• Fru U

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Har funderat lite på det där. Om en tjej är under 18 och föder ett barn blir det då tjejens föräldrar som får vårdnaden om barnet? Och vad händer när tjejen blir 18 får hon automatiskt vårdnaden då?

Live and let live
  • Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?
  • SeTa

Jag var 17 när jag fick min son. Och jag var vårdnadshavare för honom utan någon överförmyndare. Har aldrig hört talas om att det ska behövas!

• lollisen

Vårdanden har man väl, det är väl bara att man får en förmyndare som är med som ett riktigt stöd eftersom man inte är myndig, det är väl helt olika begrepp?

• Bebis
    SeTa skrev 2008-03-22 19:35:46 följande:
    Jag var 17 när jag fick min son. Och jag var vårdnadshavare för honom utan någon överförmyndare. Har aldrig hört talas om att det ska behövas!
    Var pappan över 18?
    Don't Panic
  • Fru U

Intressant. Kan det ha betydelse hur mogna föräldrarna i sammanhanget anses vara?

Live and let live
  • SeTa
    Bebis skrev 2008-03-22 19:36:40 följande:
    Var pappan över 18?
    Jupp. Men borde man ändå inte hört talas om fenomenet?
  • SeTa
    lollisen skrev 2008-03-22 19:36:30 följande:
    Vårdanden har man väl, det är väl bara att man får en förmyndare som är med som ett riktigt stöd eftersom man inte är myndig, det är väl helt olika begrepp?
    Vad ska den göra då? Vad "använder" man en förmyndare till?
  • Bebis
    SeTa skrev 2008-03-22 19:42:36 följande:
    Jupp. Men borde man ändå inte hört talas om fenomenet?
    Förmodligen inte eftersom det fanns en förälder som kunde vara förmyndare.
    Don't Panic
  • lollisen
    Svar på #16
    En förmyndare är väl en person som agerar som en förmyndare. En person som är med då svåra beslut skall fattas, som en slags vägledare snarare...? Idag är det väl så iallafall?
  • Umm Israa

baret får som många reda berättat en förmyndare som är ansvarig tills någo av föräldrarna fyllt 18 pår.

• SeTa

Men trots att jag var under 18 fick vi skriva på papper där jag godkännde gemensam vårdnad och inte heller då var det prat om att jag faktiskt var omyndig.
    Jag blev faktiskt riktigt förvånad av denna information!

Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?