• Cecese

Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?

Vet inte om det är rätt grupp att lägga tråden i men det handlar ju om rädsla så jag lägger den här. Jag under om det finns fler som mej som är livrädd att behöva snittas. Förra gången slutade förlossningen i akutsnitt pga att sonen hade navelsträngen runt halsen 2 ggr så den räckte inte till och sonen kom inte ner. Nu är jag livrädd att behöva vara med om ett snitt igen.

Mamma till -98, -03, 06 och pyret bf oktober -08
  • Svar på tråden Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?
  • Toka2
    Cecese skrev 2008-04-04 08:22:00 följande:
    *s* du får hoppas att bebisen är med på dina planer om att komma tidigare Hur klarar du av att hålla igång så? Jag har redan sån foglossning att jag har fullt schå att klara av att gå bara lite. Det började i onsdags och gick från 0-100 på bara några timmar. I natt har jag vaknat flera gånger pga värken. Vi som har en kryssning till Helsingfors inbokad om 2 veckor och då blir det ju en del att gå där under dagen, vette sjutton hur jag ska klara det.
    Min foglossning var DJÄVULSK för 6-8 veckor sedan. Jag gick till sjukgymnast och fick prova ut ett bälte. ÅH vilken lycka Nu kan jag ta promenader med vagnen varje till varannan dag, men jag tar det hyfsat lugnt. Men 2 veckor före BF släpper jag bromsen
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Cecese
    Toka2 skrev 2008-04-04 09:49:01 följande:
    Min foglossning var DJÄVULSK för 6-8 veckor sedan. Jag gick till sjukgymnast och fick prova ut ett bälte. ÅH vilken lycka Nu kan jag ta promenader med vagnen varje till varannan dag, men jag tar det hyfsat lugnt. Men 2 veckor före BF släpper jag bromsen
    Bälte provade jag andra graviditeten men jag märkte ingen skillnad öht. Kan ju bero på att min foglossning sitter fram i blygdbenet. Kanske bältet hjälper bättre om det är fogarna bak i ryggen som gör ont. För alla skriver att det känns bättre att sova med en/flera kuddar mellan benen men det hjälper inte heller för mej.

Jag vill också börja promenera igen. På vintern har jag sån värk i lederna att det inte går men nu börjar det blir perfekt för att börja gå igen och så börjar fogarna krångla *suck* När jag ska till bb om ett par veckor ska jag höra om akupunktur. Jag vet att dom ger där mot foglossning.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf oktober -08
  • Toka2

En del blir hjälpta av akupunktur. Själv har jag inte provat - rimmar dåligt med min nålfobi. Jag har foglossning både fram och bak, och bältet hjälper verkligen. Sen har min foglossning blivit bättre seda jag drog ner på köttet och började äta mer fisk. Tänkte att fogar är lite som leder, och min svärmor blev rekommenderad att bli vegetarian när hon fick sin reumatism utredd. Efter 10 år som vegetarian så mår hon bättre i kroppen än hon gjorde året innan hon fick diagnosen.

Men det kanske är placeboeffekten i mitt fall ? Jaja, JAG är glad iaf

• ticktick

Hej, hoppas det är ok att jag tittar in... Är gravid med mitt första barn och har gått in i vecka 35. Var först hos min barnmorska och sedan på tillväxtultraljud i förrgår. Barnmorskan har vid de senaste besöken sagt att bebisen ligger som den ska med huvudet ner, så sa hon också i förrgår. Men på ultraljudet en timme efter talar de om att bebisen ligger i säte, och som en fällkniv dessutom... De började diskutera vändning och snitt och gud vet allt. Till saken hör att jag är oerhört sjukhusrädd och har sprutfobi - har gått i samtal för detta under ett par månader nu men det är inget som går över utan terapi, samtalen har väl mest gått ut på att förbereda mig inför förlossningen. Och nu kanske det inte ens blir någon!? Bad om att få komma på tätare kontroller till barnmorskan (är där varannan vecka nu i slutet) men det var minsann inte nödvändigt - så nu är det två veckor till nästa gång då vi ska kolla ifall bebisen vänt sig. Då har jag ju gått in i vecka 37! Eftersom det är samma barnmorska så känner jag mig orolig över att hon inte ska känna rätt då heller! Jag är så himla rädd, jag vill verkligen verkligen verkligen inte snittas, och även om man inte ska ta ut något i förskott så känns det så jävla hopplöst! Bebisen är lite liten, vägde två kilo enligt ultraljudet. Vad betyder det i sammanhanget? Usch, jag är så ledsen. Vad händer ifall bebisen fixerar sig i säte redan nu? Är det kört då?

• Cecese

Hur går det för alla? Jag väntar spänt på förlossningssamtalet jag ska på den 21a. Då går vi igenom förra förlossningen som slutade i snitt och tittar i journalen vad det blivit antecknat där. Ska bli så skönt att få gå igenom allt igen och förhoppningsvis ska det kännas lite bättre sen.

• Toka2

BF -5v idag. Sitter och läser igenom mina tidigare förlossningsjournaler. Skulle utan problem få snitt om det var det jag ville ha. FAN att man inte kan få en garanterad vaginal förlossning..

• Cecese
    Toka2 skrev 2008-04-10 18:06:04 följande:
    BF -5v idag. Sitter och läser igenom mina tidigare förlossningsjournaler. Skulle utan problem få snitt om det var det jag ville ha. FAN att man inte kan få en garanterad vaginal förlossning..
    Nej tyvärr kan man ju inte det. Vad skönt det vore om man kunde det, då skulle ett ton med ångest/oro lätta från mina axlar.
  • Carbon

Våran lilla tjej ligger fortfarande i säte, helt fast kilad till och med!
    Pratade med läkaren i tisdags och då sa han att jag inte kommer få föda i säte på det sjukhuset vi till hör, utan vill jag/ kan jag föda i säte får vi byta landsting där dom är lite "dukitgare" än på en "vanlig" förlossning.
    Vi får se vad som händer, är ju ändå ett tag kvar för min del, MEN snitt känns inget bra hur som helst!

• hannamiller

Jag blev det lite plötsligt idag.. 
    Jag som vill födda normalt den här gången..
    Får se vad som händer..

• Cecese
    Carbon skrev 2008-04-10 18:10:17 följande:
    Våran lilla tjej ligger fortfarande i säte, helt fast kilad till och med!Pratade med läkaren i tisdags och då sa han att jag inte kommer få föda i säte på det sjukhuset vi till hör, utan vill jag/ kan jag föda i säte får vi byta landsting där dom är lite "dukitgare" än på en "vanlig" förlossning.Vi får se vad som händer, är ju ändå ett tag kvar för min del, MEN snitt känns inget bra hur som helst!
    Ajdå, då är det nog bara 2 val kvar, antingen snitt eller sätesförlossning. Ett förslag kan ju vara att du provar att föda i säte men om du inte orkar eller det inte går så finns det snittberedskap. Hur som helst tycker jag att du ska läsa på och mentalt ställa in dej på att det kan bli snitt. Borde bli lättare att hantera ev. besvikelse då.
  • Toka2

Hu, BF-17 idag, en vecka kvar till nästa tillväxt-UL, och jag vill veta NU hur stor Gnutt verkar vara

• Toka2

Åh, jag svävade på tussiga moln på väg hem från tillväxt-UL

Gnutt var inte ALLS så stor som jag befarade, utan h*n viktskattades till ca 3400g idag, BF-7. Dvs mitt på normkurvan, +/- 0. Så jag kände inte alls något behov av att prata igångsättning. Men för säkerhets skull så är det Vallevandring imorgon; 10 kilometer över stock och sten och upp och ner för ett berg

• Carbon

Jippi!! Min lilla tös ligger med huvudet ner nu!!! Är så lycklig

• Toka2

Carbon: Men GRATTIS - åh vilken härlig nyhet!!

• Cecese

Toka2: Vad skönt att bebisen inte var så stor Håller tummarna att vandringen gör susen.

Carbon: Vad skönt! Se där man ska aldrig säga aldrig

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Toka2

Spana in klippkanten längst upp på bilden, det är högsta punkten på vandringen. Bilden är tagen på vägen ner. Jag har gått vandringen två gånger tidigare, och detta var första gången som jag INTE behövde stanna och vila mig på vägen upp. Jag gick tom OM flera på vägen Jag och magen fick en del kommentarer

Andra halvan, de sista fem kilometrarna, hade jag en del onda förvärkar, men det berodde nog bara på att jag var så GRYMT kissenödig. Toalettbesöket efter vandringen var bäst i år

Gnutt är kvar på insidan, och jag har INGEN träningsvärk Fogarna däremot är arga, fast inte alls så mycket som jag hade räknat med. Jag stövlade tydligen på rätt bra andra halvan - min kompis V som var med hade svårt att hänga med. Hon är 180cm lång och tränar på gym och löptränar.. Hihi
  • Toka2

Jag kan glatt meddela att det blev inget snitt

Imorse vaknade jag 04:40, var kissnödig, och PANG så kom första värken/vågen. För sen var det 2 minuter mellan topparna, men inte mycket till vila mellan. Vi hann aldrig in till sjukhuset - Rasmus föddes i hallen kl 05:36, och han blev ambulanskillarna Glenns och Davids första förlossning. Tur att man kan stå till tjänst

Jag höll på att smälla av när de vägde och mätte honom inne på sjukhuset - 36cm huvudmått (lägg av - han kändes MINDRE än storebror, inte LIKA stor ), 4275g tung (öh, vad hände med min 3-kilos-bebis??) och 52cm lång (det enda måttet jag kunde tro på faktiskt). Inte en endaste lilla bristning, så jag fick trots allt en drömförlossning - inte en endaste nål

• Cecese

Stort grattis Toka! Skönt att det gick så bra och att du slapp snittet. Fast jag vet inte om det låter så lockande att föda riktigt så snabbt men vad som helst är bättre än snitt Ingen liten kille heller.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Carbon

Grattis Toka!! Jag hade också mycket hellre "valt" att föda i hallen än att snittas!
    Var inne och tittade på bilderna, han är ju bara för söt eran lille prins, och inte heller kan man tro att han var så stor som du skrev!
    Grattis igen!

• Toka2

Tjoho, ställde mig på vågen! Idag väger jag 5 kilo mindre än när plusset kom

Svar på tråden Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?