kramis: Jag var kanske litet snabb där - dvs jag tror inte att sprayen påverkar prolaktinvärdet. Då jag sprayade tog jag Pravidel som vanligt, dosen ändrades inte. Vilket gör att jag tror att sprayen inte har någon inverkan, men det är bäst att du kollar med din endokrinolog för säkerhets skull.
En annan "intressant" sak som jag upptäckte när jag gjorde IVF var att det på bipackssedelarna på Ovitrelle och Gonal-F stod att man inte skulle ta de preparaten om man hade, eller hade haft, en tumör på hypofysen...! Jag frågade läkarna på Sophiahemmet men de skakade bara ovetande på huvudet. Jag lämnade en fråga, via en sekreterare, till min endokrinolog, men fick aldrig något svar. Senare, i januari hade jag en telefontid med honom och ställde frågan igen (han hade aldrig fått meddelandet) då kontaktade han läkemedelsbolaget i Schweiz. De sa då att man faktiskt inte skulle ta dessa medel om man har en tumör eftersom den kan växa. Min läkare sa sedan att det är säkert en extra säkerhetsåtgärd (för att undvika åtal/stämningar OM tumören växer) och att det egentligen inte är någon större fara. Det intressanta, i mitt tycke, är dock att om tumören växer kanske prolaktinvärdena stiger och att detta eventuellt försämrar chansen att bli gravid unde IVF:en. Men det är bara mina egna spekulationer. Det är nog bra att få prolaktinet kollat under sprutningen och ruvningen, dock, pga detta - men det är, som sagt, min egen teori. Det underliga är att IVF-kliniken inte hade en aning om vad som stod på bipackssedeln ang. hypofystumörer.
Jag har haft kontakt med min endokrinolog sedan jag blev gravid och vi ska prata igen i slutet av april. Jag ska berätta för BM vid inskrivningen också.