• Tjoy

Särbegåvade barn

Då det saknas en tråd om detta startar jag en för föräldrar med särbegåvade barn eller som själva var särbegåvade som barn, där man kan sprida information och kunskap.

Särbegåvning verkar vara ett känt begrepp utomlands. I Sverige har man precis börjat diskutera kring ämnet då man upptäckt att många särbegåvade barn inte får den acceptans de behöver och inte tillåts arbeta på den nivå de är kapabla till.
    Det är viktigt att den här gruppen uppmärksammas då särbegåvade barn kan få påtagliga psykosociala problem pga tristess, underprestationstvång och brist på social acceptans.

Jag har hittat en bra länk med mycket information om särbegåvade barn:
    www.hlk.hj.se/doc/3551

• Svar på tråden Särbegåvade barn
  • bananglass
    linhen skrev 2008-05-26 12:56:31 följande:
    Hur vet dina vänner vilken IQ de har?!?
    Vi pratar knappast om alla mina vänner, men jag har en liten hög med vänner som begåvningstestats för Mensa, några som testast med WAIS i utredning för vissa psykiska sjukdomar och ytterligare några som faktiskt betalat för att göra WAIS privat.
  • JeanneDArc

Jag är absolut inget geni eller så, men har alltid haft lätt för mig i skolan. Redan på låg- mellanstadiet blev jag hindrad att lära mig allt jag ville lära mig. "nu har du läst för mycket i läsboken, nu måste du vänta in de andra. Nu har du räknat för långt fram, du får vänta så vi är lika långt fram allihop." Så det är långt ifrån ett problem som bara berör extrembegåvade elever. Man blir uttråkad, tappar lusten och bryr sig inte så mycket längre. Skittrist är det! Tycker ALLA elever ska ha lika rätt att få lära sig så mycket de kan på sin egen nivå.

• 1814

Håller med! Jättetrist när det blir så!

JeanneDArc skrev 2008-05-26 15:08:58 följande:
    Jag är absolut inget geni eller så, men har alltid haft lätt för mig i skolan. Redan på låg- mellanstadiet blev jag hindrad att lära mig allt jag ville lära mig. "nu har du läst för mycket i läsboken, nu måste du vänta in de andra. Nu har du räknat för långt fram, du får vänta så vi är lika långt fram allihop." Så det är långt ifrån ett problem som bara berör extrembegåvade elever. Man blir uttråkad, tappar lusten och bryr sig inte så mycket längre. Skittrist är det! Tycker ALLA elever ska ha lika rätt att få lära sig så mycket de kan på sin egen nivå.
  • danitra
    Ja precis. Jag fick extra uppgifter i matte som låg på precis samma nivå som dom jag redan gjort - hur kul var det?

Nej, jag fick lära mig tidigt att det inte finns någon vits med att anstränga sig - då får man bara vänta.
  • JeanneDArc

ja det känner jag igen. Helt meningslösa uppgifter i häften man fick ut, där jättemånga var nästan likadana *haha* Lönt??

eller vad sägs om den här: Sitter på en mattelektion på högstadiet och ska lära mig räkna ekvationer. Försöker förstå vad alla x och y betyder och i vilka sammanhang jag har nytta av det här i verkligheten. Läraren säger efter ett par minuter surt att jag bara ska lära mig det utantill så jag klarar provet. Jag kunde ju dock redan räkna ut det, så det var inte det som var grejen.

Totalt inkompetenta människor som borde byta yrke!

• Mia med 4 pojkar

Åh vad jag blev glad när jag hittade den här tråden! Äntligen människor som förstår att livet med dessa barn är allt annat än enkelt oavsett hur mycket man får höra att det kommer " lösa sig med tiden" Min son har diagnosen Särbegåvad med ADHD vilket gör att han inte alls passar in i vissa sammanhang. Hans fröken ( han är 9 ) har jättesvårt för honom och det gör mig så ledsen att oavsett vad han gör så är det fel. Hans ADHD gör att han har svårt för när saker inte är riktiga och det resulterar i att vuxna i skolan tycker att han är en besserwisser och allmänt dryg. Vi har ingen riktig hjälp från bup heller då psykologen inte vågade förklara riktigt för skolan vad särbegåvning innebär. HUr reagerar era barns lärare och andra vuxna i omgivningen? och om dom reagerat negativt hur har ni handskats med det? KRam

• danitra

Mia med: Kolla gärna in här: sarbegavade.forum24.se
    Jag har startat ett forum för ämnet särbegåvning där jag hoppas att föräldrar till barn med särbegåvning och vuxna särbegåvade kan träffas.

• emcjoh
    Låter som en bra beskrivning av hur min stora dotter haft det under hela sin grundskoletid. Nu på gymnasiet har det blivit bättre som tur är.
  • Karate

Hej,

intressant att läsa om alla era erfarenheter som barn. Ganska sorgligt att de flesta av er inte har blivit sedda för dem ni är.

Jag undrar dock om det finns fler som HAR barn med särbegåvning här på FL? Kollade på sarbegavade.forum24.se men där var int eså många inlägg för föräldrar. Jag undrar hur era barn med särbegåvning var då de var yngre, alltså innan skolåldern?

Skolan blir ju en kritisk vändpunkt, särskilt när det gäller begåvning. Men hur var det före skolan? Minns ni som är vuxna särbegåvade hur det var för er?

• danitra
    Karate skrev 2008-05-27 21:12:25 följande:
    Hej,intressant att läsa om alla era erfarenheter som barn. Ganska sorgligt att de flesta av er inte har blivit sedda för dem ni är.Jag undrar dock om det finns fler som HAR barn med särbegåvning här på FL? Kollade på sarbegavade.forum24.se men där var int eså många inlägg för föräldrar. Jag undrar hur era barn med särbegåvning var då de var yngre, alltså innan skolåldern?Skolan blir ju en kritisk vändpunkt, särskilt när det gäller begåvning. Men hur var det före skolan? Minns ni som är vuxna särbegåvade hur det var för er?
    Jag försöker fånga upp folk allteftersom ock göra dom uppmärksamma på forumet. Förhoppningsvis kommer det finnas fler där snart.

Mina mínnen och det jag fått berättat för mig var att jag visade stort intresse för att lära mig nytt och för att förstå saker. Alltså mycket "varför då?" och "hur då?". Jag hade många filosofiska funderingar som inte mina jämnåriga hade, typ "Ser alla verkligheten på samma sätt?" eller "Vad är tid?".
Svar på tråden Särbegåvade barn