• BymBym

Mitt spädbarn vägrar sova själv?!

Jag tänkte precis som du när jag fått mitt första barn, tills mamma sa; "Men Jenny! Världen är ju sååå stor." Då fattade jag att det bara var att gilla läget.

Med andra barnet var jag coolare.... Kommer du också vara om det blir fler barn (vilket du förmodligen inte funderar på nu )

Lycka till och njut, tiden går så fort!

• BymBym
    Heeleena skrev 2008-04-09 20:45:12 följande:
    Skrev detta inlägg igår, och var inte alls en tanke av att rent ut sagt få skit tillbaka! Min tanke var att få tips (och tack för de jag har fått!) om hur jag kunde få henne att sova själv? Med det menade jag att hon gärna får somna på mitt bröst, det är bland det bästa jag vet! Men jag behövde råd och hjälp hur hon sedan kunde ligga i sin säng och fortsätta sova?Mitt största problem har varit på nätterna, jag kan inte varje natt ligga på rygg, i lite sittläge med en bebis på bröstet genom hela nätterna! Ni vet själva att man behöver ligga i olika positioner under sömnen, det funkar inte att ligga alldeles stilla på rygg, iaf inte för mig! Men verkligen tack för er som väljer att hacka på en nybliven mamma. Trodde familjeliv var till för att få tips och råd.
    Tråkigt att det blev så här.... Jag skrev innan att jag var precis som du med första men coolare nu med andra. Men jag lämnade, dumt nog, inga tips....

Vi gjorde så här.... Jag ammade och så lade vi henne i hårdliften till vagnen när hon somnat. Den kunde man gunga så att hon förhoppningsvis sov vidare... Sen fick hon sova i den eller mellan oss på natten. Vi bäddade med samma saker så hon kände sig trygg. Senare när det var dags för spjälsäng flyttade vi med alla saker. Gick jättebra!

Lycka till
  • BymBym
    Melly skrev 2008-04-10 20:25:30 följande:
    antonias mamma skrev 2008-04-10 19:41:14 följande: Det som är så jobbigt och tråkigt med många utav er som är Anna Wahlgren-frälsta är att om någon kritiserar hennes metod så skriver ni att man inte har förstått metoden. Men news flash: Man kan faktiskt ha förstått Anna Wahlgrens metod men _ändå_ inte tro på den Att överhuvudtaget hålla på och schemalägga amningen är totalt ovetenskapligt och gammalmodigt och det betyder alltid en ökad risk för att amningen krånglar och att det kan bli svårt att få lagom med mjölk. Jag läste senast idag på Anna Wahlgrens forum ett inlägg ifrån en pappa som påpekade just att hennes SHN metod borde vara tidigast ifrån 6 mån eftersom den för det mesta inte funkar ihop med helamning. Så fort en bebis inte sover som den "ska" enligt Annas metod så rekomenderas tillägg eller fast föda även om bebisen inte är 6 månader än. Jag vet att enligt standardmodellen så ska varje amning ta lång tid. Men enligt vad jag har läst mig till om amning idag (och det är faktiskt mycket för att jag hade stora problem med amningen utav min äldsta dotter så att jag har försökt lära mig så mycket som möjligt sen dess) så rekomenderas att man _inte_ ska styra amningen alls. Utan att bebisen ska få amma när den själv vill och så lång eller kort tid som den själv vill. På Amningscentrum på Karolinska sjukhuset där jag fick stor hjälp med min amning där är dom negativa till Anna Wahlgrens råd om amning och dom säger tex att det är helt fel att truga bebisar med bröstet som hon skriver att man ska.Du skriver att den som följer standardmodellen får ett barn som får all den närhet och trygghet som den kan tänkas behöva. Ja på dagen kanske men absolut inte på natten. För att på natten sover man enligt Anna Wahlgren och om man är en liten lessen bebis som känner sig ensammen och behöver närhet då så ska den lära sig att det blir inget utav med det. Om en bebis vaknar 5 på morgonen och har bajsat fast den inte ska få gå upp förrän 7 enligt schemat ja då så får den ligga kvar med bajsig blöja. För att så ska man göra enligt Anna Wahlgren.Nej jag tycker att hennes metod är totalt respektlös mot dom små bebisarna. Den går ut på att drilla dom som hundar enligt Pavlovs betingning. Alltså att dom ska drillas till att reagera på en ramsa med att snällt lägga sig ner och sova.Om en bebis är lessen och kanske känner sig ensam och behöver närhet och gråter då är det enligt mig inget "svar" att gapa en ramsa för att överösta barnets gråt. Utan ett svar är enligt mig att lyssna vad barnet behöver och tillfredställa det behovet.
    Amen!!
Svar på tråden Mitt spädbarn vägrar sova själv?!