Emmec skrev 2008-03-24 13:21:08 följande:
Jag är livrädd för att behöva snittas. Såg en förlossning som slutade i snitt på sjukhuset i förra veckan och jag bara grät. Kände att jag måste ändra i mitt förlossningsbrev och lägga till något om min snitträdsla, men det känns ju inte som att de kommer att snitta mig om det inte är nödvändigt, så det kändes fånigt.Det jag tycker känns helt ofattbart konstigt och läskigt är att de ska ta mitt barn ifrån mig efter förlossningen/snittet och hålla upp det lite framför mitt ansikte bara och sen gå med det till ett annat rum och sedan låta mig vara skiljd från min kille och bebisen i flera timmar. Jag mår magknip bara av att tänka på det. Kan man inte kräva på något sätt att pappan och barnet får vara med på uppvaket eller att man får komma direkt till BB eller nåt?? Jag får ångest av att tänka på det. :(
Nej, du behöver inte oroa dej för att dom snittar i onödan för det gör dom inte. Man kan dock inte veta på förhand om det händer något som gör att man måste snitta. Mitt bästa tips till dej är att ta reda på så mycket som möjligt om snitt i fall det skulle bli så.
Jag vet faktiskt inte om du får ha bebisen hos på dej på uppvaket. Vet att det skiljer sig åt från sjukhus till sjukhus i sverige så bäst svar om det får du nog från det sjukhus du ska föda på. Vet du redan nu var du ska föda? För i så fall kanske du kan ta kontakt med dom och få svar på dina funderingar. Uppvak är jag helt säker på att du måste till efter snittet. Där får du ligga ett tag så att dom ser att du mår bra efter snittet och att dina värden inte försämras.
Jag har tagit kontakt med bb/förlossningen (båda är samma ställe och samma personal) idag. Hon som jag pratade med skulle läsa min journal och sen återkomma så jag ska få komma dit och prata av mej. Då kommer jag att ta upp några saker och höra om det finns möjlighet att göra som jag vill, annars om det iaf går att kompromissa.
Det jag vill är:
Att se bebisen direkt och "hålla" h*n en stund. Förra gången tog det typ 5 minuter innan jag ens fick se sonen och det vill jag inte vara med om igen om det går att undvika.
Jag vill ha maken och bebisen med när dom syr ihop mej och hela tiden på uppvaket. Jag vill att dom väntar med bad, vägning och mätning tills jag kommer upp till bb.
Förra gången gick maken iväg med sonen medans dom sydde. Då badade han och mätte osv. Sen kom dom ner till uppvaket när jag legat där ca 30 minuter. Sen var dom med hela tiden på uppvaket.
Jag ska även fundera om det är några fler saker jag vill.