• Fru U

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Har funderat lite på det där. Om en tjej är under 18 och föder ett barn blir det då tjejens föräldrar som får vårdnaden om barnet? Och vad händer när tjejen blir 18 får hon automatiskt vårdnaden då?

Live and let live
  • Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?
  • Anna 84

nej det spelar ingen roll om du är 13 elelr 17 å ett halvt .. så har du alltid vårdnaden om ditt barn å ingen annan

• myskatt

Självklart är det föräldrarna till barnet som får vårdnaden. Det är ju deras barn inte mor- eller farfäräldrarnas.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Octobers

Jag förstår inte varför det är självklart? Trodde alltid att det var en myndig person som var ansvarig för barnet tills föräldrarna fyllt 18 men att föräldrarna var ansvariga för barnet i vardagen.

• Fru U

Så då är det något speciellt om tjejen inte får vårdnaden utan det är hennes mamma som har vårdnaden om barnet?

Live and let live
  • Octobers

Jag försökte googla fram ett svar, men hittade inget vettigt. Skall kolla upp det med kommunen/överförmyndarnämnden på tisdag eftersom det är relevant för oss. Får återkomma efter helgen med ett svar.

• Modin

Jag va 17 när ja fick min dotter och då får man inte vårdnaden själv utan du får en förmyndare tills du fyllt 18.. Men man kan inte välja utan familjerätten bara ger någon..

• Fru U

tack för svaret

Modin skrev 2008-03-22 16:24:34 följande:
    Jag va 17 när ja fick min dotter och då får man inte vårdnaden själv utan du får en förmyndare tills du fyllt 18.. Men man kan inte välja utan familjerätten bara ger någon..
    Live and let live
  • MansonDust

Varför skulle inte tjejen som föder barnet få vårdnaden om sitt eget barn ?

• Fru U

För att tjejen inte är myndig och således inte kan ha vårdnaden om sitt eget barn. En omyndig person kan inte ha vårdnaden om ett barn (så tolkade jag lagen när jag googlade)

MansonDust skrev 2008-03-22 18:54:08 följande:
    Varför skulle inte tjejen som föder barnet få vårdnaden om sitt eget barn ?
    Live and let live
  • ludicrous

När jag fick barn och var under 18 var min mamma överförmyndare åt dottern, såfort min sambo fyllde 18 ( han var först) så blev han förmyndare. men vårdnaden har man ju

Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?