• Octobers

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Jag förstår inte varför det är självklart? Trodde alltid att det var en myndig person som var ansvarig för barnet tills föräldrarna fyllt 18 men att föräldrarna var ansvariga för barnet i vardagen.

• Octobers

Jag försökte googla fram ett svar, men hittade inget vettigt. Skall kolla upp det med kommunen/överförmyndarnämnden på tisdag eftersom det är relevant för oss. Får återkomma efter helgen med ett svar.

• Octobers

Det verkar som vanligt som att alla kommuner gör som dom själva känner för. Men att ha en förmyndare för barn som blir föräldrar trodde jag verkligen inte att det kunde skilja så mycket på.

• Octobers

Nu har jag pratat med vår kommun och här får kommunen info från FK så att en förmyndare utses. Alltså ingen under 18 kan komma undan utan förmyndare, men man kan vara vårdnadshavare när man är under 18

• Octobers

Näe, det är vårdnadshavarens jobb.

FruSundahl skrev 2008-03-25 11:07:47 följande:
    Okej. Inget med det vardagliga då
  • Octobers

Jag tror i ärlighetens namn inte att någon förmyndare kan utses utan att den omyndiga förälderna fått info om detta. Jag tror mer på att FK inte gjort sitt jobb och meddelat den kommunen så ingen förmyndare har utsetts.

• Octobers

Självklart kan det vara så, men en förmyndare skall ju utses oavsett.

• Octobers

veeka: Näe, vårdnaden är inget problem, det är förmyndarskapet vi pratar om nu.

Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?