Inlägg från: drömhus |Visa alla inlägg
  • drömhus

LCHF tråden 3

Ni andra: Skriv in bra länkar eller skicka dom till mig så lägger jag in dom i TS som en uppdatering!!!

• drömhus
    sagogryn skrev 2008-07-17 22:41:39 följande:
    Hejsan...smyger in med en fråga, hoppas att det går bra. Jag undrar hur den här dieten påverkar hjärta/kärl? Jag har fått för mig att mycket fett är skadligt för hjärta/kärl? Finns det någon sida på nätet där man kan läsa om hur kost med mycket fett påverkar hälsan för övrigt? Inga pekpinnar, bara nyfiken
    Att fett ska vara skadligt har vi blivit matade med sedan barnsben. Det kan du tacka livsmedelsverket för. Margarin ÄR farligt och det ska du inte äta. Rena, naturliga produkter som är så lite processade som möjligt är bäst. Smör, kallpressade oljor, grädde osv.
  • drömhus
    Ewe lina skrev 2008-07-18 16:46:56 följande:
    Jag har en undran om färskost med olika smaker, får man äta dom?När ni ska äta eran lunch eller middag hur mycket brukar ni lägga upp på talriken beronde på vad ni har lagat????
    Färskost: kolla hur många kolhydrater per 100 gr. Jag drar en gräns vid 5 gr / 100 gr.

Hur mycket jag äter? Tja, jag räknar faktiskt kalorier på www.minmat.net fast det är mest nu i början. Men typ 1-2 kyckling fileer med extremt lite grönt till, om något alls, fast med fet sås till. Smörsås, bea, cr fraiche. Köttfärsbiffar 2-3 st. Laxfilé 1-2 st, kött 1 stor biff eller 2 små...

Det finns ju egentligen ingen begränsning på kalorier i denna diet, men eftersom du ska bli mätt på fett i första hand så äter man inte så mycket.
  • drömhus
    godisanna skrev 2008-07-18 22:35:37 följande:
    Min första socker baksmälla idag. jag mår såååå dåligt. va på kalas å åt tårta. inte bra.
    Nej, det är jobbigt! Men ta det som en lärdom! Fick du sockerkick i samband med tårtan också?
  • drömhus

Igår "fuskade" jag lite med jordgubbar och kom upp i 30 kolisar på en dag, men det var gott! Och på något sätt kändes det bättre än att äta godis... Jag har sockersug och några jobbiga dagar kvar innan jag kommer i ketos. Nu har jag nog skjutit på övergången några dagar, men jag måste nästan säga att det var värt det! Jordgubbarna är enormt söta och väldigt små just nu (svenska alltså) så något säger mig att det är sista veckorna man kan få tag på färska.

Använder ni andra keostix för att kolla om ni gått in i ketos?

• drömhus
    Kenzie skrev 2008-07-19 07:43:00 följande:
    Jag använder inte ketosstix då jag märker så tydligt när jag hamnar i ketos.Nu är det dags för en kopp kaffe, därefter en powerwalk och sen ska jag smälla i mig en god tonfiskröra till frukost.
    Hur är din kropp när du hamnar i ketos? *nyfiken*

Tonfiskröra till frukost lät nice! Jag brukar varva kalla frukostar (typ tonfisk) med varma (stekta ägg med makrillröra eller äggröra med bacon). Variation förnöjer. Men precis som du så ska jag ut och gå innan, men om det blir så mycket power vet jag inte... huvudsaken är att stegräknaren får utslag! Och så ska ju hunden kissa på vartannat träd, om han får så att säga.
  • drömhus

Hej i tråden!

Här är man borta i 2 dagar och vad händer? Flera sidor med inlägg efter flera dagars stiltje!

Jag har läst ikapp och har sett en diskussion om vilka som ska få vara med i tråden eller inte. Eftersom jag inte startade första trådarna (tråd 1 och 2) så vill jag inte döma vilka som ska vara med eller inte här. Men jag kan förklara vad jag menar med GI-noll! och det är författaren Skaldemans metod för lchf som är extremt low carb.

I min mening så kan väl de som kör GI-rivstart kan väl vara med i tråden, men eftersom den är rätt fettsnål så kan det skilja från lchf. Äter man entligt GI så är man i helt fel tråd, då lchf i viktminskningsfasen ej tillåter bönor, linser, etc.

En klassisk lchf tillåter tex inte frukt, utan bara bär och avocado i begränsade mängder, så det är de kostråd som jag kommer att ge i tråden. Men alla fuskar vi ibland och då är en fruktsallad till efterrätt långt mycket bättre än sockerkaka! MEN, då måste vi vara medvetna om att det kan stanna upp vår viktminskning litegrann.

Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

• drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-20 10:11:19 följande:
    Drömhus: WORD! Jag har en fråga till er i tråden dock: Hur gör ni med kolhydrater, räknar ni dem? Eller äter ni så bra ni kan enl lchf och "hoppas på det bästa". Kenzie: Absolut!! Bär är bra, speciellt hallon, bara 4 gr carbs/100 gr!. Det är ju samma som i grädde!
    Hej Linda...!

Jag registrerar oftast maten på www.minmat.net och för att besvara en tidigare fråga i tråden så ja, jag väger min mat också. Men freddag och lördag har jag inte orkat...

minmin.net så får jag då reda på hur många kolisar jag har ätit på en dag, jättebra. Jag kan även gå in och kolla vad det jag skulle vilja äta innehåller i kolisar. Annars så är ju ett bra tips att leta fram en kolhydratlista och räkna själv. Skaldemans GI-noll är ju otroligt low carb så följer man inte hans recept får man nog lov att räkna lite om man vill hålla hans strikta linje. Han kör ju även med eget begrepp so han kallar Skaldemans ratio som är fiffig. Sen när jag blir lite mer inne i denna diet kommer jag nog inte att väga min mat eller föra in på minmat, utan uppskatta. Men kommer man till platåer är det ju bra att börja kontrollera igen så att det inte smugit sig in dolda kolisar.
  • drömhus

Du ska helst inte spara alla dina kolhydrater till ett mål eftersom du vill undvika stora insulinutsöndringar som kan störa din ketos. Det är bättre att jämnt fördela dom under dagen.

• drömhus

Hej lärljunge!

Jag har inte läst Dahlqvists senaste, men ska nog ställa mig i kö på bibblan. Jag har testkört Litsfeldts böcker på bibblan, men tyckte hans Fettskrämd var så bra så jag köpte den. Har även Skaldemans GI-noll och Ät dig ned i vikt. Man klarar sig på GInoll tycker jag eftersom Skaldeman inte har fakta utan mer eget tyckande i sina. I GInoll får man hans teorier för kvinnor samt en massa recept, bra pris på böckerna finns på internet.

Svar på tråden LCHF tråden 3