• Tjoy

Särbegåvade barn

Då det saknas en tråd om detta startar jag en för föräldrar med särbegåvade barn eller som själva var särbegåvade som barn, där man kan sprida information och kunskap.

Särbegåvning verkar vara ett känt begrepp utomlands. I Sverige har man precis börjat diskutera kring ämnet då man upptäckt att många särbegåvade barn inte får den acceptans de behöver och inte tillåts arbeta på den nivå de är kapabla till.
    Det är viktigt att den här gruppen uppmärksammas då särbegåvade barn kan få påtagliga psykosociala problem pga tristess, underprestationstvång och brist på social acceptans.

Jag har hittat en bra länk med mycket information om särbegåvade barn:
    www.hlk.hj.se/doc/3551

• Svar på tråden Särbegåvade barn
  • danitra

Usch, jag tycker det är ett jobbigt ämne.

• Tjoy

Såg att du skrev att du var särbegåvad i en annan tråd. Har du haft negativa erfarenheter?

• danitra
    Tjoy skrev 2008-05-25 01:39:27 följande:
    Såg att du skrev att du var särbegåvad i en annan tråd. Har du haft negativa erfarenheter?
    Ja, mitt första, starka minne från ettan var att angående läsning. Det fanns tre lådor med böcker, en för ettor, en för tvåor och en för treor (gick i 1-3 klass). När jag läst igenom alla i ettans låda så frågade jag min fröken om jag fick börja på nästa men det tyckte hon inte utan föreslog att jag skulle läsa ettans böcker igen.

Och det kan sammanfatta min skolgång de första åren. Inom vissa ämnen lärde jag mig INGENTING.
  • Gardian
    danitra skrev 2008-05-25 01:36:54 följande:
    Usch, jag tycker det är ett jobbigt ämne.
    Mycket jobbigt för vissa!
  • danitra
    Gardian skrev 2008-05-25 01:46:50 följande:
    Mycket jobbigt för vissa!
    Hur menar du?
  • 1814

Precis så var det för mig också, men mina lärare gav mig blanka papper och penna och sa "här - rita en teckning" istället...jäkligt bra på rita blev jag, men tröttnade snabbt på skolan då jag var helt understimulerad i de flesta ämnen. Hade fått mycket av att få gå i nån specialklass och komma vidare med mer avancerade saker.

danitra skrev 2008-05-25 01:42:25 följande:
    Ja, mitt första, starka minne från ettan var att angående läsning. Det fanns tre lådor med böcker, en för ettor, en för tvåor och en för treor (gick i 1-3 klass). När jag läst igenom alla i ettans låda så frågade jag min fröken om jag fick börja på nästa men det tyckte hon inte utan föreslog att jag skulle läsa ettans böcker igen.Och det kan sammanfatta min skolgång de första åren. Inom vissa ämnen lärde jag mig INGENTING.
  • Gardian
    danitra skrev 2008-05-25 01:42:25 följande:
    Ja, mitt första, starka minne från ettan var att angående läsning. Det fanns tre lådor med böcker, en för ettor, en för tvåor och en för treor (gick i 1-3 klass). När jag läst igenom alla i ettans låda så frågade jag min fröken om jag fick börja på nästa men det tyckte hon inte utan föreslog att jag skulle läsa ettans böcker igen.Och det kan sammanfatta min skolgång de första åren. Inom vissa ämnen lärde jag mig INGENTING.
    Vilken lärare?
  • danitra
    Gardian skrev 2008-05-25 01:47:41 följande:
    Vilken lärare?
    Min klasslärare.
  • Tjoy

Det där känner jag igen.
    Min bror räknade ut 3:ans matte på 2-3 månader, sen fick han snällt vänta på alla andra. Det som hände var att han blev en clown som jämt störde lektionerna pga att han var uttråkad.

Det är just därför som det här ämnet är så viktigt att ta upp. Folk måste sluta blunda och inse att de här barnen finns och att de behöver stimuleras i skolan.

• danitra

Samma sak var det i matten, när jag blev färdig med ett kapitel så fick jag inte gå vidare utan fick göra extra uppgifter som låg på precis samma nivå som dom jag redan gjort.

Svar på tråden Särbegåvade barn