• Fru U

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Har funderat lite på det där. Om en tjej är under 18 och föder ett barn blir det då tjejens föräldrar som får vårdnaden om barnet? Och vad händer när tjejen blir 18 får hon automatiskt vårdnaden då?

Live and let live
  • Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?
  • Umm Israa

Fru U skrev 2008-03-25 12:26:06 följande:

Men om en tjej under 18 föder ett barn och mormodern får vårdnaden då har alltså socialen bedömt att tjejen är för omogen för att ta hand om sitt barn själv?
    öh, förmodligen är det något som inte stämmer för mamman (eller pappan) ska vara vårdnashavare till barnet!
  • Fru U

även om socialen skulle bedöma att de inte klarar av ansvaret än?

Umm Israa skrev 2008-03-25 12:28:30 följande:
    Fru U skrev 2008-03-25 12:26:06 följande: öh, förmodligen är det något som inte stämmer för mamman (eller pappan) ska vara vårdnashavare till barnet!
    Live and let live
  • Umm Israa

Fru U skrev 2008-03-25 12:30:46 följande:

även om socialen skulle bedöma att de inte klarar av ansvaret än?
    nej då måste väl naturligtvis e annan vårdnashavare utses, men det gäller väl även med dem över 18..
  • VeeKa

jag fick min när ja var 17 och ja hade vårdnaden om honom, var aldrig något snack om saken...

• Octobers

veeka: Näe, vårdnaden är inget problem, det är förmyndarskapet vi pratar om nu.

• C060908

Jag var 16 när jag fick min dotter och där var det inte ens på tal om någonting sådant överhuvudtaget..

• sakoline

Hur gör de unga mödrarna under 18 då när man skriver på försäkringsavtal och öppnar bankkonto åt sitt barn?????

• Lucille

Sakoline, det är just det som förmyndare är till för. Vårdnadshavare (oberoende av ålder) tar hand om barnets hälsa och välmående etc., men faktum är att en omyndig person varken kan öppna bankkonto eller få pass utan föräldrarnas tillstånd. Alltså kan inte en omyndig förälder stå som förmyndare åt sit barn.

Kan omyndiga teckna försäkringar?

Vi kan alltså fastställa nu att vårdnashavare inte är samma sak som förmyndare. Vårdnad har man över sitt barn oberoende av ålder, men inte förmyndarskap som bara handlar om det juridiska (ekonomi, pass, etc.) som ingen under 18 har tillgång till.

• sakoline

Så en 17-årig föräldralös mamma får en förmyndare utsedd alltså?

• Februarii

Jag och maken öppnade fondkonto och tecknade försäkring åt dottern när vi var 17.

sakoline skrev 2008-04-10 00:49:43 följande:
    Hur gör de unga mödrarna under 18 då när man skriver på försäkringsavtal och öppnar bankkonto åt sitt barn?????
Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?