LALLA1 skrev 2008-03-06 09:56:26 följande:
När vi gjorde vår IVF så har jag för mig att jag slutade med pravidelen redan innan behandlingen. Men tror du det har betydelse, jag menar om pyret ska stanna kvar eller inte? Eftersom du är gravid nu så ska ju prolaktinet öka. Jag fick ta prover under hela graviditeten eftersom det inte får bli alldeles för högt över 20000 var gränsen. I början ökade det jättefort men sen stagnerade det så sedan låga jag på runt 12000, och jag kunde amma. Om det blir över20000 så kan man få äta pravidel för att få ner värdet och då kanske man inte kan amma. Så det är inte farligt att äta det under en graviditet, så sa man till mig. Det enda är att man inte kan amma eftersom mjölkproduktionen slutar.
Jag har fått så många olika svar och det är därför jag är fundersam. Jag tror inte att man slutar innan vid IVF eftersom slemhinnan kan påverkas negativt då, det fick i alla fall inte jag göra. Det som har gjort mig mest frågande är att när jag gjorde mitt senaste IVF i Riga så sa läkaren där att mina MF kan ha orsakats av att jag slutatde med Pravidelen. Hon sa att det egentligen inte var förrän i andra trimestern som värdena går upp rejält på människor utan prolaktinom och att jag skulle sluta medicinera först då. På något sätt låter det logiskt. Jag har även läst på nätet att för höga prolaktinvärden kan orsaka MF men jag har inte sett några siffror eller värden. Det är intressant att veta att det inte ska överstiga 20000 - jag ska se till att jag får ta regelbundna blodprov om jag slutar.
En annan läkare (i Tjeckien) sa till mig att man skulle sluta ta Pravidelen då man sett ett tickande hjärta, i mitten av första trimestern. Amningen kommer ju mycket senare i den här processen så det är kanske inte så farligt om man fortsätter ett tag till. Å andra sidan verkar läkarna i Sverige (och i Storbritannien, där jag bodde tidigare) tycka att man ska sluta på en gång då man plussar eftersom värdena ändå ska gå upp. Ja, man blir inte klok på det här. Och någonstans så vet jag ju att det troliga är ändå att det blir MF igen, vad jag än försöker göra för att förhindra det.