Familytime skrev 2008-03-29 09:13:20 följande:
OM det är så att socialstyrelsen har beslutat att man ska bli igångssatt pga rädsla, ska jag verkligen göra allt i min makt för att få tydliga konsekvensbeskrivningar och ett slut på att vara rädda mammor till lags! Jag var själv fruktansvärt förlossningsrädd och gick på samtal hos psykolog två gånger i veckan från v 15, samt aurora-samtal. Men min behandling gick ju aldrig ut på att slippa genom kejsarsnitt eller att få ha "kontroll" genom en igångssättning. Mitt och deras mål var hela tiden att ha en spontanförlossning. Eftersom jag blev igångssatt med min första och med en FRUKTANSVÄRD förlossning och ett skadat barn som följd, så var ju det inte ens med i tankarna.Mina läkare, BM, psykolog och sjuksköterskor var rörande överens om att igångssättning skulle vara mycket farligt och riskfyllt. Om det nu är så bra med igångssättning, varför gör man inte ett system av det i så fall? Att alla mammor blir igångssatta, så att man t ex alltid har rätt mängd personal, alltid har plats på förlossningarna osv? Givetvis för att igångssättning är till för att ta ut ett barn som dröjt sig kvar för länge, eller är på väg att bli skadat i magen och måste komma ut.Det har dessutom gjorts studier som påvisar att BM runt om i landen är för pigga med att ge dropp för att DE inte vill ha så långdragna förlossningar. Det finns t o m en klinik som garanterar att du föder inom tolv timmar och tar till alla knep i världen för att det ska bli så! Det är ju helt vansinne! Kvinnor har fött barn i alla tider och det har gått alldeles utmärkt, nu för tiden "har vi inte tid" att föda barn, vi har inte "lust" att föda barn, vi är rädda för smärta (som by the way givetvis finns, men går över... det går verkligen över).Och allt detta gör vi, och samtidigt riskerar barnens liv och hälsa för att VI inte vill.Man KAN inte motarbeta en förlossning pga rädsla. Man KAN inte stoppa en förlossning med rädsla, man behöver inte få en fruktansvärd förlossning pga rädsla. En förlossning är en mekanism som sker naturligt i kroppen och kan inte stoppas med ren viljekraft. Stoppa den inte, välkomna den så att du och barn mår bra istället!Sen behöver alla bättre stöd på förlossningen, det kan jag hålla med om. Även fast vi i Sverige är nr ett i världen på förlossningar har vi långt kvar innan alla är nöjda. De som behöver extra stöd ska få det, de som behöver smärtlindring ska få det så länge det inte skadar barnet, men vi ska INTE vara alla rädda till lags med hjälp av igångssättning.Jag kan säga att när min förlossning väl startade var jag hur lugn som helst, jag hade ett fantastiskt stöd från min man och förlossningen på NÄL. Visst gör det ont stundtals och min bebis hade navelsträngen runt halsen, låg snett och hade svalt fostervatten med bajs i , samt hade dåliga hjärtljud under förlossningen, men det där var ingenting jag hade makten över. Mitt jobb var att få ut barnet, sen får jag överlämna vården av barnet till personalen som hade mycket god översikt över förlossningen. Nu har jag gjort båda delarna och jag vet ju vilken förlossning som blev mest lyckad!
förstod jag dig rätt...du tycker att man inte ska få varken snitt eller igångsättning pga av rädsla?