• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Alexiaa
    flowerLowa skrev 2008-01-06 13:55:38 följande:
    jag tror mycket på den såkallade modersinstinkten vi kvinnor har.. män också för den delen, fadersinstinkt då.. man längtar efter något utan egentligen veta varför... fast jag har ju troligtvis analyserat min psykiska del i detta...
    Fast alla har inte en modersinstinkt...finns ju även de som har barn men inte tycker det är viktigaste i livet utan tycker andra saker är viktigare eller lika viktigt.
    Sånt är som sagt olika, du vill leva ditt liv på ett sätt och det är toppen om du kan göra det! En annan vill leva sitt liv på sitt sätt...
  • Alexiaa

JAG är BÄST skrev 2008-01-06 14:00:42 följande:

TS, sånt händer"Jag planerade inte mitt barn utan han hände..."Men jag hoppas jag får "rätta" dig lite i en utsago"Men fler biologiska barn blir det inte trots att jag är säker på att jag kan få fler..."Säker kan man inte vara att man kan bli gravid igen även om man har ett lass med bio-barn.Det var lite OT i tråden.Men men för att återgå till det andra.Jag planerade mina IVFer för att jag/vi ville ha barn, nu övergått till adopton. Men idag känns det inte lika "ett måste" att få barn.Man landar och inser annat i livet. Många gånger känner man "fan vi ringer ner till BFA och ber dom avsluta oss från köer mm, och att dom kan skicka tillbaka pengarna våra"Men jag vet att när vi väl fått vårt BB så kommer vi vara lyriska efter detta barn. Men för våran del blir det bara ett barn, vi har våran ålder emot oss.Men helt ärligt så känns det med skönt att bara ha ett barn att skämma bort, med sina galenskaper
    Jag kan inte tänka mig gå upp i vikt igen, gå i 9 månaden och gå igenom en förlossning så är ganska säker på att några fler biologiska barn får jag inte.
    Men helt säker kan jag ju inte vara, men jag adopterar hellre!!!
  • flowerLowa

jag tror hon menade att du inte kan vara säker på att du KAN bli gravid igen, trots att du fött ett bio-barn innan...

Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den
  • Alexiaa
    flowerLowa skrev 2008-01-06 14:05:31 följande:
    jag tror hon menade att du inte kan vara säker på att du KAN bli gravid igen, trots att du fött ett bio-barn innan...
    Jaha, missuppfattade det!!! ja, ibland läser man inte=) hehe.

Nä, det är sant men eftersom det gick enkelt att få ett biologiskt barn som jag inte ens planerade eller hade en tanke på så gick det lätt för mig.
    Men som sagt vill inte ha biologiska barn igen heller...
  • bebbe made in italy

Jag valde att bli gravid för att jag vill föra mina och min sambos gener vidare, om ingen skulle skaffa barn på jorden så skulle ju mänskligheten dö ut... Jag har inte tänkt att jag skall ha någon som tar hand om mig man vet ju inte hur det ser ut när jag blir gammal... Det är ju världens naturligaste sak i världen att skaffa barn, de flesta har ju en biologisk klocka som gör att vi vill föda barn och på så sätt för mänskligheten vidare.

Däremot har jag funderat mkt nu när miljön är påväg att gå under om vi inte gör något att mitt barn kanske aldrig ens kommer få några egna barn om vi fortsätter förgifta jorden och då känns det genast mindre roligt att vara gravid, försöker att inte tänka på det och hoppas att alla på jorden skärper till sig så våra barn har en framtid!

Jag har ett mirakel i min mage
  • Lady Sylvana

Jag tycker att argumentet att mänskligheten skulle dö ut, är väldigt dålig. Okej, mänskligheten dör ut, vem bryr sig egentligen?

Folk skaffar barn för de är egoister, så enkelt är det.

• Alexiaa

bebbe made in italy skrev 2008-01-06 14:08:59 följande:

Jag valde att bli gravid för att jag vill föra mina och min sambos gener vidare, om ingen skulle skaffa barn på jorden så skulle ju mänskligheten dö ut... Jag har inte tänkt att jag skall ha någon som tar hand om mig man vet ju inte hur det ser ut när jag blir gammal... Det är ju världens naturligaste sak i världen att skaffa barn, de flesta har ju en biologisk klocka som gör att vi vill föda barn och på så sätt för mänskligheten vidare. Däremot har jag funderat mkt nu när miljön är påväg att gå under om vi inte gör något att mitt barn kanske aldrig ens kommer få några egna barn om vi fortsätter förgifta jorden och då känns det genast mindre roligt att vara gravid, försöker att inte tänka på det och hoppas att alla på jorden skärper till sig så våra barn har en framtid!
    Jo, för Jordens skull är det kanske bäst att släkten "människor" dör ut faktiskt...

Men jag menar att alla har inte den biologiska klockan eller känner att man har en längtan efter barn...det är ju många som aldrig haft en längtan efter barn.
    Många steriliserar sig ju tom för att verkligen vara säker att aldrig kunna få barn!!!
  • Alexiaa

JAG är BÄST skrev 2008-01-06 14:10:25 följande:

Alexiaa Läsa fel kan alla, Jag är expert på det
    Hehe, jag också!
    Bor dessutom i USA och ibland blandar man ihop engelska och svenska när man läser haha
Svar på tråden Varför skaffa barn???