• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Goliz

Anledningen till att jag skaffade barn var av egoistiska skäl. För att jag ville ha barn, och skulle inte kunna ha tänkt mig ett lyckligare liv utan barn än med barn.

Om jag inte skulle ha kunnat få barn "naturligt" så skulle jag på något sätt ha försökt få barn iallafall, på något annat sätt, för både innan och efter att jag fått barn så har jag tänkt att jag inte kommer att vara lika lycklig utan som med. Så av helt egoistiska skäl så har jag fått äran att bli förälder. Det är så härligt att gosa med en liten plutt som skrattar åt en o som ger mig så himla mycket, hoppas bara att jag ger mitt barn lika mycket glädje och inte bara är en jobbig o pinsam morsa

• hotten

enbart av egoistiska själ, få ta hand om någon, älska någon utöver allt annat, leva med någon uppfostra osv göra någon lycklig.. vill ha familj osv.. liv å rörelse runt mig osv osv...

• Eisa
    Dorian Ertymexx skrev 2008-01-06 15:14:29 följande:
    Eh, jasså? Skulle du begå folkmord, döda andra barn, sälja din släkt till maffian för trafficking för dina barn???Jag vet inte om det är vad jag skulle kalla en bra förälder, men det är jag det.En bra förälder behöver bara göra tre saker: Fostra sitt barn så det inte blir en bortskämd skit, lära barnet att överleva och visa barnet att man som förälder är viktigare än någon annan. Att visa barnet att det är viktigare än en själv är inte bra föräldrarskap, det är att skapa totala egomonster.
    Exakt.

Hur som helst är det EGO som fan att skaffa barn. Man dömer en ny människa till döden. Vet tyvärr inte hur jag ska förlåta mig själv.
  • Eisa
    MrsQ skrev 2008-01-07 00:41:33 följande:
    eiram13: Jag har varit i samma sits som du. Men mitt slutade i missfall.Tycker det är synd att folk har en så dålig *hmmm hittar inte ordet jag söker* .... till ordet egoist.Måste säga att jag är en av dom. Men på senare år så har jag insätt att om man inte är egoist så mår man inte bra i längden. Och då menar jag skälvklart i den positiva bemärkelsen.""Men det lilla som levde i mig... Jag kunde inte. Kunde inte neka honom eller henne en möjlighet att se himlen och havet. Känna doften av gräs. JAG kände det som om beslutet inte längre var mitt."" Det var väldigt vackert skrivet Egoist är ett ord som man kan tolka precis hur som helst."Det ligger i betraktarens ögon"...Precis som Bibeln...
    Haha, hur kul är det att stå och glo på havet och sniffa på gräs? Kom igen.
  • Alexiaa
    hotten skrev 2008-01-07 01:02:11 följande:
    enbart av egoistiska själ, få ta hand om någon, älska någon utöver allt annat, leva med någon uppfostra osv göra någon lycklig.. vill ha familj osv.. liv å rörelse runt mig osv osv...
    Det var bra skrivet!
    Sedan kan folk komma och säga att de gör det för en större sak, men tror välidgt få tänker så utan mer ärligt att säga att man vill ha barn för sin egen skull.
  • Skråla Häckvift

Men Eisa - nu tog din pessimism kål på de fina orden ju!

• Polgara

Ja det får nog bli av egoistiska skäl..dom är det bästa jag gjort och jag ångrar inte en sekund. Sen är dom ju så oerhört vackra!

• Alexiaa

Så kan man absolut säga, men tycker ändå det är konstigt när folk kommer med att de gjorde en osjälvisk handling det går liksom inte ihop hos mig iaf.
    Sedan det där med längtan stämmer nog många gånger, men återigen så finns det ju massvis med människor som faktiskt inte vill ha barn och aldrig längtar efter barn.

• dellelgarin

Jag har ingen aning om varför folk skaffar barn, jag skaffar iallfall hundar för att bli behövd ha ett intresse, ha något vackert att titta på och något att bry mig om.
    Någon som ger min villkorslös kärlek, oavsett vad som  händer.

• Okaa san

Man skaffar barn för att det är vi gjorda för, vi kvinnior är byggda på det sättet att vi VILL och KAN föra vår DNA vidare, för att föröka oss, vårt levende har igentligen inte större betydelse mer än att vi ska föröka oss, men personlige så tycker ju jag att man skaffar barn för att man känner att man vill ha en familj, barn som älsakr en och om man vill ha kid med sin sambo så tycker jag att skaffar barn med hoon/han är något ytterst vackert som verkligen visar att man älskar varandra och att man älskar barnet/barn..tycker jag iaf.

Svar på tråden Varför skaffa barn???