Fnurra skrev 2008-04-01 21:12:43 följande:
Men det finns mer forskning som stöder att det är bättre att bli igångsatt än att gå över tiden. Till och med svenska Socialstyrelsen håller med om det men de låter ändå svenska föderskor gå över tiden för att det ska bli mer naturligt.
Men snälla människa! Jag har inte pratat om att man inte ska bli igångsatt för att man går över tiden! Vad är det du inte förstår? Där är jag helt överens med dig, visst ska man sättas igång istället för att gå över tiden. Men det handlar inte om att gå över tiden, det handlar om att bli igångsatt runt BF för att ha kontroll och slippa vara rädd!!
Igångsatt för överburenhet blir man ju ändå om man går över tiden, dvs efter v 42. Mellan v 38 och v 42 är man varken överburen eller underburen, men är i ett normalt tidsläge för förlossning.
Men det handlar inte om igångsättning vid överburenhet, utan igångsättning vid rädsla, alltså inte efter v 42, för då blir man ju igångsatt vare sig man vill det eller inte. Vare sig man är rädd eller inte. Det handlar om att bli igångsatt någonstans i v 38-42
Har jag uttryckt mig klart nog?