Inlägg från: antonias mamma |Visa alla inlägg
  • antonias mamma

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Jag rekommenderar vagnen. Boa upp ordentligt i den med filtar runt om henne och se till att det är varmt. När hon ätit sig proppmätt (och eventuellt redan somnat vid bröstet) så lägger du henne i vagnen. Vaknar hon och protesterar så vagnar du, rytmiskt och betryggande, så att hon kan somna om. Hon är liten ännu, men det är bra att hålla i minnet att så små barn inte "vägrar" någonting eller "vill" någonting. Dom söker betryggande svar helt enkelt. Och framöver kommer alltid att gälla att småbarn gör som man lär dom :)

• antonias mamma
    Amigos skrev 2008-04-09 15:57:25 följande:
    Tycker det är synd att en del väljer att hacka på henne istället för att hjälpa. Har ni inget snällt eller hjälpfullt att skriva så skriv då inget.
    Ja, jag håller med. Den här tråden är ett bara ett exempel i raden bland många, på hurudant forum detta är. Jag kan inte förstå hur folk tillåts klampa in i trådar med en aggressiv, attackerande och negeativ inställning redan i sitt första inlägg. Varför ska man svara alls om man bara vill vara spydig? Tacka vet jag stämningen på mitt "hemmaforum" :)

(Undras hur många minuter det tar nu innan nån kommer med ett bitchigt inlägg om att "Håll dig där då - vad gör du här om det är så skit?!)
  • antonias mamma
    Spexig skrev 2008-04-09 19:43:47 följande:
    Tvärt om: Var är du hemma?
    På SHN-forumet.
  • antonias mamma
    Spexig skrev 2008-04-09 19:53:44 följande:
    Adress?antonias mamma skrev 2008-04-09 19:50:24 följande:
    Du kan kolla min presentation!
  • antonias mamma
    Heeleena skrev 2008-04-09 20:45:12 följande:
    Trodde familjeliv var till för att få tips och råd.
    Jag har själv insett att så är tyvärr inte fallet. Detta är ett sk Diskussionsforum där man var vara nästan hur jävlig som helst - tyvärr. Det är väl alldeles självklart att din fråga var berättigad!
    (För övrigt är du välkommen till www.annawahlgren.com/forum om du vill hitta ett forum med vänligare stämning där alla hjälper alla :))
  • antonias mamma
    Melly skrev 2008-04-10 16:58:04 följande:
    antonias mamma skrev 2008-04-09 19:41:48 följande:
    Antonias mamma du får ursäkta men jag upplever att su själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt på för Anna Wahlgrens metod.
    Du får ursäkta men jag upplever att du själv ofta har en aggressiv inställning när du skriver. Att du är väldigt mycket "på" och driver hårt mot Anna Wahlgrens metod och FÖR samsovning, sjalbärande och att för evigt klistra sin fysiska närvaro på barnet.
    Och med din inställning till detta forum borde du väl då klara av att det finns andra åsikter också?

Nu handlade dock detta inte om det, utan om att vissa i den här tråden varit väldigt otrevliga mot TS. Anser du att jag hör till dem tycker jag du ska läsa tråden igen.
  • antonias mamma
    Melly skrev 2008-04-10 17:36:17 följande:
    Mne problemet med Anna Wahlgrens metod är att även fast att barnet kanske signalerar att det behöver närhet så ska man neka barnet det och absolut ha barnet till att somna ensammet i sin egen säng (eller vagn).
    Och hur vet du när ett barn signaler närhetsbehov? Hur kan du vara så säker på att du inte blandar ihop det med trötthet, hunger, förvirring eller annat? Det är ju bara en ursäkt du har!
  • antonias mamma
    Melly skrev 2008-04-10 17:51:34 följande:
    Jag ser när min dotter vill suga för att då rootar hon och gapar md munnen och vrider huvudet och söker efter bröstet. och då får hon bröstet såklart och då så får hon oxå närhet och trygghet samtidigt. Amning är inte bara mat för en bebis vilket inte Anna Wahlgren verkar ha förstått
    Detta du skriver ovan är det slutliga beviset på att du inte har förstått vad AW skriver. (Eller så vill du inte förstå).
    I så fall skulle du veta att när man ammar efter standardmodellen så har man barnet vid bröstet nästan 1½ h åt gången, 4-6 ggr om dagen. Hur många timmar "närhet" blir inte det? Troligen långt mer än om man INTE följer standardmodellen och istället väljer att amma fritt/snuttamma. Då får man istället lov att kompensera det hela på nätterna, med att fortsätta samma mönster då och låta barnet snutta sig genom nätterna. Och vad är den enklaste lösningen för att överleva då som förälder? Jo just det - samsovning... Vilken toppen-ekvation!
    Den som följer AW:s standardmodell får inte bara en mätt och förnöjsam unge, utan också en som fåt all närhet och trygghet den kan tänkas behöva. Så tyvärr, ditt argument håller inte för fem öre.
  • antonias mamma
    Babusjka skrev 2008-04-10 20:04:14 följande:
    Fast nu är det en gång så att man kan inte schemalägga kärlek.
    Standardmodellen är inget schema, och om du hade läst på om den skulle du veta det. No surprise...
  • antonias mamma
    Nymphaea skrev 2008-04-10 20:56:36 följande:
    Svar på #63antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande:
    vänta nu, jag hoppas jag missförstått. det låter ju som om det är en uppladdningbar robbot du pratar om!! :/
    Så moget av dig!
  • antonias mamma
    Melly skrev 2008-04-10 20:25:30 följande:
    Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt
    Samma sak igen. SM är inte det samma som schemalagd amning. Antingen vill du inte förstå eller så är det något annat fel... SM innebär att BARNET bestämmer - med mera med mera med mera. Men som sagt, skulle du vara ärligt intresserad så hade du vetat det.
  • antonias mamma
    Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det.
    Och igen!!!

Babyn som får mat enligt SM hela dagarna har hela sitt närhetsbehov tillfredsställt och är fullkomligt nöjd med de två nattmål den får varje natt. Däremellan kan den sova gott. För ammas man enligt Sm sover man på natten, precis som du skriver. Då ÄR man inte lessen!
  • antonias mamma
    Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk.
    På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning
    1. SM är inte schemaläggning, som jag redan skrev
    2. Att amma var 3-4 timme istället för 5 ggr i timmen är allt annat äm ovetenskapligt. Ni kanske släpar efter i Sverige men här är en tydlig tillbakagångt till det äldre systemet på gång. Många barnmorskor förkastar fri amning och snuttamning och inom 10 år kan jag lova dig att också ditt amningscentrum har fått ändra åsikt i den frågan!
  • antonias mamma
    MuminMy skrev 2008-04-10 21:49:53 följande:
    En fantatiskt bra sammanfattning! *applåder*
    Inte från mig :)
Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!