Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:38:25 följande:
Ha ha! Du ska veta att folk (främst damer 50+)kommer fram på stan till oss tvillingmammor och säger saker i stil med "men oj vad du måste ha mycket att göra!" Och många kommer fram för att uttrycka sitt medlidande. Fråga vilken tvillingmorsa somhelst, så kan hon intyga det.Det är irriterande när folk gör det, och då säger vi tvilingmammor "inte fan går folk på stan fram till dem som har DS barn och uttrycker en massa dravel! varför måste de antasta oss tvillingmorsor?"Men eftersom du frågar, nej jag funderade aldrig på en reduction. Det var mina första barn och jag hade "bett till Gud" om att få tvillingar. En flicka och en pojke. Och det var precis vad jag fick. Vi ville ha två barn, men jag har alltid sagt att jag bara vill vara gravid och mammaledig en gång, så det skulle bara bli ett. Så blev det två.Dock vet jag andra som blir förtvivlade när de får veta att de väntar tvillingar.
Jag är som sagt också tvillingmamma där en av mina tjejer har DS.
Jag har fått många kommentarer som: Varför gjorde du inte FVP och tog bort den ena (som man inte får göra i Sverige om inte barnet dör i magen och riskerar livet på det andra barnet)? Varför fick du barn när du var så gammal fattar du inte att man kan få DS barn?
Kan meddela att jag och min man var mycket medvetna om risken/chansen att få barn med DS och vi tog den.
Så jo man får vist kommentarer när man har DS barn, ibland hör man dem bakom ryggen också tyvärr och då låter de så här: Stackare som har fått ett SÅNT barn (inte ens ett namn kommer dom på) eller tänk att få tvillingar och då ett sådant jobbigt barn, jag som har en DS tjej som är super lätt hennes syster som kräktes konstant i 1 år var ju enligt dem lätt som en plätt men enligt mig och min man så var DS tjejen den som var lättas hon åt, sov, jollrade och baja den andra tjejen gjorde lika men man får lägga till grät och kräktes också.