• Heeleena

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Alla tips och råd mottages!
    Enda sen jag fick min Elsa den 5e Mars så har hon inte velat sova själv..

Hon somnar bara om man håller i henne, liggandes på bröstet eller ligger vid sidan av henne. Lägger man henne sedan i sängen så vaknar hon direkt!

Vad ska jag göra? Vet inte hur jag ska vänja av det här? Det funkar inte för varken mig eller min sambo att vi ska hålla i henne genom hela dagarna och nätterna!

Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!
  • Melly

Jag ser när min dotter vill suga för att då rootar hon och gapar md munnen och vrider huvudet och söker efter bröstet. och då får hon bröstet såklart och då så får hon oxå närhet och trygghet samtidigt. Amning är inte bara mat för en bebis vilket inte Anna Wahlgren verkar ha förstått.

Om hon inte vill ha bröstet men är lessen och orolig då så provar vi att ha henne nära. Om hon inte ville vara nära så skulle hon visa det. Nu är min minsta bara 8 veckor så hon har hittills aldrig signalerat att hon inte vill ha närhet när hon är lessen. Men min stora tjej har visat det ibland då är det mycket tydligt. Hon spjärnar mot om man försöker hålla henne i famnen eller vrider sig och vill komma loss. Och då så får hon genast det såklart.

Alltså jag tror på att lyssna in sitt barns signaler och prova och se vad som gör sitt barn lugnt och belåtet. Är det en liten bebis så är det ju oftast en kombination utav mat och närhet som den behöver.

• Flickan och kråkan

För mig räcker det inte heller att bara ligga bredvid. Jag måste gosa kind mot kind. Ibland har jag honom med sin kudde i famnen, vaggar honom och sjunger tills han somnar, lägger ner honom försiktigt och när han vaknar till (gör alltid det när han läggs ner) fortsätter jag att sjunga och gosar med honom riktigt nära kind mot kind. Han verkar gilla när han känner att jag andas honom i pannan eller så. Du kan ju pröva det. Fungerar ofta för oss även om det tar tid.

• antonias mamma
    Melly skrev 2008-04-10 17:51:34 följande:
    Jag ser när min dotter vill suga för att då rootar hon och gapar md munnen och vrider huvudet och söker efter bröstet. och då får hon bröstet såklart och då så får hon oxå närhet och trygghet samtidigt. Amning är inte bara mat för en bebis vilket inte Anna Wahlgren verkar ha förstått
    Detta du skriver ovan är det slutliga beviset på att du inte har förstått vad AW skriver. (Eller så vill du inte förstå).
    I så fall skulle du veta att när man ammar efter standardmodellen så har man barnet vid bröstet nästan 1½ h åt gången, 4-6 ggr om dagen. Hur många timmar "närhet" blir inte det? Troligen långt mer än om man INTE följer standardmodellen och istället väljer att amma fritt/snuttamma. Då får man istället lov att kompensera det hela på nätterna, med att fortsätta samma mönster då och låta barnet snutta sig genom nätterna. Och vad är den enklaste lösningen för att överleva då som förälder? Jo just det - samsovning... Vilken toppen-ekvation!
    Den som följer AW:s standardmodell får inte bara en mätt och förnöjsam unge, utan också en som fåt all närhet och trygghet den kan tänkas behöva. Så tyvärr, ditt argument håller inte för fem öre.
  • Spexig

Förresten, angående natten så behöver du ju inte sittsova, det går jättebra att amma liggandes på sidan. Så har jag gjort hela tiden. Vi somnar tillsammans så och när hon vaknar och är hungrig lyfter jag runt henne till andra sidan och lägger mig ner och ger andra bröstet och somnar om.
    Vi har ställt hennes spjälsäng intill min sida av sängen som en vägg för att hindra att hon trillar ur.
    Nu har hon grobag och så lägger jag mitt täcke lite halvt över mig, så dte inte ligger på henne, men innan hade vi båda mitt täcke upp till hennes midja och sen hade jag hennes lilla vagntäcke över min överkropp.

• Babusjka
    antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande:
    Detta du skriver ovan är det slutliga beviset på att du inte har förstått vad AW skriver. (Eller så vill du inte förstå). I så fall skulle du veta att när man ammar efter standardmodellen så har man barnet vid bröstet nästan 1½ h åt gången, 4-6 ggr om dagen. Hur många timmar "närhet" blir inte det? Troligen långt mer än om man INTE följer standardmodellen och istället väljer att amma fritt/snuttamma. Då får man istället lov att kompensera det hela på nätterna, med att fortsätta samma mönster då och låta barnet snutta sig genom nätterna. Och vad är den enklaste lösningen för att överleva då som förälder? Jo just det - samsovning... Vilken toppen-ekvation! Den som följer AW:s standardmodell får inte bara en mätt och förnöjsam unge, utan också en som fåt all närhet och trygghet den kan tänkas behöva. Så tyvärr, ditt argument håller inte för fem öre.
    Fast nu är det en gång så att man kan inte schemalägga kärlek.
  • Melly

Detta du skriver ovan är det slutliga beviset på att du inte har förstått vad AW skriver. (Eller så vill du inte förstå). I så fall skulle du veta att när man ammar efter standardmodellen så har man barnet vid bröstet nästan 1½ h åt gången, 4-6 ggr om dagen. Hur många timmar "närhet" blir inte det? Troligen långt mer än om man INTE följer standardmodellen och istället väljer att amma fritt/snuttamma. Då får man istället lov att kompensera det hela på nätterna, med att fortsätta samma mönster då och låta barnet snutta sig genom nätterna. Och vad är den enklaste lösningen för att överleva då som förälder? Jo just det - samsovning... Vilken toppen-ekvation! Den som följer AW:s standardmodell får inte bara en mätt och förnöjsam unge, utan också en som fåt all närhet och trygghet den kan tänkas behöva. Så tyvärr, ditt argument håller inte för fem öre.
    Det som är så jobbigt och tråkigt med många utav er som är Anna Wahlgren-frälsta är att om någon kritiserar hennes metod så skriver ni att man inte har förstått metoden. Men news flash: Man kan faktiskt ha förstått Anna Wahlgrens metod men _ändå_ inte tro på den

Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk. Jag läste senast idag på Anna Wahlgrens forum ett inlägg ifrån en pappa som påpekade just att hennes SHN metod borde vara tidigast ifrån 6 mån eftersom den för det mesta inte funkar ihop med helamning.

Så fort en bebis inte sover som den "ska" enligt Annas metod så rekomenderas tillägg eller fast föda även om bebisen inte är 6 månader än.

Jag vet att enligt standardmodellen så ska varje amning ta lång tid. Men enligt vad jag har läst mig till om amning idag (och det är faktiskt mycket för att jag hade stora problem med amningen utav min äldsta dotter så att jag har försökt lära mig så mycket som möjligt sen dess) så rekomenderas att man _inte_ ska styra amningen alls. Utan att bebisen ska få amma när den själv vill och så lång eller kort tid som den själv vill.

På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning och dom säger tex att det är helt fel att truga bebisar med bröstet som hon skriver att man ska.

Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det. Om en bebis vaknar 5 på morgonen och har bajsat fast den inte ska få gå upp förrän 7 enligt schemat ja då så får den ligga kvar med bajsig blöja. För att så ska man göra enligt Anna Wahlgren.

Nej jag tycker att hennes metod är totalt respektlös mot dom små bebisarna. Den går ut på att drilla dom som hundar enligt Pavlovs betingning. Alltså att dom ska drillas till att reagera på en ramsa med att snällt lägga sig ner och sova.

Om en bebis är lessen och kanske känner sig ensam och behöver närhet och gråter då är det enligt mig inget "svar" att gapa en ramsa för att överösta barnets gråt. Utan ett svar är enligt mig att lyssna vad barnet behöver och tillfredställa det behovet.
  • Nymphaea
    Svar på #63

vänta nu, jag hoppas jag missförstått. det låter ju som om det är en uppladdningbar robbot du pratar om!! :/
  • BymBym
    Melly skrev 2008-04-10 20:25:30 följande:
    antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande: Det som är så jobbigt och tråkigt med många utav er som är Anna Wahlgren-frälsta är att om någon kritiserar hennes metod så skriver ni att man inte har förstått metoden. Men news flash: Man kan faktiskt ha förstått Anna Wahlgrens metod men _ändå_ inte tro på den Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk. Jag läste senast idag på Anna Wahlgrens forum ett inlägg ifrån en pappa som påpekade just att hennes SHN metod borde vara tidigast ifrån 6 mån eftersom den för det mesta inte funkar ihop med helamning. Så fort en bebis inte sover som den "ska" enligt Annas metod så rekomenderas tillägg eller fast föda även om bebisen inte är 6 månader än. Jag vet att enligt standardmodellen så ska varje amning ta lång tid. Men enligt vad jag har läst mig till om amning idag (och det är faktiskt mycket för att jag hade stora problem med amningen utav min äldsta dotter så att jag har försökt lära mig så mycket som möjligt sen dess) så rekomenderas att man _inte_ ska styra amningen alls. Utan att bebisen ska få amma när den själv vill och så lång eller kort tid som den själv vill. På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning och dom säger tex att det är helt fel att truga bebisar med bröstet som hon skriver att man ska.Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det. Om en bebis vaknar 5 på morgonen och har bajsat fast den inte ska få gå upp förrän 7 enligt schemat ja då så får den ligga kvar med bajsig blöja. För att så ska man göra enligt Anna Wahlgren.Nej jag tycker att hennes metod är totalt respektlös mot dom små bebisarna. Den går ut på att drilla dom som hundar enligt Pavlovs betingning. Alltså att dom ska drillas till att reagera på en ramsa med att snällt lägga sig ner och sova.Om en bebis är lessen och kanske känner sig ensam och behöver närhet och gråter då är det enligt mig inget "svar" att gapa en ramsa för att överösta barnets gråt. Utan ett svar är enligt mig att lyssna vad barnet behöver och tillfredställa det behovet.
    Amen!!
  • MuminMy
    antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande: Det som är så jobbigt och tråkigt med många utav er som är Anna Wahlgren-frälsta är att om någon kritiserar hennes metod så skriver ni att man inte har förstått metoden. Men news flash: Man kan faktiskt ha förstått Anna Wahlgrens metod men _ändå_ inte tro på den Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk. Jag läste senast idag på Anna Wahlgrens forum ett inlägg ifrån en pappa som påpekade just att hennes SHN metod borde vara tidigast ifrån 6 mån eftersom den för det mesta inte funkar ihop med helamning. Så fort en bebis inte sover som den "ska" enligt Annas metod så rekomenderas tillägg eller fast föda även om bebisen inte är 6 månader än. Jag vet att enligt standardmodellen så ska varje amning ta lång tid. Men enligt vad jag har läst mig till om amning idag (och det är faktiskt mycket för att jag hade stora problem med amningen utav min äldsta dotter så att jag har försökt lära mig så mycket som möjligt sen dess) så rekomenderas att man _inte_ ska styra amningen alls. Utan att bebisen ska få amma när den själv vill och så lång eller kort tid som den själv vill. På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning och dom säger tex att det är helt fel att truga bebisar med bröstet som hon skriver att man ska.Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det. Om en bebis vaknar 5 på morgonen och har bajsat fast den inte ska få gå upp förrän 7 enligt schemat ja då så får den ligga kvar med bajsig blöja. För att så ska man göra enligt Anna Wahlgren.Nej jag tycker att hennes metod är totalt respektlös mot dom små bebisarna. Den går ut på att drilla dom som hundar enligt Pavlovs betingning. Alltså att dom ska drillas till att reagera på en ramsa med att snällt lägga sig ner och sova.Om en bebis är lessen och kanske känner sig ensam och behöver närhet och gråter då är det enligt mig inget "svar" att gapa en ramsa för att överösta barnets gråt. Utan ett svar är enligt mig att lyssna vad barnet behöver och tillfredställa det behovet.
    En fantatiskt bra sammanfattning! *applåder*
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • antonias mamma
    Babusjka skrev 2008-04-10 20:04:14 följande:
    Fast nu är det en gång så att man kan inte schemalägga kärlek.
    Standardmodellen är inget schema, och om du hade läst på om den skulle du veta det. No surprise...
  • antonias mamma
    Nymphaea skrev 2008-04-10 20:56:36 följande:
    Svar på #63antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande:
    vänta nu, jag hoppas jag missförstått. det låter ju som om det är en uppladdningbar robbot du pratar om!! :/
    Så moget av dig!
  • antonias mamma
    Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt
    Samma sak igen. SM är inte det samma som schemalagd amning. Antingen vill du inte förstå eller så är det något annat fel... SM innebär att BARNET bestämmer - med mera med mera med mera. Men som sagt, skulle du vara ärligt intresserad så hade du vetat det.
  • antonias mamma
    Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det.
    Och igen!!!

Babyn som får mat enligt SM hela dagarna har hela sitt närhetsbehov tillfredsställt och är fullkomligt nöjd med de två nattmål den får varje natt. Däremellan kan den sova gott. För ammas man enligt Sm sover man på natten, precis som du skriver. Då ÄR man inte lessen!
  • antonias mamma
    Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk.
    På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning
    1. SM är inte schemaläggning, som jag redan skrev
    2. Att amma var 3-4 timme istället för 5 ggr i timmen är allt annat äm ovetenskapligt. Ni kanske släpar efter i Sverige men här är en tydlig tillbakagångt till det äldre systemet på gång. Många barnmorskor förkastar fri amning och snuttamning och inom 10 år kan jag lova dig att också ditt amningscentrum har fått ändra åsikt i den frågan!
  • antonias mamma
    MuminMy skrev 2008-04-10 21:49:53 följande:
    En fantatiskt bra sammanfattning! *applåder*
    Inte från mig :)
  • Flickan och kråkan

Håller personligen med Melly, men jag vet också att jag själv född på 70-talet "uppfostrades" med 4-timmars amningen och alltid har känt mig oerhört trygg och älskad i mitt hem och av mina föräldrar. Det har så att säga inte gett några bestående men.

Ömhet och närhet handlar om så många saker.....

Jag pratade nyligen med min faster som tyckte det var så skönt med oss som ammade fritt medan hon själv (två barn) slet med skrikande barn för att hålla 4 timmar (vilket då ansågs vara det enda rätta). Även hennes barn, mina kusiner, är oerhört trygga människor och jag kan inte tänka mig bättre föräldrar än deras.

Jag ammar fritt, samsover och bär som en galning, fast jag är också medveten om att det är för min egen skull också. jag tycker det är mysigt att samsova t.ex.

Jag själv ammade inte fritt, samsov inte med mina föäldrar....och jag var ett oerhört tryggt barn och har alltid känt mig oerhört älskad och väl omhändertagen.

• Puffis

Ett förtydligande:

Att amma enligt standardmodellen är inte samma sak som att amma enligt schema, eller som att amma var fjärde timma som förr. Man ammar ca 1.5 timmar med pauser för blöjbyte och "umgänge" och sedan sover barnet(för att det vill). Sedan börjar man om igen. Det går alltså UNGEFÄR 2.5 timmar från att barnet slutat äta till det behöver äta igen.

Mitt första barn ammade jag "fritt" och jag kan säga att hon åt alldeles för SÄLLAN. Minns att hon kunde sova 7 timmar på dagen... sen ammade jag henne en halvtimme. Undrade sen varför hon skrek efter en kvart...

Man kan lätt tro att barnet är mätt efter 20 minuter, när det egentligen handlar om att det bara behöver rapa, tex.

Standardmodellen är förövrigt bara en MODELL. Inte ett strikt schema. Det är bara skönt för en mamma att ha en ram. Med mitt andra barn körde jag SM från början, men han åt inte var 4:e timme utan snarare var 3:e. Barn och föräldrar är olika.

MEN nu var den här tråden om SÖMN. Och mitt tips kvarstår. Låt barnet sova i vagn de första månaderna. Då kan man vagna den till sömns tryggt. Dessutom kan man ha andningslarm och slippa den oron. Att barnet är riktigt mätt när det går och lägger sig är ju förståss en förutsättning för att det ska kunna sova. Mjölken på kvällen är ofta tunn, så om man vill kan man spara lite från morgonen, när man ofta har massor, och ge efter sista amningen på kvällen.

Lycka till och NJUT. Små nyfödda bebisar är underbara!

PS: Jag ger mig inte in i någon debatt om rätt och fel. Det är inte konstruktivt. Däremot kan jag säga vad jag tycker. Och förståss rätta vissa missförstånd.

• ulliiz

Skönt att höra att fler har samma problem som jag, ni som låtit de somna i famnen på en kudde å sen lägga ner de, är ni inte rädda att de rullar av kudden?

Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!