• Fru U

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Har funderat lite på det där. Om en tjej är under 18 och föder ett barn blir det då tjejens föräldrar som får vårdnaden om barnet? Och vad händer när tjejen blir 18 får hon automatiskt vårdnaden då?

Live and let live
  • Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?
  • Fru U

Så då är det något speciellt om tjejen inte får vårdnaden utan det är hennes mamma som har vårdnaden om barnet?

Live and let live
  • Fru U

tack för svaret

Modin skrev 2008-03-22 16:24:34 följande:
    Jag va 17 när ja fick min dotter och då får man inte vårdnaden själv utan du får en förmyndare tills du fyllt 18.. Men man kan inte välja utan familjerätten bara ger någon..
    Live and let live
  • Fru U

För att tjejen inte är myndig och således inte kan ha vårdnaden om sitt eget barn. En omyndig person kan inte ha vårdnaden om ett barn (så tolkade jag lagen när jag googlade)

MansonDust skrev 2008-03-22 18:54:08 följande:
    Varför skulle inte tjejen som föder barnet få vårdnaden om sitt eget barn ?
    Live and let live
  • Fru U

Intressant. Kan det ha betydelse hur mogna föräldrarna i sammanhanget anses vara?

Live and let live
  • Fru U

Men om en tjej under 18 föder ett barn och mormodern får vårdnaden då har alltså socialen bedömt att tjejen är för omogen för att ta hand om sitt barn själv?

Live and let live
  • Fru U

även om socialen skulle bedöma att de inte klarar av ansvaret än?

Umm Israa skrev 2008-03-25 12:28:30 följande:
    Fru U skrev 2008-03-25 12:26:06 följande: öh, förmodligen är det något som inte stämmer för mamman (eller pappan) ska vara vårdnashavare till barnet!
    Live and let live
Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?