• MammaEmelie91

15-17åringa dotter gravd?

Såg att de fanns en sån här tråd innan men men..

Vad skulle du göra om din 15,16 eller 17åriga dotter kom hem och sa att hon var gravid? Dvs, vad skulle du råda henne till att göra.

Mamma I Mars =) *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-09 14:12:37:
    Blir lite knas här eftersom alla (i stort sett) föräldrar skulle så klart stötta sina barn vad dom än gjorde. Så ändrar lite, vad skulle du helst vilja att hon skulle göra? Utan att säga de till henne ellerså..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 15-17åringa dotter gravd?
  • Queen Of Darkness

jag hade satt mig ner i lugn och ro med dottern.
    Först hade jag förklarat att jag en gång i tiden gått igenom en abort, hur jag känner efter det och det positiva och negativa med mitt beslut. Självklart hadejag oxå sagt att inte alla känner så men lite för att hon själv ska kunna känna att mamma åtminstone förstår lite granna vad hon går igenom.
    Därefter hade vi pratat om hur det blir med ett barn, positivt som negativt. Jag hade frågat henne vad HON vill? Hur hon ser på det hela? hur hon har tänkt lösa det rent praktiskt? Vill hon behålla så stöttar jag henne, vill hon göra abort så stöttar jag henne.
    Jag hade aldrig rått henne till antingen det ena eller det andra, för i slutändan är det hennes val.

• vadskajaghetadå

15 år skulle jag nog råda til abort, 17 år och beroende på hur hon är som person skulle jag råda att behåla.

dvs att hon inte spårat ut helt och super och bara vill springa ute om nätterna. (förhoppningsvis skulle hon inte vara "sån" med man vet aldrig)

• vadskajaghetadå
    Bonanza skrev 2008-01-09 12:59:28 följande:
    Men det är ju skillnad på att råda och på att beordra. Klart att man som förälder kan säga vad man själv tror och tycker är bäst, men ändå låta henne ta beslutet.Jag hade självklart rått henne till abort. Hade hon trots våra samtal och efter samtal med kurator och så valt att behålla, så hade jag stöttat henne i det. Sett till att gå ner i tid osv så att hon kan gå klart gymnasiet, för det ska mina barn göra.
    det kan ju du inte heller beordra dem att göra, det är helt frivilligt, gymnasiet altså.
  • Cia o krabaten

Omöjligt att svara hypotetiskt på men eftersom jag ogillar abort så svarade jag behålla.
    beror helt på situationen och personerna som är inblandade.

• TyraPaloma

Jag skulle råda henne att följa sitt hjärta och välja det HON vill och ansåg var rimligt utifrån hennes situation.

Jag är själv en ung mamma och jag skulle inte valt abort för mig själv - men vi alla är olika.

• Senap

JAg förstår ditt resonemang och håller med men samtidigt så har man ju (förhoppningsvis) en del inflytande på sina barn och då kan även ett råd vara väldigt ledande.

Bonanza skrev 2008-01-09 12:59:28 följande:
    Men det är ju skillnad på att råda och på att beordra. Klart att man som förälder kan säga vad man själv tror och tycker är bäst, men ändå låta henne ta beslutet.Jag hade självklart rått henne till abort. Hade hon trots våra samtal och efter samtal med kurator och så valt att behålla, så hade jag stöttat henne i det. Sett till att gå ner i tid osv så att hon kan gå klart gymnasiet, för det ska mina barn göra.
    Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • vadskajaghetadå

jag vet ett par föräldrar som är emot att abort.
    flickan var 13 år och tyckte att hon skulle behålla, RÅDDE till det.
    men hon gjorde abort.

bra tycker jag att hon stod på sig...

• Lola Jämtland

Jag skulle ge henne rådet att göra abort.

Varför?
    Barn ska inte ha barn.

//Här borde man skriva något intressant....
  • Freiya

jag skulle bli glad fär att jag skulle bli mormor, lessen för att hon ska få barn så tidigt och missa mycket av att vara ung. sen skulle jag stötta henne till 110% vad hon än väljer!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden 15-17åringa dotter gravd?