• Fru U

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Har funderat lite på det där. Om en tjej är under 18 och föder ett barn blir det då tjejens föräldrar som får vårdnaden om barnet? Och vad händer när tjejen blir 18 får hon automatiskt vårdnaden då?

Live and let live
  • Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?
  • En glad tjej

När jag föddes hade min mamma inte fyllt 18, då hade min pappa vårdnaden om mig tills mamma fyllde 18!

• Lia85

Umm Israa
    han behövde ingen fömyndare under de åren som jag inte var myndig... o nu är jag 22 o snart färdig socionom, så det är liksom inget problem

• Octobers

Det verkar som vanligt som att alla kommuner gör som dom själva känner för. Men att ha en förmyndare för barn som blir föräldrar trodde jag verkligen inte att det kunde skilja så mycket på.

• Brooke

Nej det är ju ditt barn och du har bärt det magen i 9 månader så klart att det är ditt barn då

• Umm Israa
    Lia85 skrev 2008-03-24 11:13:10 följande:
    Umm Israahan behövde ingen fömyndare under de åren som jag inte var myndig... o nu är jag 22 o snart färdig socionom, så det är liksom inget problem
    men herregud, klart alla behöver en förmyndare! Jag är dock säker på att barnet hade en såda som du kanske inte var medveten om just då, det hade nog uppdagas om det hade hänt något där en förmyndare hade behövts.
  • FruSundahl

var 16 när sonen kom och jag var vårdnadshavare och hade ingen förmyndare.
    faderskapet var inte fastställt på papper osv så dom kunde inte veta om pappan var över 18 eller ej.

konstigt

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Octobers

Nu har jag pratat med vår kommun och här får kommunen info från FK så att en förmyndare utses. Alltså ingen under 18 kan komma undan utan förmyndare, men man kan vara vårdnadshavare när man är under 18

• FruSundahl

Vad har förmyndaren för uppgift?

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Umm Israa
    FruSundahl skrev 2008-03-25 11:00:35 följande:
    Vad har förmyndaren för uppgift?
    att förvalta barnets ekonomi och egendom
Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?