Inlägg från: drömhus |Visa alla inlägg
  • drömhus

LCHF tråden 3

Skaldemans bakgrund vet jag inget om. Det skriver han aldrig. Du menar jobb och så? Någon som däremot skriver bra är Lars Erik Litsfeldt. Han har skrivit bla Fettskrämd.

• drömhus

Och jag köper inte heller allt Skaldeman skriver. Han är ju en "gubbe" så att säga. Men nu har jag läst om boken och om jag förbiser hans tonfall så kan jag hålla med om saker bättre. Men man ska helt klart bredda sitt läsande. Annika Dahlqvist är liks gubbig tycker jag, men det kanske är en generationsfråga. Dahlqvist och Skaldeman är ju lite äldre.

• drömhus
    Guldrosen skrev 2008-08-24 14:47:46 följande:
    Jag har ställt nedanstående fråga i en annan LCHF-tråd men ej fått svar så jag slänger ut frågan här också:"Jag måste bara fråga... Jag har lärt mig att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka optimalt. Hur löser man detta dilemma när man äter LCHF?"
    Hägris skrev 2008-08-24 16:05:30 följande:
    Kroppen kan omvandla fett till kolhydrater som hjärnan kan äta =)
    Måste lägga in en rättelse här: Det är protin som omvandlas till socker, inte fett. Ungefär hälften av det protein du äter blir till socker som hjärnan ska ha till förbränning. Därför ska man inte äta för mycket protiner om man inte förbränner det. Det kan man stå still i vikt av. Men om man som vi äter mycket fett orkar man inte äta så mycket proteiner eftersom fett gör dig mätt.
  • drömhus

Kattmor: du måste ju inte äta bara kött. Ät fisk och skaldjur om du hellre gillar det och glöm inte att variera!

Hoppas samarinen hjälper!

• drömhus
    Bobbenn skrev 2008-08-30 14:40:55 följande:
    ok så om man är 10 + vad innebär det
    Du får äta lite mer kolhydrater än om du har 25 kilo eller mer att gå ned. Exakt hur mycket kommer jag inte ihåg nu. Skaldeman är väldigt kolhydratrestriktiv.
  • drömhus
    Cactuz skrev 2008-09-05 22:58:39 följande:
    Okej, det skall jag göra. Det verkar ju vara väldigt bra, men om man inte kan festa ibland vet jag inte om det är värt det för mig. Men ska läsa på lite. Tack
    De författare jag har läst som kört denna diet rekommenderar att om man "bara" har 5 kg att gå ned så är det enklaste att träna bort det. Undvika onödigt socker såklart, men äta rätt vanligt, typ GI, och så träna målmedvetet. Men att man får räkna med att det tar tid.
  • drömhus
    Bobbenn skrev 2008-09-05 20:59:00 följande:
    Eller frågar läkare. tror inte det är bra i längden med för mkt fett men absolut inte socker heller
    Frågar du en läkare som inte tror ¨på LCHF kosten kommer du att få svaret att det är farligt. Det finns idag inte så mycket forskning på området som säger att detta är ofarligt, tvärtom så forskas det på att fett ska vara farligt, men forskarna får inte fram de resultaten så de dlesta forskningar läggs ned innan de är klara. Varför? Jo, för att forkningen finansieras av läkemedelsbolagen som vill ha det bevisat att vi behöver kolesterolsänkande medicin. Och om dom inte får fram de forskningsresultaten så tjänar de inte på att låta ett resultat komma fram som på naturlig väg kan sänka ditt kolesterol.
  • drömhus
    Bobbenn skrev 2008-09-06 09:44:05 följande:
    Var och en blir salig på sin tro Det är ju som med allt, religion, barnuppfostran osvMen jag kör på, det verkar funka är minus 2 kilo på 9 dagar
    Okej, jag kör på du. Det lät lite spydigt bara så det var därför jag undrade. De flesta i denna tråden är ju på det klara med att vi blivit ljugna för i alla år av Livsmedelsverket så det är klart att vi är saliga i vår nya "tro". När man skrapar på ytan om varifrån kostråden kommit så kommer det in ekonomiska och ideologiska skäl, inte hälsomässiga, så det är klart att man blir lite mörkrädd.
  • drömhus
    Cactuz skrev 2008-09-06 10:46:24 följande:
    Drömhus:Jag förstår inte riktigt.. Livsmedelsverket har ljugit och vi har haft fel kostråd etc. Men jag rekommenderas ändå inte att äta som ni gör (lchf) pga att jag "bara" har 5 kg att gå ner..?Så det är inte det ultimata sättet att äta på då?Utan bara om man ska ner mycket i vikt, sen skall man äta "mer normalt" ?Så om jag hellre skall äta "normalt" och träna lite mer bara, så är inte lchf-kosten så bra.?
    JAg ska förtydliga mig lite. som Kenzie skrev så kan alla äta LCHF kost, men när man är med normalviktig så kan man äta mer GImässigt, dvs mer kolhydrater. Men där är vi alla olika och jag kanske inte kan det utan att gå upp i vikt, men du kanske kan det. Börjar man med en så låg övervikt så ska man inte förvänta sig en snabb viktnedgång. Men är du sugen på att prova lchf så ska du absolut göra det. Det gäller ju att lära känna sin egen kropp och vad den går igång på. Jag skrev ju faktiskt "äta rätt vanligt, typ GI".

Det är Sten Sture Skaldeman som skriver att de sista 5 kilona lättast går bort med träning. Så om du kör lchf +10 och tränar så borde du komma i mål. Att äta "normalt" är för mig inte längre att äta frukostfrallor och snabba kolisar, utan GI. Vilket var det jag skrev också.
  • drömhus
    Cactuz skrev 2008-09-06 11:45:19 följande:
    drömhus>Okej, då är jag med. Men om man vill köra lite blandning av lchf och GI, ska man fortfarande äta det fetaste av allt?? Typ bregott på ost till mellanmåla, ägg o smör till frukost.Eller blir det för mycket fett om man även äter tex. lite ris/pasta till middagen.. Hmm...?
    Du ska alltid äta det feta och köttet först. Och avsluta med kolhydrater. Det är en bra regel att leva efter hela livet. Grunda med något fett ca 20 minuter innan en festmåltid där du tex ska dricka vin. Ex en bit fet ost. Då blir kroppen upptagen med osten verkar "glömma" bort kolisarna som kommer. (Skaldeman) Om jag va du så skulle jag äta så lite kolisar som möjligt men annars riktiga produkter, inte light. Är det löttfärssås med spagetti så ta jättelite spagetti osv.
  • drömhus
    helene306 skrev 2008-09-06 20:46:51 följande:
    Hur är det med den grekiska sallden på McDonalds? Någon som vet? Har blivit en sucker på den
    Gå in på mcDonalds hemsida och kolla. Dom har ju alla innehållsförteckningar där.
  • drömhus
    Bobbenn skrev 2008-09-06 21:43:01 följande:
    Men är det per skiva och inte per 100 g man ska kolla?
    Du kan även räkna på det totala dagliga intaget av kolisar per dag. Det är ju ett sätt att tex kunna unna dig en bit choklad ibland, även om den är mörk. Beroende på hur sträng diet du kör så får du äta en  viss mängd kolisar per dag och om du räknar med brödskivan så vet du ju hur mycket mer du kan äta den dagen.

Men står du i affären och undrar vilken salami du ska köpa så är det enklast att kolla mängden kolisar per 100 gr.
  • drömhus
    Dame72 skrev 2008-09-06 21:50:50 följande:
    Det här har jag ätit idag (LCHF)
    Bra med en egen tråd till den!

men jag tror inte jag ska skriva in mitt intag för idag!!! *fuskar lite nu* Fundersam
  • drömhus
    Sofia skrev 2008-09-15 16:22:01 följande:
    Jag har precis börjat med lchf och har suttit och läst igenom tråden. Jag har en fundering som jag inte riktigt kan lösa genom att läsa mig fram så jag ställer frågan här istället. Jag har bakat ägg och baconmuffinsen som jag hittade recept på i tråden. det jag inte fattar är hur man ska lägga in det i minmat. måste man lägga in varje ingrediens för sig varje dag eller hur gör man för att skapa till exempel muffinsen?
    där får du filura ut tt system som passar dig. antingen hela satsen och ange vikt på muffinsen eller så räkna ut vad en muffins innehåller.
  • drömhus
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:29:25 följande:
    Du menar att man inte gör stuvning alls då eller? T.ex. så sk ajag stuva spenat imorgon, ska jag inte göra en stuvning utan bara ha i smör och grädde istället?
    Det finns något som heter Arrowrot men som jag inte kan något om: googla. Den ska vara kolhydratsnål men fungera till stuvning.

annars kan du ju använda creme fraiche. Det ger ju en lite tjockare konsistens, men något syrligare smak än bara grädde.
  • drömhus
    Smurfan 81 skrev 2008-10-02 23:10:02 följande:
    Kan man äta för lite med LCHF?Idag har det varit fullt upp, och då hinner jag inte äta! Ikväll gjorde jag Fiberhusk-pannkakorna (som för övrigt var gryyymt goda!) med grädde och hallon till. Sen har jag inte fått i mig mer idag... Och nu är jag så mätt och klockan är mycket...2 kolhydrater (5,32gram)10 proteiner88 fettTotalt blev det 890 kcal.
    Äter du för lite så avstannar fettförbränningen och du går inte ned i vikt. Men samtidigt säger ju en del att man ska äta när man är hungrig och är du inte det så...

Ta tid när du har och laga extra portioner och frys in. Då behöver du itne känna att du inte har tid att laga mat.
  • drömhus
    LoveMyFamily skrev 2008-10-04 20:01:09 följande:
    Vilken av dessa böcker är bäst?Sten Sture Skaldemans "Ät dig ned i vikt? el GI-Noll ELLERÄt fet mat- bli frisk och smal med LCHF.Skriv gärna om varför ni tycker så
    Av skaldemans böcker är GInoll! bäst tycker jag: mycket recept! Jag har både den och den bok du vill ha råd om. De är rätt lika varandra, men jag upplever att GInoll har fler recept.

Jag har inte läst Bli frisk och smal med lchf, men visst är den skriven av Litsfeldt? Jag gillar honom bättre som författare, men jag har bara läst "Fettskrämd" av honom. Den innehåller mycket fakta och lite recept.
  • drömhus
    Smurfan 81 skrev 2008-10-06 12:59:25 följande:
    Vad oklar min fråga blev... Hoppas nån förstod! Alltså om den här dieten påverkar personer med hjärt/kärlsjukdomar eller till och med kan skapa hjärt/kärlsjukdomar med tanke på allt fett, och om det i sin tur kan vara något problem för de (som jag t.ex.) som har ökad risk för blodproppar.
    Det finns idag ingen forskning som bevisar det ena eller det andra på ett övertygande sätt, dvs om det är farligt eller ofarligt, det flera människor som gått på denna diet däremot själva erfarit, tex skaldeman, är att värdena i kroppen vid en hälsoundersökning blev väldigt bra med lchf. Slutsatsen blir att fett inte är farligt om man utesluter kolhydrater. Men fett i kombination med kolisar är farligt.

Varför finns inte forskning som visar på att fett är ofarligt då? Jo, den mesta forskningen drivs och finansieras av läkemedelsföretagen och det finns inget läkemedelsföretag som tjänar på att fett är ofarligt. Tvärtom vill ju tex kolesterolsänkande medicinpillerföretag att fett ska vara farligt (så att dom får sälja mer piller) men när kopplingen inte kan intygas så läggs studierna ned.

Smurfan: du har ju en massa länkar i TS. har du läst dom?
Svar på tråden LCHF tråden 3