Inlägg från: danitra |Visa alla inlägg
  • danitra

    Särbegåvade barn

    Usch, jag tycker det är ett jobbigt ämne.

  • danitra
    Tjoy skrev 2008-05-25 01:39:27 följande:
    Såg att du skrev att du var särbegåvad i en annan tråd. Har du haft negativa erfarenheter?
    Ja, mitt första, starka minne från ettan var att angående läsning. Det fanns tre lådor med böcker, en för ettor, en för tvåor och en för treor (gick i 1-3 klass). När jag läst igenom alla i ettans låda så frågade jag min fröken om jag fick börja på nästa men det tyckte hon inte utan föreslog att jag skulle läsa ettans böcker igen.

    Och det kan sammanfatta min skolgång de första åren. Inom vissa ämnen lärde jag mig INGENTING.
  • danitra
    Gardian skrev 2008-05-25 01:46:50 följande:
    Mycket jobbigt för vissa!
    Hur menar du?
  • danitra
    Gardian skrev 2008-05-25 01:47:41 följande:
    Vilken lärare?
    Min klasslärare.
  • danitra

    Samma sak var det i matten, när jag blev färdig med ett kapitel så fick jag inte gå vidare utan fick göra extra uppgifter som låg på precis samma nivå som dom jag redan gjort.

  • danitra
    Tjoy skrev 2008-05-25 01:48:41 följande:
    Det där känner jag igen.Min bror räknade ut 3:ans matte på 2-3 månader, sen fick han snällt vänta på alla andra. Det som hände var att han blev en clown som jämt störde lektionerna pga att han var uttråkad.Det är just därför som det här ämnet är så viktigt att ta upp. Folk måste sluta blunda och inse att de här barnen finns och att de behöver stimuleras i skolan.
    Själv fick jag aldrig lära mig att möta utmaningar, att behöva anstränga mig för att klara av något. Vilket gjorde att jag fortfarande har jättesvårt för motgångar.
  • danitra

    Anledningen till att det är ett jobbigt ämne är att jag själv har barn nu. Nu vet inte jag om han kommer bli som jag men risken/chansen är rätt stor eftersom hans pappa också är särbegåvad.

  • danitra
    1814 skrev 2008-05-25 01:53:20 följande:
    Jag fick ofta böcker från de högre klasserna/gymnasiet i grundskolan, men det hade varit helt fantastiskt om jag hade kunnat få en lärare också, och få vara med andra barn som var likadana... Jag fattar inte varför de inför "elit-klasser" (gud vad jag HATAR det ordet) i gymnasieskolan, där det redan finns olika klasser och man tas in på urval osv, istället för att fixa klasser för särbegåvade i grundskolan, där man verkar "tappa" de flesta.
    Ja, fram för specialklasser för särbegåvade! Man förlorar så många individer som skulle kunna utvecklas fantastiskt bra idag.

    Jag ser mig som ett offer för "Lagom-Sverige".
  • danitra

    Man kanske skulle starta ett bra forum för dessa barn och föräldrar?

  • danitra
    abovo skrev 2008-05-25 21:29:13 följande:
    Någon särbegåvad här som gått med i mensa? Funderar på att göra det testet, men gillar inte test eftersom jag inte är stresstålig. Har en IQ på 148 och gick ut naturvetenskaplig linje med 5 i alla ämnen. Men jag har ändå (eller pga av det?) svårt att fungera bra i samhället (läs, hitta rätt jobb). Min man har en IQ på 132, och sonen har nu börjat läsa, han är 2,5 år. Så han kanske brås på oss då... vem vet.
    Nej, dels har jag ingen lust och dels så har jag nog inte tillräckligt hög IQ (126 typ). Min begåvning är mer spridd. Men jag tror att det kan vara ett kul och givande kontaktnät att bli del av om man söker fler likasinnade!
  • danitra
    IsaW skrev 2008-05-25 22:16:35 följande:
    Jag tror man gör sitt barn en otjänst om man inte är beredd att också se att man har ett "normalt" barn. Ett barn med känslor och behov som alla, oavsett begåvning. En vinst med skolan är att man faktiskt måste försöka fungera med individer som inte är lika en själv. Så är också vuxenlivet. Personligen skulle jag inte vilja byta mitt barns möjligheter att få vänner och känna sig "normal" mot att han fick uppgifter som stimulerade hans intelligens optimalt. Jag är övertygad om att störst lycka i livet får man av att känna vänskap, sammanhang och kärlek. Att man inte står ut med misslyckande beror nog mest på att man uppfostrats att tro att man är bättre än andra (eller att man inte är älskad om man inte presterar bättre). Intellektuell stimulans är viktigt, och förhoppningsvis kan skolan ordna med det inom den vanliga verksamhetens ramar. Annars tycker jag ändå skolans sociala funktion är viktigare.
    Mmm, det låter fint. Tyvärr är det inte så enkelt. Att hela tiden känna sig bättre än sina vänner, understimulerad och uttråkad är inte så bra för den sociala utvecklingen.
  • danitra
    E81 skrev 2008-05-26 10:34:59 följande:
    Undrade lite över tipsen från Ellen Winner. Är det sant att särbegåvade barn inte tycker om att leka med "normala" barn? Att de uteslutande bör leka med andra särbegåvade barn? På vilket sätt leker särbegåvade barn annorlunda än "normala" barn? Kan "normala" barn inte leka tillräckligt intelligtent för ett särbegåvat barn? MÅSTE särbegåvade barns hjärnor stimuleras på högsta nivå jämt (d v s i umgänget med andra särbegåvade barn)? Och vad är det som säger att leken tillsammans med "normala" barn inte stimulerar ett särbegåvat barn? Jag förstår inte riktigt... "Normala" barn kanske inte ligger på samma nivå IQ-mässigt, men är fantasirikedom och glädje inte värt något när det kommer till leken? Eller är det bara särbegåvade barns fantasi och glädje som "passar" andra särbegåvade barn?Hoppas ni hängde med i mina tankegångar. Är uppriktigt nyfiken eftersom jag tycker att det känns sorgligt att särbegåvade barns vänkrets bör begränsas så kapitalt till att bara inkludera andra särbegåvade barn.
    Jag tror hon menar att man ska försöka se till att det finns särbegåvade barn att umgås med. För vissa, inte alla, särbegåvade så kan det vara svårt att leka med andra som inte ligger på samma nivå. Ofta vill man leka med äldre barn men det funkar inte alltid heller så bra.

    Det är lite det jag skulle vilja uppnå med formuet på sikt, en möjlighet att hitta kontakter med andra särbegåvade barn.
  • danitra
    E81 skrev 2008-05-26 11:06:13 följande:
    Tack för era svar! Självklart är det mycket värdefullt för särbegåvade barn att få umgås med andra särbegåvade, men jag förstod inte riktigt Winners uttalande att "särbegåvade barn tycker inte om att leka med normala barn...". Tyckte det lät osannolikt att detta skulle vara något som gäller alla särbegåvade barn alltid.
    Ja, nej - självklart finns det särbegåvade barn som funkar jättebra med "normala" barn. Men tyvärr så är det ofta så att sättet man skiljer sig åt påverkar också leken. Fantasi, känsla för rättvisa och liknande.
  • danitra
    JeanneDArc skrev 2008-05-26 15:08:58 följande:
    Jag är absolut inget geni eller så, men har alltid haft lätt för mig i skolan. Redan på låg- mellanstadiet blev jag hindrad att lära mig allt jag ville lära mig. "nu har du läst för mycket i läsboken, nu måste du vänta in de andra. Nu har du räknat för långt fram, du får vänta så vi är lika långt fram allihop." Så det är långt ifrån ett problem som bara berör extrembegåvade elever. Man blir uttråkad, tappar lusten och bryr sig inte så mycket längre. Skittrist är det! Tycker ALLA elever ska ha lika rätt att få lära sig så mycket de kan på sin egen nivå.
    Ja precis. Jag fick extra uppgifter i matte som låg på precis samma nivå som dom jag redan gjort - hur kul var det?

    Nej, jag fick lära mig tidigt att det inte finns någon vits med att anstränga sig - då får man bara vänta.
  • danitra

    Mia med: Kolla gärna in här: sarbegavade.forum24.se
    Jag har startat ett forum för ämnet särbegåvning där jag hoppas att föräldrar till barn med särbegåvning och vuxna särbegåvade kan träffas.

  • danitra
    Karate skrev 2008-05-27 21:12:25 följande:
    Hej,intressant att läsa om alla era erfarenheter som barn. Ganska sorgligt att de flesta av er inte har blivit sedda för dem ni är.Jag undrar dock om det finns fler som HAR barn med särbegåvning här på FL? Kollade på sarbegavade.forum24.se men där var int eså många inlägg för föräldrar. Jag undrar hur era barn med särbegåvning var då de var yngre, alltså innan skolåldern?Skolan blir ju en kritisk vändpunkt, särskilt när det gäller begåvning. Men hur var det före skolan? Minns ni som är vuxna särbegåvade hur det var för er?
    Jag försöker fånga upp folk allteftersom ock göra dom uppmärksamma på forumet. Förhoppningsvis kommer det finnas fler där snart.

    Mina mínnen och det jag fått berättat för mig var att jag visade stort intresse för att lära mig nytt och för att förstå saker. Alltså mycket "varför då?" och "hur då?". Jag hade många filosofiska funderingar som inte mina jämnåriga hade, typ "Ser alla verkligheten på samma sätt?" eller "Vad är tid?".
Svar på tråden Särbegåvade barn