-
Viste inte att det var mer tabu att ta bort ett DS foster måste jag meddela.smoothiz skrev 2008-03-06 22:16:27 följande:værfør e det mer tabu att ta bort ett foster med DS æn att ta bort ett friskt foster??
-
Hysteriskt!?norpnäsan skrev 2008-03-06 22:25:21 följande:Jag fôrstar att man som DSmamma känner att man vill försvara sitt barns handikapp och visa utat hur mycket man skiter i dess kromosomuppsättning, men jag tycker att det känns sa hysteriskt att säga att man är glad för att barnet har DS.
-
Ja jag har då inte kollat mitt barn IQ så jag vet ju inte och vad jag har hört om ditt DS barn så har h*n en väldigt hög IQ tycker jag. Påhittigare barn får man leta efter, h*n slår min DS tjej med hästlängder.anne h skrev 2008-03-06 22:24:52 följande:dags att vi gräver ner oss, vi som inte haft "tur" att få barn som har hög IQ...
Men jag ska gräva ner mig i min säng nu i alla fall.
-
I denna tråd eller? Jag har inte märkt det i alla falla.smoothiz skrev 2008-03-06 22:32:28 följande:jo det verkar absolut så..
-
Men jag känner flera som har barn med CP skada och dom är super lyckliga över sina barn. Säkert finns det många som inte är lyckliga och det accepterar jag.norpnäsan skrev 2008-03-06 22:34:23 följande:Lefo/ Ja. Hysteriskt. Som att säga att man är lycklig att ens barn har CPskada.
-
Men så var det inte skrivet.mysrester skrev 2008-03-06 22:48:22 följande:Men det är ju en enorm skillnad mellan att vara lycklig över sitt CP-skadade barn, och att vara lyckllig ATT barnet blev CP-skadat!! Alla är väl lyckliga över sina barn! Men att vara lycklig FÖR en skada som barnet har är ju sjukt!
-
Men jag kan ju inte gå omkring och vara lessen över mitt barns DS.mysrester skrev 2008-03-06 22:57:30 följande:Jag undrar om folk skulle vara lika glada när de kommer in till akuten där deras barn ligger och nyss förlorat en arm i en olycka, eller fått en hjärnskada. Och tänka "gud va lycklig jag är att mitt barn är skadat!"Så för all del, var lyckliga över era barn, det hoppas jag alla föräldrar är! Men hur kan man vara lycklig över sitt barns skada?
Tyvärr måste jag gör dig besviken. Jag är en av dem som inte blev lessen när det meddelades DS. Jag väntade i över ett år på att bli lessen men jag blev det aldrig. -
anne h: Nej, nej inget bus. Hälsa på får ni men inget bus får läras ut. Det räcker med allt som den andra tjejen utan DS gör.....
-
amma h: Jo det är så klart att kunna busa men små, små bus är bra inte STORA och HÖGT UPPE bus tycker vill jag inte att hon lär sig. //Lena
-
Men vem har skrivit att det är BRA att barn föds med kromosom fel?
-
anne h skrev 2008-03-07 12:26:39 följande: har jag sagt att det enbart är pga arv, miljö, rökning? Tror inte ens jag nämnde rökning...nej, jag ser det inte som "otur", fortfarande inte.Vart vill du komma? Denna tråd handlar om DS, inte cancer.. (fast som sagt; cancer botas lättare om man har DS. ) Norpnäsan skrev: i inlägg 1521 säger du precis det. Men vi släpper detta eftersom det har skenat iväg helt ifran den ursprungliga diskussionen. Och så här såg då 1521 ut. Jag får inte riktigt ihop det med det som norpnäsan skrev. 1521: Det har inget med tur eller otur att göra. Arv, miljö: ja. Tur/otur: nej.
-
Myrtille: Vad är det som gör att du är så avig hela tiden? Ja skulle vara jätte lessen om någon av mina barn skulle ligga på akuten/BIVA eller något annat ställe på sjukhuset och ha förlorat sin arm men samtidigt skulle jag också vara överlycklig att barnet lever. Vet inte om du har barn men jag har varit med om olika resor med mina barn och det slutar alltid med att man är överlycklig att man har sina barn i livet.
-
Jag håller också med det som mammapuh skriver men du kan ju inte tro att alla tycker som mammapuh och då skriva "så nu förstår jag hur NI menar".smoothiz skrev 2008-03-10 11:59:11 följande:du föklarade på ett mycket bra sätt mammapuh! för har fått intrycket här att man tycker det e bra att ens barn har DS och det va det jag reagerade på. men du formulerade dig super-bra i det inlägget så nu förstår jag hur ni menar!
Vi som har DS barn är olika och tycker olika.
Jag är jätte glad att jag har mitt barn som har DS och jag kan ju inte sitta och deppa eller tycka synd om mitt barn bara för att hon har DS.
Sedan finns det de personer som är jätte deppade att det har DS barn och tycker synd om sina barn.
Alltså alla är inte lika. -
Reta upp sig på?smoothiz skrev 2008-03-10 20:08:38 följande:men jisses..förlåt! gud va grejer man kan reta upp sig på....
Vad har jag retat mig på? -
När har jag glorifierat ett handikapp?Myrtille skrev 2008-03-11 10:26:28 följande:Du kan väl ta dig tiden att läsa lite av det jag skriver? Det skulle underlätta diskussionen. Om du gör det kommer du se att jag inte någonstans tyckt att det är underligt om du eller någon annan älskar sitt barn. Tvärtom.Jag tycker bara det är onödigt att glorifiera ett handikapp, som om det var nödvändigt för att rättfärdiga sin kärlek. Och jag tycker det är onödigt att känna sig attackerad när inte alla andra deltar i charaden.Om jag eller vem som helst tycker att det är ledsamt med Downs betyder inte det att vi hatar era barn.Grejen är att jag inte ser ett foster som ett färdigt barn. Om jag ansåg att ett foster var ett barn skulle jag vara emot alla aborter, inte bara de av downsfoster. Nu tycker jag inte att ett foster är ett barn, och alltså tycker jag inte det är omoraliskt att välja ett foster utan downs framför ett foster med downs, då jag anser att båda fostren bara är möjligheten till ett barn, inte fix och färdiga fullvärdiga människor.Förstår du?
Jag känner mig inte attackerad heller.
Jag har aldrig trott att du eller någon annan hatar mitt barn för att hon har DS. Vad har du fått de ifrån?
Vad har foster med att ett barn ligger på sjukhuset och har förlorat en arm? Jag försöket bara förklara hur jag skulle känna mig om jag var i den situationen.
Att andra känner annorlunda är jag väl medveten om. Det har ju med att göra att vi alla är olika.