• Fru U

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Har funderat lite på det där. Om en tjej är under 18 och föder ett barn blir det då tjejens föräldrar som får vårdnaden om barnet? Och vad händer när tjejen blir 18 får hon automatiskt vårdnaden då?

Live and let live
  • Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?
  • FruSundahl

Okej. Inget med det vardagliga då

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Octobers

Näe, det är vårdnadshavarens jobb.

FruSundahl skrev 2008-03-25 11:07:47 följande:
    Okej. Inget med det vardagliga då
  • FruSundahl

Precis.

Inte undra på att väldigt få vet att det finns en sån då

• kaji

vårnadshavare=den som har ansvar för, tar hand om och uppfostrar barnet. kan även en omyndig vara.

förmyndare=den som ska förvalta barnets ekonomi, kan ej vara någon omyndig, ibland utses någon av mor- farföräldrarna om barnets föräldrar är omyndiga.

överförmyndare=den person eller nämnd som övervakar förmyndare, en yrkesbefattning.

• Umm Israa
    FruSundahl skrev 2008-03-25 11:10:59 följande:
    Precis. Inte undra på att väldigt få vet att det finns en sån då
    fast jag tycker att det är undeligt att vårdnadshavaren ite får information om detta, det har den/dem ju rätt till !
  • FruSundahl

Ja det är ganska märkligt...
    Är ju ens barn det handlar om...

Umm Israa skrev 2008-03-25 11:16:44 följande:
    fast jag tycker att det är undeligt att vårdnadshavaren ite får information om detta, det har den/dem ju rätt till !
  • Octobers

Jag tror i ärlighetens namn inte att någon förmyndare kan utses utan att den omyndiga förälderna fått info om detta. Jag tror mer på att FK inte gjort sitt jobb och meddelat den kommunen så ingen förmyndare har utsetts.

• Umm Israa
    Octobers skrev 2008-03-25 11:44:32 följande:
    Jag tror i ärlighetens namn inte att någon förmyndare kan utses utan att den omyndiga förälderna fått info om detta. Jag tror mer på att FK inte gjort sitt jobb och meddelat den kommunen så ingen förmyndare har utsetts.
    fast det kan ju vara så att barnet i fråga inte har ågra egendomar eller några pengar att ta hand om..?
  • Octobers

Självklart kan det vara så, men en förmyndare skall ju utses oavsett.

• Fru U

Men om en tjej under 18 föder ett barn och mormodern får vårdnaden då har alltså socialen bedömt att tjejen är för omogen för att ta hand om sitt barn själv?

Live and let live
Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?