• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Alexiaa

E roligt att folk har så olika erfarenheter!!!

Men just att man samtidigt måste förstå att alla tänker olika, alltså vissa skaffar barn för de ser att deras liv inte har mening annars!
    Vissa skaffar barn för de gillar barn och vissa skaffar barn för det mest ska vara så!
    Vissa skaffar barn some n trygghet...det är helt enkelt olika.

Sedan finns det de människor som inte vill ha barn och heller inte skaffar barn och är otroligt lyckliga ändå.

• bebbe made in italy
    Alexiaa skrev 2008-01-06 14:10:37 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-01-06 14:08:59 följande: Jo, för Jordens skull är det kanske bäst att släkten "människor" dör ut faktiskt...Men jag menar att alla har inte den biologiska klockan eller känner att man har en längtan efter barn...det är ju många som aldrig haft en längtan efter barn.Många steriliserar sig ju tom för att verkligen vara säker att aldrig kunna få barn!!!
    Jag skrev att de flesta har det, alla har det inte och det är jag väl medveten om. Men man kan ju inte strunta i att skaffa barn bara för att jorden kan gå under i miljöförstöring eller atomkrig, jag anser att alla kan dra sitt strå till stacken för att göra jorden till en bättre plats i stället.

Lady Sylvana skrev 2008-01-06 14:10:05 följande:
    Jag tycker att argumentet att mänskligheten skulle dö ut, är väldigt dålig. Okej, mänskligheten dör ut, vem bryr sig egentligen? Folk skaffar barn för de är egoister, så enkelt är det.
    Är djuren också ego då eller dom vill oxå föra sina gener vidare så att deras art lever vidare på jorden. Man föds för att föröka sig så är det... Vissa vill inte skaffa barn men majoritetn av alla människor har ett behov av att föröka sig såsom djuren, blommorna ja allt levande förökar sig ju...
    Jag har ett mirakel i min mage
  • ElinaNikki

Vad är det egentligen ni diskuterar, ni låter som en sekt, där det är själviskt att få barn. Och jag tycker verkligen inte att du Alexiaa ska skaffa fler barn om du nu tänker på din vikt och använder den som ett argument för att inte skaffa fler barn. Det låter lixom inte relevant och inte som att vi pratar samma språk. Och nej Lady Sylvana vem bryr sej om att mänskligheten dör ut, hehe...det kommer den inte göra så länge som man även har sex för njutning och det är ju det som sexet är till för, för att njuta. Och att njuta av sex har heller ingenting med egoism att göra.

• JAG är BÄST

Alexiaa

"Många steriliserar sig ju tom för att verkligen vara säker att aldrig kunna få barn!!!"

Jag tycker dom människorna är tuffa och så pass starka i sina val och prioteringar.
    Jag vet av ett par som inte vill skaffa barn. Dom väljer att resa och se världen istället, dom är livsnjutare ut i fingersptsarna,,
    (avundas dom många gångar )

Tänk att bara släppa allt man har i händerna och bara dra iväg på en resa då det passar en själv inte tänka på andra
    (drömmer mig bort och är ego en stund)

• Lady Sylvana

jenny

Läser du ens mina inlägg? Det verkar inte så. Jag har inte skrivit att det är egoistiskt att njuta av sex, det är dock egoistiskt att skaffa barn. Du gör det enbart för din egen skull, ingen annan. Men det är inget fel att vara egoist, alla människor är det. Mänskligheten kommer att dö ut, inte snart, men den kommer göra det, någon gång, det brukar funka så, att vissa arter dör ut, andra tar deras plats.

• bebbe made in italy

Men är då djuren oxå egoistiska? Dom förökar sig för att föra sitt arv och sin ras vidare, är blommor ego som strör sina frön med vinden. För dom handlar det ju knappast om sexuell njutning.

• Lady Sylvana

Människor är egoistiska, de har ett val. Men du skaffar barn för din egen skull, inte för någon annans skull. Eller hur?

• bebbe made in italy
    Lady Sylvana skrev 2008-01-06 14:23:27 följande:
    Människor är egoistiska, de har ett val. Men du skaffar barn för din egen skull, inte för någon annans skull. Eller hur?
    Man skaffar barn för att det är naturligt att vilja föröka sig, det är det som är meningen med livet. Jag tror inte människan är här på jorden för att lalla omkring, man har en uppgift och det är att föra den mänskliga rasen vidare. Det finns vissa  som inte har en biologisk klocka, men jag anser att det fattas de människorna något, för mig är det meningen med livet att skaffa barn. Jag är här för att föra mitt arv vidare och det är inte egoistikt det är en del av naturens kretslopp...
  • SvanFlikkan

jag skaffade barn för att jag älskar barn.

Svar på tråden Varför skaffa barn???