• Primrose

Vi med högt FSH

LALLA: Jag håller tummarna inför måndagen - jag förstår så väl din oro och att du inte vill hoppas för mycket. Kramar!

Miss Kno: Välkommen till tråden! Togs ditt FSH flera gånger eller bara en gång? Det kan ju ändras från månad till månad, ibland.

• Primrose
    Massor av styrkekramar, LALLA! Det är rätt - ge inte upp, vi måste vara envisa!
  • Primrose

Tackar som frågar, Bubblare! Jag mår litet för prima i mitt tycke, jag vill må MERA illa! De senaste dagarna har symptomen avtagit, ingen molvärk och mindre spända/ömma bröst. Däremot har jag som lätt träningsvärk runt hela rectus abdominus ("tvättbrädemusklerna") , så jag får hoppas att det är ett gott tecken. Och så är jag fortfarande väldigt lättuttröttad. Snark!

Jag tror att det är bra att du väljer entjejs tips - St Göran. Kramar!

• Primrose

Nej, definitivt inga sit-ups just nu - det är själva vitsen just nu, att dra ner på träningen rejält, för pyrets skull! Så någon smygträning av magen blir det inte tal om - det är för övrigt helt meningslöst att träna just de musklerna då man är gravid - men det är en annan historia. Just nu håller jag mig till 3-4 lätta cardiosessioner i gymmet i veckan, mer tillåter jag mig inte. Om och när jag kommer över den första trimestern ska jag börja med litet styrketräning igen. Jag är fortfarande träningsfantast - always!Skrattande

Ja, hoppas att de är mer positivt inställda på S:t Göran. Ska du kontakta dem på måndag?

• Primrose
    LALLA1 skrev 2008-03-31 11:52:50 följande:
    Hej kramis! Jag tänkte att om det nu går som vi vill att Cvl hjälper oss så tänkte jag att vi vill försöka efter sommaren och då kanske äs och allt där nere har fått vila ett tag. Känner att det skulle vara ganska skönt och bara ta det lugnt över sommaren och inte fokusera så mycket på detta nu, det tar ju på krafterna.Ringde min ordinare gyn som är samarbetspartner med Cvl och jag ska dit den 14/4 för undersökning så då kan hon ju kolla hur äs ser ut. Det var faktiskt hon som svarade i telefonen när jag ringde och jag förklarade då situationen och när jag sa att mit FSh i januari låg på 18 så sa hon att det ligger i ramarna för normalt men att det är iofs lite högt för kriterierna för IVF, men hon ansåg att det beror MYCKET på vem som gör behandlingen klinik osv och hon menar ju på att Cvl är bäst i landet på detta så jag hoppas att hon har rätt.Kramisar
    Det låter som att du har en bra gyn LALLA - hoppas att CvL ser det från ert perspektiv och hjälper er!
  • Primrose

Nej, kramis, prolaktinvärdena påverkas inte av sprayen.

Eftersom jag själv har sk. prolaktinom, vilket är ett adenom dvs. en godartad tumör på hypofysen. Enligt min endokrinolog beror egentligen för höga prolaktinvärden nästan alltid på tre saker: att man är gravid, att man ammar eller att man har prolaktinom. Många har dock sk. microadenom som oftast inte syns på MR och därför medicinerar man utan att veta orsaken till 100%. Själv fick jag min diagnos då jag bodde utomlands - den svenska gynekologen jag hade sökt upp några år tidigare missade tyvärr att ta rätt blodprov och sa att min oregelbundna mens var "oförklarlig".... Eftersom mitt adenom var 4mm syntes det på röntgen. Det är alltså ofarligt - men naturligtvis viktigt att medicinera eftersom det oftast stör cykeln. Jag hade till slut bara mens 1-2gg/år.

• Primrose

kramis: Jag var kanske litet snabb där - dvs jag tror inte att sprayen påverkar prolaktinvärdet. Då jag sprayade tog jag Pravidel som vanligt, dosen ändrades inte. Vilket gör att jag tror att sprayen inte har någon inverkan, men det är bäst att du kollar med din endokrinolog för säkerhets skull.

En annan "intressant" sak som jag upptäckte när jag gjorde IVF var att det på bipackssedelarna på Ovitrelle och Gonal-F stod att man inte skulle ta de preparaten om man hade, eller hade haft, en tumör på hypofysen...! Jag frågade läkarna på Sophiahemmet men de skakade bara ovetande på huvudet. Jag lämnade en fråga, via en sekreterare, till min endokrinolog, men fick aldrig något svar. Senare, i januari hade jag en telefontid med honom och ställde frågan igen (han hade aldrig fått meddelandet) då kontaktade han läkemedelsbolaget i Schweiz. De sa då att man faktiskt inte skulle ta dessa medel om man har en tumör eftersom den kan växa. Min läkare sa sedan att det är säkert en extra säkerhetsåtgärd (för att undvika åtal/stämningar OM tumören växer) och att det egentligen inte är någon större fara. Det intressanta, i mitt tycke, är dock att om tumören växer kanske prolaktinvärdena stiger och att detta eventuellt försämrar chansen att bli gravid unde IVF:en. Men det är bara mina egna spekulationer. Det är nog bra att få prolaktinet kollat under sprutningen och ruvningen, dock, pga detta - men det är, som sagt, min egen teori. Det underliga är att IVF-kliniken inte hade en aning om vad som stod på bipackssedeln ang. hypofystumörer.

Jag har haft kontakt med min endokrinolog sedan jag blev gravid och vi ska prata igen i slutet av april. Jag ska berätta för BM vid inskrivningen också.

• Primrose

Jag håller med dig LALLA att ÄL-testandet etc. tar mycket på psyket. I mitt fall, då åldern är emot mig, har jag dock insett att det är det bästa sättet för mig att inte missa "chansen" en månad. Å andra sidan, om man är hyfsat regelbunden och har hyfsat  regelbunden sex, är ju chansen stor att man prickar in ÄL utan tester. Glad

• Primrose

Vad bra, LALLA, att din läkare verkar vara så bra och även förstående. Det måste kännas skönt.

Lycka till i morgon, entjej! Hur många ägg blev det och vad har du i FSH?

Jag prövade själv akupunktur i o m mina båda IVF:er. Det var väldigt skönt och avslappnande, men det fick inte äggen att fastna och det kostade ett antal tusenlappar. Men jag tror definitivt at akupunktur kan hjälpa i vissa sammanhang och vissa personer. Jag har själv t ex fått hjälp efter ett tandläkarbesök som orsakade smärta ifrån en nerv. Akupunktören jag gick till utför kinesisk akupunktur och är utbildad barnmorska. Dr Nie är legendarisk - men för att gå till henne måste man ha gått om tid eftersom man kan få sitta och vänta i timmar.

Ja, alla dessa piller och medel man tar! Efter sju veckor av vaggisar är jag ganska trött på det måste jag säga ... men om de får pyret att stanna kvar så är det ju ingen uppoffring att tala om. Fyra veckor till av klet, det är allt! En tablett mindre att ta i alla fall, nu när jag har slutat med Pravidelen. Annars är det Trombyl, folsyra, multivitamin, E-vitamin och kalcium jag får i mig. Trombylen slutar jag också med om fyra veckor.

Svar på tråden Vi med högt FSH