• Tjoy

    Särbegåvade barn

    Då det saknas en tråd om detta startar jag en för föräldrar med särbegåvade barn eller som själva var särbegåvade som barn, där man kan sprida information och kunskap.

    Särbegåvning verkar vara ett känt begrepp utomlands. I Sverige har man precis börjat diskutera kring ämnet då man upptäckt att många särbegåvade barn inte får den acceptans de behöver och inte tillåts arbeta på den nivå de är kapabla till.
    Det är viktigt att den här gruppen uppmärksammas då särbegåvade barn kan få påtagliga psykosociala problem pga tristess, underprestationstvång och brist på social acceptans.

    Jag har hittat en bra länk med mycket information om särbegåvade barn:
    www.hlk.hj.se/doc/3551

  • Svar på tråden Särbegåvade barn
  • Tjoy

    IsaW skrev 2008-05-25 22:16:35 följande:


    Jag tror man gör sitt barn en otjänst om man inte är beredd att också se att man har ett "normalt" barn. Ett barn med känslor och behov som alla, oavsett begåvning. En vinst med skolan är att man faktiskt måste försöka fungera med individer som inte är lika en själv. Så är också vuxenlivet. Personligen skulle jag inte vilja byta mitt barns möjligheter att få vänner och känna sig "normal" mot att han fick uppgifter som stimulerade hans intelligens optimalt. Jag är övertygad om att störst lycka i livet får man av att känna vänskap, sammanhang och kärlek. Att man inte står ut med misslyckande beror nog mest på att man uppfostrats att tro att man är bättre än andra (eller att man inte är älskad om man inte presterar bättre). Intellektuell stimulans är viktigt, och förhoppningsvis kan skolan ordna med det inom den vanliga verksamhetens ramar. Annars tycker jag ändå skolans sociala funktion är viktigare.
    IsaW: Men om underbegåvade får en möjlighet att få studierna anpassade efter sig, tex genom att gå i särskola; varför ska då särbegåvade inte få samma möjlighet? Dvs att studera i sin takt.
    Precis som ett underbegåvat barn har vissa behov, så har även ett särbegåvat.
    Om man inte får tillräckligt mycket stimulans blir man uttråkad och kan börja hitta på dumheter istället. Man bör istället uppmuntra barnens vilja att lära sig mer, inte hämma den.

    Ex. Om man är 10 år skulle det inte vara så kul att gå i 2:an, då blir 10-åringen rätt uttråkad.

    Det där du skrev om att du hellre vill att barnet blir normalt med kompisar än att barnet får stimulerande uppgifter osv...
    Man kan ha kompisar genom fritidsaktiviteter också, inte bara i klassen. Skulle det finnas särskoleklasser skulle barnet få kompisar där också. Sen finns det vissa särbegåvade som inte får ett "normalt" liv pga att begåvningen ställer till det för dem.

    Min bror hade en massa kompisar då han var klassens clown (pga understimulans). Han tyckte det var mycket roligare att kasta sudd på lärarna och skämta och bli utslängd ur klassrummet än att sitta och vänta på de andra. Han tappade intresset för skolan och slutade prestera bra.
    Tror du att det hjälpte honom att ha många kompisar (som han ändå inte umgås med idag), bli illa omtyckt av lärare pga störningar, inte gå ut gymnasiet med fullständiga betyg, osv?
    De normala barnen i hans klass lyckades säkert bättre med det där, för de hade inte hans behov.

    Sen är det ju självklart att man som förälder inte ska förvänta sig mer än barnet kan prestera. Prestationen ska inte stå i fokus, det är viktigare med kärlek osv. Som förälder är det också viktigt att se till att barnet får sina behov tillgodosedda, även om det så är att barnet vill räkna ut alla matteböcker före alla andra i klassen.
  • Tjoy

    Glömde ta med detta till dig isaw:
    citerar från en hemsida med info om särbegåvning:

    "Forskning visar också enligt Roland Persson att frånvaron av uppmuntran speciellt i ett ofta oförstående skolsystem, inte bara leder till att dessa barn stannar i utvecklingen och blir "medelmåttor", utan ofta får betydligt allvarligare konsekvenser som t ex: - Underprestation
    - Könsrelaterade problem
    - Ätstörningar
    - Ensamhet
    - Skolvägran stress
    - Depression (som i värsta fall kan leda till självmord)

    Givetvis gäller inte detta alla barn men det visar tydligt om vad tristess och brist på social acceptans kan leda till.

    TIPS

    Här är några råd från Roland Persson

    - ha tolerans för barnens vilja och initiativ
    - stimulera de områden där barnet visar särskilda intressen
    - se till att det finns möjligheter för barnet att pröva olika saker
    - uppmuntra genom att uttala dig positivt
    - driv inte på, då tvingar man som regel barnentiden.

    Här är råd från Ellen Winner

    - Försök att inte se ditt särbegåvade barn som ?normalt?. Detta är troligtvis ändå omöjligt.
    - Särbegåvade barn tycker inte om att leka med ?normala? barn eftersom deras intressen skiljer sig åt markant.
    - Försök att hitta lekkamrater till ditt barn med liknande särbegåvningar.
    - Ge näring åt och uppmuntra ditt barns särbegåvning

  • bananglass
    IsaW skrev 2008-05-25 22:16:35 följande:
    Jag tror man gör sitt barn en otjänst om man inte är beredd att också se att man har ett "normalt" barn. Ett barn med känslor och behov som alla, oavsett begåvning. En vinst med skolan är att man faktiskt måste försöka fungera med individer som inte är lika en själv. Så är också vuxenlivet. Personligen skulle jag inte vilja byta mitt barns möjligheter att få vänner och känna sig "normal" mot att han fick uppgifter som stimulerade hans intelligens optimalt. Jag är övertygad om att störst lycka i livet får man av att känna vänskap, sammanhang och kärlek. Att man inte står ut med misslyckande beror nog mest på att man uppfostrats att tro att man är bättre än andra (eller att man inte är älskad om man inte presterar bättre). Intellektuell stimulans är viktigt, och förhoppningsvis kan skolan ordna med det inom den vanliga verksamhetens ramar. Annars tycker jag ändå skolans sociala funktion är viktigare.
    Jag fick ingen anpassad skolgång och det sista jag kände mig som var normal. Det var i många situationer pinsamt uppenbart att jag låg flera årskurser över mina klasskamrater vad gäller matematik framför allt (men även övriga ämnen) och det undgick varken mig eller de jämnåriga i klassen. Jag kände mig som ett UFO, malplacerad och missförstådd under hela skoltiden, så långt bort från "normal" man kan komma.

    Sedan håller jag med bland annat Tjoy; prestation ska inte vara målet. Målet ska vara möjligheten att utvecklas för det egna välbefinnandets skull, precis som för alla andra barn. Skillnaden ligger väl främst i att verktygen för att låta högintelligenta barn utvecklas oftast måste ges utanför den ordenarie skolundervisningen.
  • Beckah82

    Det sändes ett radioprogram om begåvade barn i skolan för ett tag sedan. Nu råkade det vara min son som medverkar så det känns liteobehagligt att skriva ut när man så lätt blir anklagad för skryt, men programmet handlar inte bara om honom utan om ämnet i sig så det är intressant:

    LÄNK -->

    Dock har de skrivit ut "smart" trots att jag noggrant förklarade för reporten att smart och intelligent inte är samma sak...suck...


    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • E81
    Tjoy skrev 2008-05-26 00:21:30 följande:
    Glömde ta med detta till dig isaw:citerar från en hemsida med info om särbegåvning:"Forskning visar också enligt Roland Persson att frånvaron av uppmuntran speciellt i ett ofta oförstående skolsystem, inte bara leder till att dessa barn stannar i utvecklingen och blir "medelmåttor", utan ofta får betydligt allvarligare konsekvenser som t ex: - Underprestation - Könsrelaterade problem - Ätstörningar - Ensamhet - Skolvägran stress - Depression (som i värsta fall kan leda till självmord) Givetvis gäller inte detta alla barn men det visar tydligt om vad tristess och brist på social acceptans kan leda till.TIPS Här är några råd från Roland Persson - ha tolerans för barnens vilja och initiativ - stimulera de områden där barnet visar särskilda intressen - se till att det finns möjligheter för barnet att pröva olika saker - uppmuntra genom att uttala dig positivt - driv inte på, då tvingar man som regel barnentiden. Här är råd från Ellen Winner - Försök att inte se ditt särbegåvade barn som ”normalt”. Detta är troligtvis ändå omöjligt. - Särbegåvade barn tycker inte om att leka med ”normala” barn eftersom deras intressen skiljer sig åt markant. - Försök att hitta lekkamrater till ditt barn med liknande särbegåvningar. - Ge näring åt och uppmuntra ditt barns särbegåvning
    Undrade lite över tipsen från Ellen Winner. Är det sant att särbegåvade barn inte tycker om att leka med "normala" barn? Att de uteslutande bör leka med andra särbegåvade barn? På vilket sätt leker särbegåvade barn annorlunda än "normala" barn? Kan "normala" barn inte leka tillräckligt intelligtent för ett särbegåvat barn? MÅSTE särbegåvade barns hjärnor stimuleras på högsta nivå jämt (d v s i umgänget med andra särbegåvade barn)? Och vad är det som säger att leken tillsammans med "normala" barn inte stimulerar ett särbegåvat barn? Jag förstår inte riktigt... "Normala" barn kanske inte ligger på samma nivå IQ-mässigt, men är fantasirikedom och glädje inte värt något när det kommer till leken? Eller är det bara särbegåvade barns fantasi och glädje som "passar" andra särbegåvade barn?

    Hoppas ni hängde med i mina tankegångar. Är uppriktigt nyfiken eftersom jag tycker att det känns sorgligt att särbegåvade barns vänkrets bör begränsas så kapitalt till att bara inkludera andra särbegåvade barn.
    *Anton* 19/6-06
  • bananglass

    E81: Jag personligen tror inte alls att "särbegåvade" barn uteslutande bör leka med andra högintelligenta barn. Mångfald borde rimligen berika och vara utvecklande även för barn med särbegåvning, men jag tror att Ellen har en poäng i att de även behöver stimulans från barn på samma intelligensnivå som de själva.

    Jag har vänner som har IQ strax över 70 och jag har även vänner med IQ över 160. Mångfald berikar!

  • danitra
    E81 skrev 2008-05-26 10:34:59 följande:
    Undrade lite över tipsen från Ellen Winner. Är det sant att särbegåvade barn inte tycker om att leka med "normala" barn? Att de uteslutande bör leka med andra särbegåvade barn? På vilket sätt leker särbegåvade barn annorlunda än "normala" barn? Kan "normala" barn inte leka tillräckligt intelligtent för ett särbegåvat barn? MÅSTE särbegåvade barns hjärnor stimuleras på högsta nivå jämt (d v s i umgänget med andra särbegåvade barn)? Och vad är det som säger att leken tillsammans med "normala" barn inte stimulerar ett särbegåvat barn? Jag förstår inte riktigt... "Normala" barn kanske inte ligger på samma nivå IQ-mässigt, men är fantasirikedom och glädje inte värt något när det kommer till leken? Eller är det bara särbegåvade barns fantasi och glädje som "passar" andra särbegåvade barn?Hoppas ni hängde med i mina tankegångar. Är uppriktigt nyfiken eftersom jag tycker att det känns sorgligt att särbegåvade barns vänkrets bör begränsas så kapitalt till att bara inkludera andra särbegåvade barn.
    Jag tror hon menar att man ska försöka se till att det finns särbegåvade barn att umgås med. För vissa, inte alla, särbegåvade så kan det vara svårt att leka med andra som inte ligger på samma nivå. Ofta vill man leka med äldre barn men det funkar inte alltid heller så bra.

    Det är lite det jag skulle vilja uppnå med formuet på sikt, en möjlighet att hitta kontakter med andra särbegåvade barn.
  • E81

    Tack för era svar! Självklart är det mycket värdefullt för särbegåvade barn att få umgås med andra särbegåvade, men jag förstod inte riktigt Winners uttalande att "särbegåvade barn tycker inte om att leka med normala barn...". Tyckte det lät osannolikt att detta skulle vara något som gäller alla särbegåvade barn alltid.


    *Anton* 19/6-06
  • danitra
    E81 skrev 2008-05-26 11:06:13 följande:
    Tack för era svar! Självklart är det mycket värdefullt för särbegåvade barn att få umgås med andra särbegåvade, men jag förstod inte riktigt Winners uttalande att "särbegåvade barn tycker inte om att leka med normala barn...". Tyckte det lät osannolikt att detta skulle vara något som gäller alla särbegåvade barn alltid.
    Ja, nej - självklart finns det särbegåvade barn som funkar jättebra med "normala" barn. Men tyvärr så är det ofta så att sättet man skiljer sig åt påverkar också leken. Fantasi, känsla för rättvisa och liknande.
  • linhen
    bananglass skrev 2008-05-26 10:41:54 följande:
    E81: Jag personligen tror inte alls att "särbegåvade" barn uteslutande bör leka med andra högintelligenta barn. Mångfald borde rimligen berika och vara utvecklande även för barn med särbegåvning, men jag tror att Ellen har en poäng i att de även behöver stimulans från barn på samma intelligensnivå som de själva.Jag har vänner som har IQ strax över 70 och jag har även vänner med IQ över 160. Mångfald berikar!
    Hur vet dina vänner vilken IQ de har?!?
Svar på tråden Särbegåvade barn