innan du bestämmer dig för att hoppa av. Du mäter väl midjan?

• drömhus
    JewelGirl skrev 2008-07-24 21:48:43 följande:
    devega: Det känner jag oxå igen. Mår oxå klart bättre och har jämnare blodsocker mellan målen, blir alltså inte helt galen av hunger plötsligen.
    Jag kan bli så där grymt hungrig fortfarande men jag kopplar det samman med att jag börjat gå mycket mera nu. Har fått en stegräknare som jobba hårt nu för tiden. Kanske äter jag för lite fett om jag reagerar så?
  • drömhus

Clara, låter som om du vill köra GI istället. Kör på det du.

Som JewelGril skrev: Inget mjöl är tillåtet om man kör strikt, men det är den totala mängden kolhydrater på en dag man går på. Och hur mycket kolisar på en dag man äter är olika beroende på hur strikt man kör. Ett par finn krisp kan vara okej om man inte ätit så mycket kolhydratrikt i övrigt.

på kolhydrater i fokus går du in i forumet för att hitta recepten.

• drömhus

Det brödet lät helt okej. Ta en skiva och nöj dig med det.

Men om du inte tål bröd, varför vill du då äta det? De flesta magar mår lite dåligt vid övergången mellan kolhydreter till fettdieten så det är inget konstigt. Och du måste inte äta rött kött utan kan gott och väl äta kyckling och fisk tex. Kanske medelhavskost är något för dig? Googla på den så ser du.

• drömhus

Oj, inte ett inlägg på hela dagen! Har folk semester?

Jag vägde mig i morse. Plus på vågen, men jag hänger inte läpp för det. Men jag ska vara lite nogrannare med kolisar denna vecka. Det har blivit lite mycket latte och bär med grädde i dessa semestertider. Det är sockerråttan i mi´g som vill ha sin del av kakan!

• drömhus

Hej danitra!

Du glömde väl inte smöret när du handlade? Margarin ska du kasta, men smör är viktigt! Vi måste ju ha i oss fettet! Olivolja går bra och rapsolja, helst kallpressade har jag för mig. (Själv har jag svårt för smakerna på dessa oljor)

Nu är det bara att köra hårt. Låta bli allt socker och kolhydratrikt. Själv är jag en sockerråtta så det är svårt i perioder. Fuskade lite igår t ex... Det hoppade in några godisbitar nästan av sig själva i min mun!

• drömhus

Angående att mäta midjemåttet... Är det fler än jag som har svårt med det? Det känns som om jag omedvetet hållar in magen så fårt ett måttband kommer fram. Första mätningen är alltig roligast! "Åh vad jag har gått ned i måt!!" men sen så kommer jag på mig själv med att hålla in magen och försöker slappna av efter ett sjupt andetag. Sen kan jag ta ett andetag till och magen blir ännu större...

Hur gör ni när ni mäter midjan!?

• drömhus

Om potatis och pasta är din stora last så har du ju gjort rätt i att köpa hem blomkål. Förvälld sådan ska ju passa utmärkt som ersättare och lite cole slaw i värmen låter väl gott?

kakor, godis, pasta, potatis- kärt barn har många namn men blir socker i blodet! Är inte livet orättvist så säg?

Svar på tråden LCHF tråden 3