• Tjoy

    Särbegåvade barn

    Då det saknas en tråd om detta startar jag en för föräldrar med särbegåvade barn eller som själva var särbegåvade som barn, där man kan sprida information och kunskap.

    Särbegåvning verkar vara ett känt begrepp utomlands. I Sverige har man precis börjat diskutera kring ämnet då man upptäckt att många särbegåvade barn inte får den acceptans de behöver och inte tillåts arbeta på den nivå de är kapabla till.
    Det är viktigt att den här gruppen uppmärksammas då särbegåvade barn kan få påtagliga psykosociala problem pga tristess, underprestationstvång och brist på social acceptans.

    Jag har hittat en bra länk med mycket information om särbegåvade barn:
    www.hlk.hj.se/doc/3551

  • Svar på tråden Särbegåvade barn
  • Tjoy

    Såg att du skrev att du var särbegåvad i en annan tråd. Har du haft negativa erfarenheter?

  • Tjoy

    Det där känner jag igen.
    Min bror räknade ut 3:ans matte på 2-3 månader, sen fick han snällt vänta på alla andra. Det som hände var att han blev en clown som jämt störde lektionerna pga att han var uttråkad.

    Det är just därför som det här ämnet är så viktigt att ta upp. Folk måste sluta blunda och inse att de här barnen finns och att de behöver stimuleras i skolan.

  • Tjoy

    Jo, det är klart.
    Min bror blev ju klassens clown och gick inte ens ut gymnasiet för att han var skoltrött. Hade han fått fortsätta i sin takt kanske han inte hade tappat intresset för skolan.

  • Tjoy

    IsaW skrev 2008-05-25 22:16:35 följande:


    Jag tror man gör sitt barn en otjänst om man inte är beredd att också se att man har ett "normalt" barn. Ett barn med känslor och behov som alla, oavsett begåvning. En vinst med skolan är att man faktiskt måste försöka fungera med individer som inte är lika en själv. Så är också vuxenlivet. Personligen skulle jag inte vilja byta mitt barns möjligheter att få vänner och känna sig "normal" mot att han fick uppgifter som stimulerade hans intelligens optimalt. Jag är övertygad om att störst lycka i livet får man av att känna vänskap, sammanhang och kärlek. Att man inte står ut med misslyckande beror nog mest på att man uppfostrats att tro att man är bättre än andra (eller att man inte är älskad om man inte presterar bättre). Intellektuell stimulans är viktigt, och förhoppningsvis kan skolan ordna med det inom den vanliga verksamhetens ramar. Annars tycker jag ändå skolans sociala funktion är viktigare.
    IsaW: Men om underbegåvade får en möjlighet att få studierna anpassade efter sig, tex genom att gå i särskola; varför ska då särbegåvade inte få samma möjlighet? Dvs att studera i sin takt.
    Precis som ett underbegåvat barn har vissa behov, så har även ett särbegåvat.
    Om man inte får tillräckligt mycket stimulans blir man uttråkad och kan börja hitta på dumheter istället. Man bör istället uppmuntra barnens vilja att lära sig mer, inte hämma den.

    Ex. Om man är 10 år skulle det inte vara så kul att gå i 2:an, då blir 10-åringen rätt uttråkad.

    Det där du skrev om att du hellre vill att barnet blir normalt med kompisar än att barnet får stimulerande uppgifter osv...
    Man kan ha kompisar genom fritidsaktiviteter också, inte bara i klassen. Skulle det finnas särskoleklasser skulle barnet få kompisar där också. Sen finns det vissa särbegåvade som inte får ett "normalt" liv pga att begåvningen ställer till det för dem.

    Min bror hade en massa kompisar då han var klassens clown (pga understimulans). Han tyckte det var mycket roligare att kasta sudd på lärarna och skämta och bli utslängd ur klassrummet än att sitta och vänta på de andra. Han tappade intresset för skolan och slutade prestera bra.
    Tror du att det hjälpte honom att ha många kompisar (som han ändå inte umgås med idag), bli illa omtyckt av lärare pga störningar, inte gå ut gymnasiet med fullständiga betyg, osv?
    De normala barnen i hans klass lyckades säkert bättre med det där, för de hade inte hans behov.

    Sen är det ju självklart att man som förälder inte ska förvänta sig mer än barnet kan prestera. Prestationen ska inte stå i fokus, det är viktigare med kärlek osv. Som förälder är det också viktigt att se till att barnet får sina behov tillgodosedda, även om det så är att barnet vill räkna ut alla matteböcker före alla andra i klassen.
  • Tjoy

    Glömde ta med detta till dig isaw:
    citerar från en hemsida med info om särbegåvning:

    "Forskning visar också enligt Roland Persson att frånvaron av uppmuntran speciellt i ett ofta oförstående skolsystem, inte bara leder till att dessa barn stannar i utvecklingen och blir "medelmåttor", utan ofta får betydligt allvarligare konsekvenser som t ex: - Underprestation
    - Könsrelaterade problem
    - Ätstörningar
    - Ensamhet
    - Skolvägran stress
    - Depression (som i värsta fall kan leda till självmord)

    Givetvis gäller inte detta alla barn men det visar tydligt om vad tristess och brist på social acceptans kan leda till.

    TIPS

    Här är några råd från Roland Persson

    - ha tolerans för barnens vilja och initiativ
    - stimulera de områden där barnet visar särskilda intressen
    - se till att det finns möjligheter för barnet att pröva olika saker
    - uppmuntra genom att uttala dig positivt
    - driv inte på, då tvingar man som regel barnentiden.

    Här är råd från Ellen Winner

    - Försök att inte se ditt särbegåvade barn som ?normalt?. Detta är troligtvis ändå omöjligt.
    - Särbegåvade barn tycker inte om att leka med ?normala? barn eftersom deras intressen skiljer sig åt markant.
    - Försök att hitta lekkamrater till ditt barn med liknande särbegåvningar.
    - Ge näring åt och uppmuntra ditt barns särbegåvning

Svar på tråden Särbegåvade barn