Vi med högt FSH
kramis: Det sticker och pickar i magen - jag hoppas på att det är ett gott tecken!
Kram!
kramis: Det sticker och pickar i magen - jag hoppas på att det är ett gott tecken!
Kram!
Vilken oförstående läkare. Men bra att du ska till St:Göran (är det väl) den 5:e! Varför måste du skicka journalen (förlåt en okunnig, som bott utomlands länge)? Är det för att det går på landstinget?
Fler som är uppe och nattugglar, kramis!
Men nu ska jag gå och snussa - sov gott!
Vad spännande med sprutstart, kramis! Jag har bara erfarenhet av Gonal-F, men de sprutorna var det inget som helst problem med att ta.
Vad skönt att nybesöket kändes så bra, Bubblare. Hoppas, hoppas att du får göra ett nytt försök!
Stackars dig LALLA. Jag har också haft problem med magen i mina dagar. Stress påverkar definitivt - men det är ju inte alltid lätt att ändra på. Det kan också vara ärftligt, tror jag, för jag är precis som min pappa. Men en sak som jag har märkt är bra för mig som du kanske vill pröva är att inte äta direkt efter att du stigit upp. Jag tar i stället en kopp med varmt vatten, citron och litet honung (ibland även ingefära). Varmt vatten med äppelcidervinäger går också bra. Vänta sedan 30-60 minuter innan du äter (och helst efter att du varit på toa). Försök att röra dig litet direkt på morgonen så att du inte sitter ner på en gång. Om det är akut nu kanske inte den här metoden hjälper men den är värd ett försök, jag lovar!
Kno/Bubblare: Ja, AMH-testet mäte äggreserven.
Carmen: Vad trevlig att träffa dig här! Beklagar ditt MA ännu en gång. FSH har oftast att göra med om man ens kan få fram folliklar och sedan något/några mogna ägg. Vet du vad ditt värde var? Vad konstigt att du inte fick ta progesteron i tolv veckor, det trodde jag var kutym vid IVF. Själv tar jag nu prog. 3gg/dag t o m v. 12. Jag började på eget bevåg direkt efter ÄL (eftersom det var ett "naturligt" försök) med en vaggis om dagen (hade inte kvar fler sedan IVF:erna). Sedan när jag plussade fick jag nytt recept. Min "hormonläkare" sa att jag skulle ta två om dagen i 12 veckor men då hade jag redan fått rådet av min gyn. att börja med tre och då sa den andra läkaren att det var lika bra att fortsätta med det eftersom det inte är bra att minska dosen innan v. 12. Min gyn, däremot, hade en idé (som hon hade fått från en IVF-klinik sa hon) att jag skulle ta tre fram t o m v. 7, sedan två fram t om v. 10 och därefter en fram t o m v.12. Det tyckte hormonexperten var en dålig idé så nu har det blivit tre om dagen konstant i stället (ok:at av gyn också). Så visst är det litet av en djungel. Men stå på dig och be om tre om dagen i tolv veckor nästa gång, man kan ju inte överdosera.
Välkommen, tjaldur! Jag hade ett FSH på 19 den 6:e februari och den 3:e mars plussade jag ("naturligt" försök). Med tre MF i bagaget vågar jag inte "ropa hej" ännu, men det gick att plussa i alla fall!
Grattis till graviditeten, Ma Lu!
Ja, LALLA, varför inte pröva! Jag gjorde det under mina IVF:er. Han gör väl kinesisk akupunktur det finns visst någon annan, urvattnad, variant också.
Vad spännande det ska bli att höra hur det går på VUL:et, kramis!
Hur känns det inför ditt VUL i morgon, Tracy?
Själv har jag bokat om min inskrivning hos BM. Det skulle ha varit nu på onsdag men jag kände att jag helst ville gå på ett andra VUL först. Har du varit på inskrivning ännu, Tracy?
tjaldur: Jag skrev in litet info om dig på listan - hoppas att det stämmer och att du inte har något emot det!
Hur har det gått med akupunktören Lalla?
Hur mås det, Bubblare?
Anth: Någon ny info om vilken vecka du är i etc?
VILL BLI GRAVIDA:
Bubblare: Sprutstart Menopur, 18/3, avbutet endast 1 blåsa. Ta nya tag...
Lalla1: sprutstart 16/3 300iu puregon. vul 20/3 & 25/3 Äp den 28/3
Kramis80: sprutstart 3/4 175 iu puregon, vul 9/4 , prel ÄP v16.
tjaldur: Spraystart 2/4, prel ÄP v. 18
GRAVIDA:
Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7), vul 14/4 (v.10)
Tracy: 3/3 testade +, vul 8/4 (v. 10)
Anth: 26/3 testade +. V???
BEBIS:
LALLA: Jag körde bara akupunktur under själva IVF:erna (sammanlagt c:a 6 behandlingar per IVF). Framför allt därför att jag innan IVF:erna inte kände till akupunkturs eventuella inverkan på fertiliteten men också ekonomiska skäl: det kostar ju minst 500kr/gång och vi lade ändå ut totalt c:a 75-80.000 på IVF:erna i höstas, så jag skulle inte haft råd att gå så länge som du. I direkt samband med ditt IVF kommer du nog att behöva gå oftare igen. Det är väldigt avslappnande!
Det förstår jag så väl. Det var just därför vi la ut så mycket på IVF:erna - trots att vi egentligen inte alls hade råd (och då är vi inte sådana människor som har bil, båt, stuga, bostadsrätt etc.)! Vi är fattiga akademiker som flyttat tillbaka till Sverige nyligen och fått börja om helt från scratch. Så uppoffringar för att få ett barn är man verkligen beredd på att göra.
Tyvärr hjälpte ju inte akupunkturen på mig. Men jag tror helt enkelt att IVF-behandlingarna var alldeles för aggressiva för att min kropp skulle svara på det.
Jo, det känns bra, tackar som frågar! Jag har gått in i v. 10 i dag enl. gyns beräkningar. Jag ser fram emot VUL:et nästa veckan med både hopp och oro.
Jag undrar hur det har gått för Tracy.
Vad roligt, Tracy! Grattis!!