• Cecese

Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?

Vet inte om det är rätt grupp att lägga tråden i men det handlar ju om rädsla så jag lägger den här. Jag under om det finns fler som mej som är livrädd att behöva snittas. Förra gången slutade förlossningen i akutsnitt pga att sonen hade navelsträngen runt halsen 2 ggr så den räckte inte till och sonen kom inte ner. Nu är jag livrädd att behöva vara med om ett snitt igen.

Mamma till -98, -03, 06 och pyret bf oktober -08
  • Svar på tråden Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?
  • Carbon

Jag är helt tok rädd för att behöv snittas! Väntar mitt fjärde barn och är i v27. Men hon har legat med huvudet ner sedan vi var på rutin ul. Efter det har vi varit inne och gjort några extra ul för det har varit lite komplikationer, och hon ligger fortfarande ner!
    Har fött dom tre andra vaginalt, jätte snabt och "lätt" utan eda, för det är just DEN jag är sååå rädd för! Hade järnhinneinflamation när jag var i tonåren, och då gjorde dom några ryggmärgsprov på mej, och det har verkligen satt sina spår!

Kan man gå på aurora samtal gällande snitt? Trodde det var för vaginal förlossning bara?

• Cecese

Carbon: Man kan säkert gå på samtal även när man är snitträdd. Här har vi inte aurora så jag ska till bb/förlossningen och prata igenom snittet och den kommande förlossningen.
    Jag har haft eda när jag födde flickorna och spinal vid snittet och det är inte så farligt att sätta den. Man får lokalbedövning före så det känns inte så mycket och bara dom hittar rätt går det snabbt att lägga den. Men du har ju fött 3 barn vaginalt utan problem så risken för din del är nog minimal att det blir snitt. Du får vara här och prata av dej om du vill för om inte annat är det skönt att få ur sig alla tankar.

• Carbon

Jag tänker så här, om hon fortfarande ligger i säte i v37 så blir det ju vändningsförsök, MEN om inte det lyckas då??? Vet att det sjukhus jag vill föda på inte går med på att man föder i säte. Men vi har två andra förlossningar innom rimligt avstånd, funderar på att ringa till dom att höra om man får föda säte där.

• Cecese
    Carbon skrev 2008-03-26 10:29:31 följande:
    Jag tänker så här, om hon fortfarande ligger i säte i v37 så blir det ju vändningsförsök, MEN om inte det lyckas då??? Vet att det sjukhus jag vill föda på inte går med på att man föder i säte. Men vi har två andra förlossningar innom rimligt avstånd, funderar på att ringa till dom att höra om man får föda säte där.
    Nu förstår jag inte riktigt, i första inlägget skriver du att hon ligger med huvudet ner men nu skriver du att om hon fortfarande ligger i säte i v. 37. Hm hur är det nu, ligger hon med huvudet ner eller i säte?
  • Carbon

OJ! Såg att jag skrev i mitt första inlägg att hon ligger med HUVUDET ner!!! Det gör hon ju inte, skulle ju stå RUMPAN ner! Sorry

• Carbon

Klockan var ju bara strax efter sju i morse när jag skrev första inlägget, skyller på det

• Cecese

*s* ingen fara, jag vet hur det är att vara lite lätt vimsig. Har blivit värre för varje barn så vette sjutton hur det blir efter fyran.

Men nu klarnade det betydligt varför du oroar dej för snitt. Jag måste ju erkänna att jag inte riktigt förstod eftersom du fött 3 barn vaginalt utan problem och denna redan låg rätt väg så skulle ju risken vara minimal för snitt. Men eftersom hon ligger i säte blir ju läget ett annat. Det finns ju gott om tid än för henne att vända sig men jag förstår att du oroar dej.

Och föda i säte eller snittas känns lite som pest eller kolera. Jag stod inför det valet med andra barnet, eller där skulle det blivit snitt för hon var för liten och svag för att klara en sätesförlossning. Som tur var så vände hon sig på rätt så jag slapp snittet då. Hon gjorde kullerbyttor i v. 40+0....

Innan man tar ställning om sätesförlossning eller inte så brukar man göra en bäckenröntgen för att se om man har tillräckligt stort bäcken för att klara en sätesförlossning, en sån förlossning kräver större bäckenmått än en vanlig. Är bäckenmåtten på gränsen brukar dom rekomendera snitt eftersom det då finns risk att barnet fastnar på väg ut.

Men som sagt, ta inte ut nåt än för det finns gott om tid att vända sig rätt än. Eftersom de andra barnen legat rätt så kommer troligtvis denna också att göra det. Men om det nu inte skulle hända så kan det ju vara bra att läsa på om både sätesförlossningar och snitt så du vet vad det handlar om ifall det blir så. Bättre att läsa på nåt man inte får användning för än att inte läsa på och få världens chock sen om det blir så.

• Carbon

Förstog att du blev förvirrad
    Tror jag har ett rätt rymligt bäcken, barn nummer två vägde hela 4755 och var 57 lång, men kom ut i en rasande fart! Var bara på förlossningen i 30min! Med tredje barnet blev jag igångsatt två veckor innan, hon vägde "bara" 3500, så blir det inte en allt för stor bebis så tro jag nog att en sätes förlossning hade kunnat gå.
    Men det är som du skriver: Att välja mellan pest eller kolera....

• Cecese

Då låter det som att du har goda förutsättningar att klara en sätesförlossning om bebisen väger normalt. Fast du verkar ju få stora barn och nu minns jag inte vart gränsen går för sätesförlossning men jag tror det är max 4 kg eller nåt är det större barn så blir det snitt för riskerna är för stora. Hm ska se om jag hittar nåt om det.

Svar på tråden Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?