• Miss Finland

Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?

Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?

• Svar på tråden Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?
  • Familytime
    Fnurra skrev 2008-03-31 15:10:22 följande:
    Det där är helt fel. I princip all forskning är enig om att det är bättre att sätta igång en förlossning än låta den födande gå över tiden.
    Läs TS, det handlar inte om att gå över tiden, det handlar om rädsla.
  • siamusen
    Familytime skrev 2008-03-31 16:54:59 följande:
    Läs TS, det handlar om att få svar av andra som satts igång av rädsla.

När man sätts igang pga râdsla sker detta när moderns kropp är mogen, inte innan som vid manga andra igangsâttningar.
  • kärålajn
    luckysun skrev 2008-03-30 11:29:38 följande:
    Kan man bli nekad planerad/ingångsättning förlossning innan BF?
    Japp! Om bebis mår bra och mamma mår bra så får man gott vänta.
    Dom vill helst allt ska starta av sig själv.
    Dessutom räknas du inte som överburen förrän du passerat v.42 och det är då prat om igångsättning dyker upp.
    ღ Nu vet vi vem som gömmer sig därinne... BF 08-03-23 eller aldrig! ღ
  • PixieKatt

Igångsättningar går faktiskt ganska ofta bra, jag ska få en på onsdag - inte pga förlossningsrädsla dock, utan pga foglossning+havandeskapsförgiftning, men det görs en hel del igångsättningar på Karolinska för förlossningsrädda. Finns att läsa här www.karolinska.se/templates/DivisionStart.aspx&epslanguage=SV .
    Inför min igångsättning har jag fått informationen om att det INTE är större risk för bebis eller så, men lite större sannolikhet för kejsarsnitt och förlossningshjälp som sugklocka till exempel. Å andra sidan har de stenkoll på mig från början, så det känns bra.
    Jag har valt att inte lyssna på skräckpropagandor när det gäller igångsättningar, jag litar på KS och läkarna jag träffat

• PixieKatt

Sorry, såg just att länken redan fanns i ett annat inlägg

• Fnurra
    Familytime skrev 2008-03-31 16:54:59 följande:
    Jag vet. Men jag vet också att man inte sätter igång några förlossningar innan fostret är redo för det. Alternativet är alltså igångsättning eller att gå över tiden. Och av dem är igångsättning att föredra rent medicinskt sett.
  • vittis

Man kan visst bli igångsatt, själv kommer jag att bli det nån dag innan bf eller nån dag efter, det beror på när livmoderhalsen e mogen. Varför jag kommer att få det e pga att jag redan har förlorat ett barn i magen, jag har svårt att tro att läkarna kommer att utsätta mig för fler risker än vad det redan e. Dessutom har jag träffat en av dom bästa läkarna inom detta.

Ts e du rädd kontakta din bm så hon kan fixa en tid till dig på aurora, jag förstår din rädsla och hur jobbigt det e att inte veta.
    Jag fick mycket bra hjälp av dom och nu vågar jag födda trots att min förra förlossning va det hemskaste jag har varit med om, pga att hon va död.

• Tezz81

Jag förstår inte hur man blir mindre rädd av igångsättning... Barnet kommer ju ut samma väg endå. Och man har värkar. Det kan väl dessutom ta längre tid vid igångsättning än annanrs?? Fattar ingenting

• luckysun

Tezz81, jo men bättre det (planerat) än att man kanske är hemma och vattnet går och i panik till sjukhuset..

• siamusen
    Tezz81 skrev 2008-04-01 11:57:22 följande:
    Jag förstår inte hur man blir mindre rädd av igångsättning... Barnet kommer ju ut samma väg endå. Och man har värkar. Det kan väl dessutom ta längre tid vid igångsättning än annanrs?? Fattar ingenting
    Därför att den förlossningen är övervakad fran början till slut kanske?

Enligt min läkare är det ett av de absolut säkraste sätten för barnet.
Svar på tråden Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?