• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Sallisen

Min fråga blir nog i stället: varför INTE försöka få barn? (Jag tror inte att barn är något man "skaffar", de kommer inte på beställning).

Barn är livets "grädde på moset", i mitt tycke en naturlig del av livet. Om man nu inte kan få barn är det en annan femma, men annars.

• skorpionen80
    Sallisen skrev 2008-01-07 11:23:27 följande:
    Min fråga blir nog i stället: varför INTE försöka få barn? (Jag tror inte att barn är något man "skaffar", de kommer inte på beställning).Barn är livets "grädde på moset", i mitt tycke en naturlig del av livet. Om man nu inte kan få barn är det en annan femma, men annars.
    Tja, varför skulle jag? Jag tycker de är jobbiga, tidskrävande osv. Har ingen längtan efter barn. Kan leka lite med andras barn, men ha ett på heltid? Nej tack.
    Ge mig en-två anledningar till varför jag skulle skaffa?
  • Sallisen
    skorpionen80 skrev 2008-01-07 11:25:03 följande:
    Tja, varför skulle jag? Jag tycker de är jobbiga, tidskrävande osv. Har ingen längtan efter barn. Kan leka lite med andras barn, men ha ett på heltid? Nej tack. Ge mig en-två anledningar till varför jag skulle skaffa?
    Jobbiga? Tidskrävande? Låter som att du talar om min chef...

Jag kan inte ge dig några anledningar om du inte själv hittat några. Vi däremot kan inte tänka oss ett liv utan den glädje som barnen ger oss (ja, en är ju inte ens född ännu men en stor källa till lycka för oss).
  • Eisa

Grejen är: människosläktet ska ju inte dö ut, det vore ju dumt, så skaffa barn måste man göra. OCH! Man kan försöka uppfostra dem till så kärleksfulla varelser som möjligt så att världen blir en bättre plats att leva på

• skorpionen80
    Eisa skrev 2008-01-07 11:29:47 följande:
    Grejen är: människosläktet ska ju inte dö ut, det vore ju dumt, så skaffa barn måste man göra. OCH! Man kan försöka uppfostra dem till så kärleksfulla varelser som möjligt så att världen blir en bättre plats att leva på
    Men ALLA behöver ju inte skaffa för det ;)
  • dellelgarin
    Sallisen skrev 2008-01-07 11:23:27 följande:
    Min fråga blir nog i stället: varför INTE försöka få barn? (Jag tror inte att barn är något man "skaffar", de kommer inte på beställning).Barn är livets "grädde på moset", i mitt tycke en naturlig del av livet. Om man nu inte kan få barn är det en annan femma, men annars.
    För att det inte finns någon längtan, tycker de verkar besvärliga, har alldeles för mycket med mig själv och mina intressen, finns inte tid eller plats.

Kan inte se att ett barn skulle ge mig något jag inte redan har.

Ändrar jag mig senare i livet så kommer jag väl skaffa barn antar jag, men det känns väldigt långt bort.
  • eiram13

Är det inte mer egoistiskt att skaffa en partner än barn?

Det är ju något men verkligen gör för egennytan...

Och sen för att man för sin egen njutnings skull har sex med partnen kan det av misstag resultera i ett barn.

Om jag i så fall skulle singla slant, krona för abort och klave för att behålla, och det blev klave, vore beslutet ändå egoistiskt?

• skorpionen80
    eiram13 skrev 2008-01-07 18:27:46 följande:
    Är det inte mer egoistiskt att skaffa en partner än barn?Det är ju något men verkligen gör för egennytan...Och sen för att man för sin egen njutnings skull har sex med partnen kan det av misstag resultera i ett barn.Om jag i så fall skulle singla slant, krona för abort och klave för att behålla, och det blev klave, vore beslutet ändå egoistiskt?
    Men partnern väljer ju också ut sin partner och de blir tillsammans och allt det där för att BÅDA vill.

Barnet får inte välja sina föräldrar.

Jag TROR det är så folk menar.
  • Moomin

Jag skaffade barn för att det är världens största egokick. Det är det mest egoistiska och det bästa jag gjort i hela mitt liv. Och ja, jag personligen valde att skaffa barn. Mitt barn var verkligen planerat av båda sina föräldrar. Det var inte något som bara kom hoppsan hejsan liksom, utan som vi såg till att skaffa oss för att vi verkligen vill ha det.
    Jag skulle aldrig sätta barn till världen utan att det var 100% planerat och önskat av både mamma och pappa.

Att sedan den där enorma egogrejen resulterade i ett liv där det inte finns det minsta utrymme för mig att vara egoistisk är ju en annan sak.

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Love4cats

Tänkte spontant när jag läste detta;

*flinar gott nu* många får ju mellan 5-12 barn i en och samma familj så då fyller de upp för andra som av olika anledningar inte har barn

Eisa skrev 2008-01-07 11:29:47 följande:
    Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
Svar på tråden Varför skaffa barn???