Inlägg från: Lefo |Visa alla inlägg
  • Lefo

Nu får det vara nog!!!

Frantic skrev 2007-12-29 23:14:41 följande:
     och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis
    Hur vet du detta?
  • Lefo
    Men det är ju nu inte så att barn med DS begåvats med exta mycket empati. Utan snarare är det så att just empatibiten inte störts, alltså ligger den på normalnivå, jämfört med en massa andra delar som ligger under normalnivå, och i förhållande tycks då DS-barnen som extra kärleksfulla et.c, men det är inte så att barn/vuxna med downs älskar mer eller större än friska människor och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis
    En fråga till dig till:
    Varför tycker du så illa om DS barn eller är det bara deras föräldrar du vill ska bli lessna eller rent av arga så att du får skriva mer inlägg här på forumet?
    En fråga till:
    Vad gör dig så intresserad av just DS och att du enligt mig tror dig veta så mycket om DS?

Sedan vet jag att min skrivna svenska är väldigt dålig så du behöver inte anmärka på den igen. Tackar på förhand. 
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-29 23:32:22 följande:
    5.Jag har aldrig påstått att jag kan "så mycket om DS"
    Men du skrev tidigare:
    Men det är ju nu inte så att barn med DS begåvats med exta mycket empati. Utan snarare är det så att just empatibiten inte störts, alltså ligger den på normalnivå, jämfört med en massa andra delar som ligger under normalnivå, och i förhållande tycks då DS-barnen som extra kärleksfulla et.c, men det är inte så att barn/vuxna med downs älskar mer eller större än friska människor och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis.
    När jag läser detta så låter det som att du tror dig veta väldigt mycket om DS.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-29 23:38:49 följande:
    Det säger mer om dig än om mig är jag rädd.
    Lessen men jag förstår inte dig.

Vad är det som du tycker"säger mer om mig"?
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-30 11:03:23 följande:
    Det blir så märligt när föräldrar till ett sjukt/handikappat barn tror att det just är på grund av sjukdomen/handikappet de älskar sitt barn. Tror ni inte att om just detta barn, just exakt denna individ hade kunnat födas utan DS, ADHD, Tourettes et.c ändå hade varit fint och värt att älska?Jag fattar heller inte resonemanget med att ÖNSKA ett DS-sjukt barn? Är det så att de barn ni har som inte fått DS är en besvikelse? Skulle ni hellre vilja att de också fått DS, jag fattar inte. Vilka övriga handikapp tillönskar ni era barn? CP? Blindhet? Dövhet? Blinda och döva barn kan också vara glada och kärleksfulla, det betyder inte att man måste ÖNSKA sig blinda eller döva barn och skriva i fetstil att man så GÄRNA skulle ha lite fler dövblinda barn här på jorden eller i sin familj, eller?
    Mitt barn med DS är inte DS-sjuk.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-30 20:33:23 följande:
    Eh... nehej? Så vad är det ni önskar er? Ett "DS-begåvat" barn eller ett "DS-välsignat" barn eller hur ser ni på saken? Skall vi ha den här diskussionen igen, att om man ändrar ett ords betydelse så kan man låtsas att man ändrar världen? Jaaaa... om jag säger att astma, diabetes och mässlingen inte heller är sjukdomar så kommer våra barn aldrig bli sjuka i de sjukdomarna. Fiffigt! Nobelpriset i medicin är så gott som vårt!
    Jag skrev detta inlägg på grund av att du alltid skriver DS-sjukt barn.
    En undrar är varför du skriver så?
    Är det för att retas?

Sedan får du om du vill kalla mig för du. Eller skriver du till flera och hänvisar bara till mitt inlägg?

Jag har den uppfattningen att min dotter har en kromosomavvikelse men inte en kromosomsjukdom.
    Min dotter har inte heller några följdsjukdomar.
    Min dotter har en utvecklingstörning (tror jag i alla fall men hon har inte gjort några tester).
    Min dotter prata inte så bra men hon stödtecknar mycket bra och vid 4 år och 10 månader ålder så gör hon sig förstådd på förskolan och hemma.

Jag har aldrig skrivit någon stans att min dotter är "normal" eller "kan allt" eller kommer bli ett "super DS barn".

Jag ser mitt barn som Linnéa som har DS och som behöver tränas för att utvecklas.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-30 22:50:29 följande:
    När jag skriver ni syftar jag på alla som anser att DS är något önskvärt som gör livet vackrare och bättre för både moder och barn. Är du inte en av dem så behöver du inte ta åt dig.Din uppfattning och önskedröm att DS inte är en sjukdom delar du med ett par andra DS-mammor på detta forum, det ändrar dock ingenting annat än er vokabulär. Du kan ju alltid skicka ett brev till WHO om att de skall ändra definitionerna så att genetiska sjukdomar skall kallas något annat (du får själv fylla i vad, för jag vet inte riktigt vad ditt förslag är) tills dess väljer jag att använda gängse språkbruk.Jag vet inte riktigt vad du vill poängtera genom att lyfta fram din dotters språksvårigheter, vad är det du vill att jag skall bemöta?
    Jag tycker att min DS tjej är önskvärd och min DS tjej gör mitt liv mycket vackrare än det var innan jag fick henne. Jag tycker exakt lika om hennes tvillingsyster som inte har DS.

Det jag skrev om min dotters språksvårigheter ville jag visa dig att jag inte TROR att min dotter är någon "super DS-barn" som du verkar tro att jag och andra DS föräldrar tror våra DS barn är. Självklart tycker jag att min DS dotter är den duktigaste tjejen i hela värden på det hon kan men så tycker nog de flesta föräldrar om sina barn. Och självklart tycker jag också att min andra dotter utan DS är den bästa tjejen i hela värden så det inte blir några missuppfattningar.

Sedan om DS är en sjukdom eller inte är en sak.
    Min fråga var om du skrev DS sjukt barn endast för att retas?
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-30 23:07:52 följande:
    Enligt WHO är DS en genetisk sjukdom. Visst finns det vissa personer med DS som kan ha lättare anställningar, bilda förhållanden och bo i eget hem, men detta gäller inte alla. Läs själv.
    Jag har skrivit detta hundra gånger på detta forum men jag skriver det igen.

Men de nya metoder som idag finns för träning och också att personer med DS startar sina liv med riktid träning, går på vanliga förskolor och mer och mer går i vanliga skolor så lär sig personer med DS mer och mer. Självklart kommer många behöva hjälp med vissa saker.
    Den det är en stor förändring på gång när det avse utvecklingen för personer med DS.
    Sedan inte glömma den mycket, mycket bättre läkarvården som personer får som har DS med mediciner för så enkla saker som sköldkörtlarna som gjorde många personer med DS mycket sjuka bara för några år sedan. Hörselnedsättningar för DS personer åtgärdar man också mycket tidigare och gör att personer med DS nu hör och kan lära sig saker mycket bättre. Det finns massor av fler saker som gör att personer med DS lever och kommer att leva mycket bättre liv än vad de har gjort tidigare. 
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-30 23:15:48 följande:
    Givetvis älskar du dina barn, du har missat poängen åter igen. Ingen skriver att barnen inte är önskvärda, däremot att sjukdomen inte är det. Hon ÄR ju inte DS lika lite som hon ÄR något annat hon hade kunnat drabbas av som diabetes, epilepsi, CP eller lunginflammation, eller hur?Eftersom jag aldrig anklagat dig för att tro att din dotter är ett "super DS-barn" så blir det underligt då du försvarar dig.Anledningen att jag kallar en sjukdom för sjukdom och ett äpple för ett äpple är inte för att retas utan för att det är tusan så mycket lättare att komunicera om man använder samma språk som andra, d.v.s Svenska i detta fall.
    Det är tråkigt då att en av Sveriges experter på DS inte kallar DS för en sjukdom.
    Denna fråga var upp på kunskapsmöte som DS föreningen hade i våras och då meddelade Göran Anneren (tror han namn stavas så) att DS är en kromosomavvikelse och inte sjukdom utan att personer med DS kan ha följdsjukdomar.
    Sedan vet jag att han i äldre dokumentationer har skrivet "friska personer".
    Men jag tror på det han har sagt och han är ingen som ger DS föräldrar gulliga fantasi bilder om DS barn och vuxna.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!