Ett förtydligande:
Att amma enligt standardmodellen är inte samma sak som att amma enligt schema, eller som att amma var fjärde timma som förr. Man ammar ca 1.5 timmar med pauser för blöjbyte och "umgänge" och sedan sover barnet(för att det vill). Sedan börjar man om igen. Det går alltså UNGEFÄR 2.5 timmar från att barnet slutat äta till det behöver äta igen.
Mitt första barn ammade jag "fritt" och jag kan säga att hon åt alldeles för SÄLLAN. Minns att hon kunde sova 7 timmar på dagen... sen ammade jag henne en halvtimme. Undrade sen varför hon skrek efter en kvart...
Man kan lätt tro att barnet är mätt efter 20 minuter, när det egentligen handlar om att det bara behöver rapa, tex.
Standardmodellen är förövrigt bara en MODELL. Inte ett strikt schema. Det är bara skönt för en mamma att ha en ram. Med mitt andra barn körde jag SM från början, men han åt inte var 4:e timme utan snarare var 3:e. Barn och föräldrar är olika.
MEN nu var den här tråden om SÖMN. Och mitt tips kvarstår. Låt barnet sova i vagn de första månaderna. Då kan man vagna den till sömns tryggt. Dessutom kan man ha andningslarm och slippa den oron. Att barnet är riktigt mätt när det går och lägger sig är ju förståss en förutsättning för att det ska kunna sova. Mjölken på kvällen är ofta tunn, så om man vill kan man spara lite från morgonen, när man ofta har massor, och ge efter sista amningen på kvällen.
Lycka till och NJUT. Små nyfödda bebisar är underbara!
PS: Jag ger mig inte in i någon debatt om rätt och fel. Det är inte konstruktivt. Däremot kan jag säga vad jag tycker. Och förståss rätta vissa missförstånd.