• Heeleena

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Alla tips och råd mottages!
    Enda sen jag fick min Elsa den 5e Mars så har hon inte velat sova själv..

Hon somnar bara om man håller i henne, liggandes på bröstet eller ligger vid sidan av henne. Lägger man henne sedan i sängen så vaknar hon direkt!

Vad ska jag göra? Vet inte hur jag ska vänja av det här? Det funkar inte för varken mig eller min sambo att vi ska hålla i henne genom hela dagarna och nätterna!

Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!
  • cloudberry79

Anpassa er Låt henne sova bredvid dig i sängen på natten och i sjal eller sele på dagen, det är nog mitt bästa råd. Vidar är sex månader och sover bredvid oss på natten, aldrig själv, men det är inget problem för oss, så om detta verkligen är ett jätteproblem för er så har ni ju fått fina tips i tråden om vagn och ombonad sovplats.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Amigos

Känner så väl igen mig, min lilla Melina var precis likadan.
    Första tiden så sov hon endast i vårt knä eller på vår mage och vaknde på en gång så fort vi la ner henne i vaggan. Sov med oss i sängen första tiden bara för att vi skulle få lite sömn.

Men man får gå lite på vad de vill och ge dem närhet och trygghet för det släpper sen, Melina började att sova själv i sin säng runt 6 veckor. Så det kommer att ordna sig.

• Marylin

precis sån var min dotter åxå. hon är 4 månader nu. Jag ammade henne tills hon somnade liggandes på en kudde som jag sedan kunde lägga ifrån mig. på så sätt märkte hon inte att hon blev flyttad. Senare köpte vi en elektrisk gunga/vagga på babyproffsen. KANON! Hon sov jätte bra i den på dagarna och kvällarna när hon blev vyssad!! Man orkar ju inte gå omkring och vyssa hur mycket som helst tyvärr. Nu när hon är äldre funkar det oftast att bära in henne i sängen när hon somnat i mitt knä, men sover fortfarande bredvid mig på natten. Får se när hon kommer sova i sin egen säng, vi kommer nog inte stressa fram något. hoppas det löser sej för er, men bebisen är bara en månad Det är nog mer vanligt än ovanligt att dom vill ha konstant närhet Lycka till!

• Heather
    Tjollabolla skrev 2008-04-08 16:27:59 följande:
    Bebisen är en månad gammal och du klagar?! Seriöst? Självklart vill bebisen inte ligga själv och sova. Det är kallt och ensamt.
    Var precis vad jag tänkte skriva.
    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • mysan87
    Tjollabolla skrev 2008-04-08 16:27:59 följande:
    Bebisen är en månad gammal och du klagar?! Seriöst? Självklart vill bebisen inte ligga själv och sova. Det är kallt och ensamt.

jag tycker inte att hon klagar! hon frågade ju bara vad hon ska göra för att få bebisen att sova själv eftersom det inte fungerar att ha en bebis i famnen dygnet runt!!
    Tycker hon fick bra tips om bärsjalar och andra saker!

Min dotter är sex veckor och hon sover brevid mig på nätterna, men på dagarna försöker jag åtminstonne en av sovstunderna att få henne att sova själv så jag kan pyssla lite här hemma.. duscha, städa, tvätta och laga mat.
    och självklart njuter jag av alla stunder hon sover på min mage ändå!

• PernillaB

Vet inte om det funkar på så små bebisar eftersom sömnrytmen inte är helt utvecklad men för större barn iaf. Om man väntar minst 10 minuter efter att de somnat så har de gått ner i djupsömnen och kan lätt flyttas utan att väckas. Kan kanske vara värt att prova?

• mysan87
    Tjollabolla skrev 2008-04-09 15:41:50 följande:
    Skojar du? hela inlägg är ju ett klagomål! Hon vill "vänja av" sin nyfödda med att sova i famnen! OoTROLIGT!
    Jag tror ändå inte att hon menar att hon aldrig vill ha sin dotter sovande i famnen för det.
    hon har nog bara uttryckt sig lite klumpigt.
  • Amigos

Tycker det är synd att en del väljer att hacka på henne istället för att hjälpa. Har ni inget snällt eller hjälpfullt att skriva så skriv då inget.

Hon har just blivit mamma för första gången och det är inte alltid så lätt då. Det är ju bra att ha Familjeliv att vända sig för råd och stöd, att bara kritiserar hjälper ju knappast henne som nybliven mamma.

• Tjollabolla
    Amigos skrev 2008-04-09 15:57:25 följande:
    Tycker det är synd att en del väljer att hacka på henne istället för att hjälpa. Har ni inget snällt eller hjälpfullt att skriva så skriv då inget. Hon har just blivit mamma för första gången och det är inte alltid så lätt då. Det är ju bra att ha Familjeliv att vända sig för råd och stöd, att bara kritiserar hjälper ju knappast henne som nybliven mamma.
    Men det är ju löjligt! Det är ju inget man "behöver hjälp med" att ett spädbarn inte vill sova själv. Det är så det är att ha barn, ju fortare TS inser det desto bättre. Man kan inte vänja av en 6 veckors från att sova i fammen.,..
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Flickan och kråkan
    Tjollabolla skrev 2008-04-09 16:13:05 följande:
    Men det är ju löjligt! Det är ju inget man "behöver hjälp med" att ett spädbarn inte vill sova själv. Det är så det är att ha barn, ju fortare TS inser det desto bättre. Man kan inte vänja av en 6 veckors från att sova i fammen.,..
    Nej, det är bara att acceptera läget och tänka på hur mysigt det egentligen är.

Vi har en liten knähund på 3½ månad som fortfarande vill somna i famnen. Den senaste veckan har jag lyckats få honom att somna om trots att han vaknat när jag lagt ner honom. Jag har fått gosa kind mot kind och sjunga...länge, men tillslut har ögonlocken fallit. Han börjar väl så smått bli redo....skönt för mamma börjar få långa aparmar. Han har bosatt sig i famnen och accepterar inte sjal eller bärsele.

Fast jag kommer säkert att sakna det....när han vill lämna mig....
Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!