Inlägg från: Lefo |Visa alla inlägg
  • Lefo

Nu får det vara nog!!!

Myrtille skrev 2008-01-05 13:08:29 följande:
    Menar du att du, precis som jag uppenbarligen är, är kall och hjärtlös och omöjligen kan ha egna barn? OK.
    Har jag skrivit detta?

Jag känner inte dig så jag veta inte om du är kall och hjärtlös.

Men jag kan ärligen tala om att jag inte är en perfekt mamma varje dag.
  • Lefo
    MILF skrev 2008-01-05 13:38:54 följande:
    Okej, sköldkörtelarna är inte små, dom funkar dåligt. Medellivslängden för personer med DS är väl runt 60 år (57 enligt de flesta källor). Något mindre än de flesta utan DS alltså. Om barn med DS kan leva ett värdigt liv, är något för alla att avgöra envar. Jag tycker det, du tycker säkerligen det, men X kanske inte tycker det. Tungan på barn med DS är inte stor (eller större än på andra), men det kan se ut som det pga den låga muskelspänninhemn i tungan (som gör att den faller ut). En annan orsak till att tungan kan se stor ut är pga att gommen är så trång att tungan inte får plats i munnen. Ungefär hälften av dem med DS har normal infektionskänslighet. 1/4 av barnen med DS har fler förkylningar och andra infektioner än normalt. 1/4 har med bakterieinfektioner, såsom öroninflammtion än normalt. En anledning till att den fjärdedelen oftare har öroninflammation är att örontrumpeten är trängre än vanligt, samt mer långdragna.Lefo skrev tidigare i tråden:Att sköldkörtlarna är för små, att medellivslängden är låg, att man med DS inte kan leva ett värdigt liv, att personer med DS har stora tungor, att DS barn har mer öroninflammation och mycket mer som är osant. Sedan att personer inte vill ha barn med DS är en sak men varför måste en del av dem argumentera sitt nej till DS barn med osanning?
    Ja och jag har skrivit och rättat till och skrivit det du skriver.
    Varför ska personer tro saker om DS som är felaktigheter är det då inte bra att informera hur det är?
  • Lefo
    Maggis skrev 2008-01-05 14:01:10 följande:
    Och man behöver inte argumentera fördomsfullt och aggressivt mot dem som beslutar att inte behålla barnet. Eller hur?
    Men vilka gör de?
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-05 15:14:58 följande:
    Starkt gjort av dig :)
    Vad är det som är starkt?
    Att personen lägger ut en bild på sin urgulliga lilla bebbe?
    Jag kan lägga ut massor av gulliga bebis bilder på mina tjejer också men jag ser inte vitsen med detta.
    Jag la ut en bild på min tjej som har DS en gång i denna tråd (i och för sig visas båda tjejerna hela tiden som in liten bild i mina inlägg) för att visa att min tjej med DS inte såg så konstig ut som en person här i tråden trodde att DS barn såg ut, tyvärr har den personen inte svarat så jag vet inte vad hon tyckte. 
  • Lefo
    mammapuh skrev 2008-01-05 19:45:31 följande:
    Finns ditt kort kvar? Eller är det bara foton på Emma som inte får finnas i denna tråden?
    Har inte en aning och jag tänker inte gå tillbaka och kolla.
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-06 20:50:39 följande:
    Downs kvarstår ändå som den främsta orsaken till mental retardation i vårt land.

Men vad har då de ca andra 40 tusen i Sverige som har en utvecklingstörning?
    Eller är det endast personer med DS som har en långsam utveckling enligt dig eller som du vill det ska heta retardation?
    Det finns endast 5-6 tusen personer i Sverige som har DS.

• Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-07 15:58:20 följande:
    Nej. Hade jag skrivit "Downs står för majoriteten av utvecklingsstörningsfallen" hade det framstått som att jag menade att Downs stod för majoriteten av utvecklingsstörningsfallen.Nu sade jag att Downs är den främsta orsaken till utvecklingsstörning, vilket det är.På samma sätt kan Socialdemokraterna vara det största partiet i riksdagen, även om majoriteten av riksdagsledamöterna inte är socialdemokrater.
    Då får jag be om ursäkt och meddela att jag inte är lika intelligent som dig så jag förstod inte vad du hade skrivit från början (som tur är så var jag inte den enda som inte fattade fast dessa är intelligenta personer).
    Myrtille skrev 2008-01-07 15:33:47 följande:
    Gång på gång har jag och många andra sagt att det är fullkomligt förståeligt att man kan älska sitt barn med DS. Vi säger att barnen på bilderna ser fina och härliga ut, och att vi inser att ett barn med DS givetvis kan skänka sin förälder mycket glädje, skratt och kärlek.Vi poängterar att människor med DS både kan och har rätt att ha ett lyckligt och fint liv.Det jag personligen inte skriver under på är att DS är en förutsättning för den kärleken och lyckan.Inte heller att abort av foster med DS är att likställa med "häxjakt" eller pogromer.Jag tycker inte att en värld med fler människor med DS automatiskt är en bättre värld, och jag förespråkar att vi behåller nuvarande abortlagstiftning.Jag tycker inte att bara mammor till barn med Downs skall ha rätt att bestämma om huruvida jag eller någon annan skall få abortera ett foster.Och jag anser INTE att ett foster är en människa, med en människas alla rättigheter.
    Då håller vi nästan med varandra i det mesta.
    Fast jag vet inte vad pogromer betyder.
    Fast jag kan nog se att värden blir lika bra med lite fler DS personer i den men bättre kommer den inte bli för det har inte med DS att göra.
    Jag har aldrig heller som DS mamma sagt att någon annan inte får ta bort ett foster/barn med DS så där tycker jag att du inte ska skriva ”mammor till barn med Downs”.   

Jag kommer nu sluta att skiva i denna tråd för att göra roligare saker.

• Lefo

Förlåt att jag går in och skriver i tråden. Jag som DS mamma vet att min dotter tillhör den grupp av utvecklingsstörda som är den största gruppen av samma diagnos när det avser alla med en utvecklingstörning i Sverige (enligt FUB finns det ca 38 tusen personer som har en utvecklingstörning). Denna grupp av samma diagnos avser DS och dessa är ca 5-6 tusen i Sverige. Resterande ca 32 tusen utvecklingsstörda i Sverige har inte DS.  Fast jag är DS förälder och hade endast 1:a i det svenska språket (fast jag är svensk) så tror jag att jag har rätt denna gång.
    Ber om ursäkt att jag som är så himla lågutbildat råkar skriva i denna tråd. 

• Lefo

Myrtille skrev: Det som provocerar mig mest i de här trådarna är den otroligt låga kvalitén på argumentationen. Ett inlägg på FL kan bli raderat för att det är påhopp och "onödigt provocerande" och jag vet inte vad, men det är tydligen helt i enlighet med forumets policy att felcitera, missuppfatta med flit, blåljuga, låta bli att svara och om man svarar svara på något som inte sagts, anklaga luddigt och ALDRIG kunna visa på det man anklagar någon för. Allt detta ägnar sig "DS-mammegänget" åt med liv och lust. Det blir ju bara strunt i en sådan "diskussion". Lefo skriver nu: Så du menar att det jag skriver här på FL har otroligt låg kvalité? Men om du nu tycker det är på det viset varför är du då med i denna tråd och skriver? Tror du att jag ska bli mer intelligent av att du skriver här? Tror du att jag kommer bli en bättre mamma till mitt Ds barn bara för att du skriver ord som jag måste slå upp varje gång så jag kan förstå vad du skriver? Jag är för fosterdiagnostik. Jag tycker det är OK att de som inte vill ha DS foster/barn gör abort. Jag är för en bättre information till barnmorskor om just DS för det är DS som blivande föräldrar är rädda för. Jag tycker det är fel att alla ska erbjudas KUB för X antal miljoner när det idag endast föds ca 120 barn med DS och ca lika många hittas som foster och tas bort (alltså 240 stycken per år är det man letar efter).

• Lefo

Myrtille skrev: Men KUB handlar absolut INTE bara om DS. Utan om trisomi 13, 15 och om akrani och om ryggmärgsbråck och om hjärtfel.... Lefo skriver nu: Ja det vet jag också men den informationen är det inte många som får. Därför om det ska vara KUB till alla så ska informationen vara korrekt och inte som den som ges idag. Detta är något som Svenska DS föreningen jobbar hårt på idag. Sedan undrar jag fortfarande varför du skriver i denna tråd när det är så låg kvalité i tråden som du skrev i ett tidigare inlägg?

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!