• Primrose

Vi med högt FSH

Jag har också tidigare haft för hög prolaktinnivå pga ett microadenom på hypofysen. Jag medicinerar sedan 3,5 år tillbaka med Bromokriptin (t ex Pravidel). För 1,5 år sedan (då jag var 41,5 år) låg mitt FSH på 5 så jag tror knappast prolaktin och FSH hänger samman. På de 1,5 åren som gått sedan dess har jag gått igenom två bekräftade och ett obekräftat MF och två misslyckade IVF-försök. Jag ska vid min nästa mens kolla FSH igen. Jag har också gjort AMH testet som visade på "normala värden för din ålder", vilket jag inte riktigt vet vad det innebär annat än att jag inte var på väg in i klimakteriet.

• Primrose

TracyC: Då jag gjorde AMH testet sommaren -07  påstod sig Fertilitetscentrum i Stockholm vara den enda kliniken i Sverige som uförde testet. De skickade blodproven till England och fick svaren därifrån. Jag betalade 2.500:- för det. Men det kan ju ha ändrats nu så att fler kliniker gör det - men det är knappast rutin.

• Primrose

Cykeldag 3 testar man nog oftast - det har jag också gjort. Jag fick mitt nya testresultat i tisdags och det var tyvärr på 19. Gynekologen sa dock att vi ska ta testet igen nästa månad eftersom det KAN variera ganska mycket och eftersom jag just har gjort IVF och mensen var 11-12 dagar försenad så är min kropp kanske litet osynkad för tillfället. Nåväl, vi får se. Hon gjorde också VUL och jag hade en fin treskiktig slemmhinna och ett ägg på mognad (15mm follikel). ÄL i morgon skulle jag tro - stickan gav svagt utslag i dag. Så HELT kört är det kanske ändå inte.Glad

• Primrose

Tack LALLA och Apelsinblom!

Ja, jag verkar i alla fall ha ÄL den här månaden - starkt utslag på stickan i går morse. Så nu är det bara att invänta BIM. Jag har också gjort AMH-testet och fick då beskedet att jag hade normal reserv för min ålder (42 år - gammal som gatan, i det här sammanhanget, verkar det som) vilket ju egentligen inte är särskilt goda nyheter men inte heller exceptionellt dåliga eftersom det betydde att jag i alla fall inte var på väg in i klimakteriet. Det behövs ju egentligen bara ett bra ägg - och en del "tur".Glad

• Primrose
    Bubblare skrev 2008-02-18 14:10:38 följande:
    Hoppas det går bra, härligt att ÄL fungerar!Och du har alldeles rättt det behövs bara ett ägg!Nu inne på cykel dag 43!! GRRRRHur går det för alla?
    Vad frustrerande! När du får din mens ska du alltså börja med Menopur? Om det blir flera folliklar som mognar, hur gör ni då? Jag har hört att gränsen går vi 4 (eller var det 6...) för de som försöker själva (alltså inte IVF). OM du skulle få en eller ett par växande folliklar kommer du att få en ÄL-spruta då och sedan "pricka" in med ett hemmaförsök 36 timmar senare?
  • Primrose

Bubblare: Ok, då är det IVF som gäller med andra ord - hoppas att det blir många äggblåsor med ägg! Varför vill de nedreglera trots högt FSH? P-piller är förvisso mildare än t ex Synarela och Suprefact.

Jag har BIM 28-29/2. Hoppas!

• Primrose

LALLA: Man kan nog få finnar av olika typer av hormoner. Progesteron brukar ha den effekten också.

Jag har haft en himla ländryggsvärk och stelhet runt hela bäckenet sedan i går och litet molvärk, känns det som. Fast jag tror att det beror på alltför intensiv styrketräning i förrgår snarare än något som har med babytillverkning att göra!Flört

Bubblare: Vad bra attn i kan göra flera försök! Fast jag hoppas att ni bara behöver ett!Glad

• Primrose

Från en nattsuddare till en annan. Vad bra med en lista! Är det så här du menar, Bubblare?

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 21/2 Väntar på att få börja med p-piller sen Menopur sprutor.
    Primrose: 22/2: Väntar på BIM 29/2.

GRAVIDA:

BEBIS:

• Primrose
    Tracy skrev 2008-02-21 21:37:49 följande:
    Hej allihop,uppdaterar lite... ÄD-försök nr ett slutade i katastrof härom veckan när inte ett enda av de fyra små äggen vi fick befruktades. Tårar och begravningsstämning hemma på kvällen. Kliniken hintade att vi ev skulle kunna få en ny chans den veckan efter då en ny donator skulle lämna. Om äggen räckte. Till slut (är övertygad om att det beror på tum-hållande FSH-systrar här inne & en lika tumhållande klinik, de dansade runt där när vi kom dit för insättning) fick ETT litet ägg, och tro det eller ej men det befruktades och visade sig tom vara av toppenfin kvalitet Så nu är det bara att vänta lite till... nån som har nåt tips på hur man undviker totalt mental breakdown under den här tiden???
    Wow, Tracy vilken tur i oturen! Skrattande Gör du ÄD i Sverige?
    Ja du, angående "mental breakdown", att ruva är ingen mental lek. Men ... koppla av och gör roliga saker så att du kanske kan tänka på något annat. Håll dig själv upptagen men stressa inte! Håller tummarna!
  • Primrose
    Snork fröken skrev 2008-02-22 21:25:16 följande:
    Vet inte hur kvaliteten var, kom aldrig så långt som till äp(tror de var mellan 15-20mm). det var på vul efter 9-10 "sprutdagar". Min gyn tyckte inte att det var någon idé att "slösa" ett(av tre) ivf-försök på så dåligt resultat. VAr där idag, nytt vul, ej gravid. fortsätter att vänta på blödning. nån gång kommer den väl..... fortsätter m spray!
    Snork fröken: Varför hör du dig inte för om den korta metoden nästa gång? Om du är svårstimulerad kanske du inte behöver nedregleringen. Tyvärr vill inte en del kliniker göra den korta metoden för att det är svårare för dem att planera in ÄP etc., eftersom du följer den naturliga cykeln (du börjar spruta med äggstimulerande på cykeldag 2-3). Men om din klinik/sjukhus vägrar kan du ju alltid höra dig för med någon annan. Har du högt FSH? I så fall är kanske inte tre folliklar så dåligt resultat. Vet du hur många (omogna) folliklar du brukar ha i ostimulerad cykel?
Svar på tråden Vi med högt FSH