Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?
Som för mig då. Läs gärna min pres. Men jag funderar på att föda vaginalt iallafall. Är ni u v.27.
Jag blev igångsatt alla tre gångerna, bla pga rädsla.
Väldigt olika.
Jag gick på aurora-samtal varje gång och vid sista graviditeten gick jag och samtalade hos BM som förlöste mig gången innan.
Det hjälpte mig jättemycket.
Det som jag var så otroligt rädd för (utdrivningsskedet) gick låååångt över förväntan, jag var så lugn och fokuserad.
Under samtalen med förlossningsBM pratade vi mycket om just den biten + att jag lärde mig djupandning ordentligt så att jag kunde "slappna av" istället för att spänna mig vid krystuppehållen då huvudet var på väg ut.
Min man var med vid alla samtal så att även han skulle förstå hur han skulle stötta mig.
Under krystningsskedet hade jag å barnmorskan ögonkontakt hela tiden, hon läste av mig och vi pratade precis som under övningarna under samtalen "nu är snart värken slut, nu måste du andas".
Jag fick verkligen ingen panik alls (till min egen förvåning.)
Använde inte heller nån lustgas denna gången vid krystskedet, pga av att jag behövde ha full kontroll.
Gången innan så fick jag storpanik vid utdrivningsskedet! var inte kontaktbar och skrek som en tok + att jag drog alldeles för mycket lustgas.
Så det var verkligen två helt motsatta upplevelser.
Igångsättningen var planerad så att just hon skulle jobba och vara med under förlossningen, hon jobbade kväll (började kl nio)
Så jag sattes igång vid fem-tiden.
Problemet var bara att det gick så otroligt fort denna gång.
De fick kalla in henne, så hon kom vid sju-tiden (fick gå ifrån ett föräldrarmöte).
Jag fick eda (som verkade EFTER jag öppnat mig), den stoppade upp krystvärkarna-vilket var tur i oturen-annars hade hon inte hunnit in.
Hon är verkligen guld värd, jag skickade in dagens ros i tidningen och även ett privat tack-kort.
Så om du är förlossningsrädd kan jag rekomendera att du ber att få en speciell barnmorska som du samtalar hos innan och som förlöser dig.
Ett annat råd är att anlita en doula som du lär känna och som kan stötta dig och föra din talan under förlossningen där du inte pallar att tex stå på dig.
Ok, nu har jag funderat- INGET kejsarsnitt för mig. men detta med igångsättning funderra jag fortfarande p... men det kanske är för sent för mig att funera p något alls? BF om 6 veckor... Hinner man få det beviljat innan dess?
Leiia- Ett STORT grattis till dig och din nya dotter!!! Så skönt att höra att allt gick bra och så pass snabbt!
Jag funderar ocks¨å på gångsättning... Rekomenderar du det??
Leiia- Va skönt att allt gick så bra och snabbt! Ska prata med min BM på tisdag... Vilken vecka föddes din lilla prinsessa?