Inlägg från: Lefo |Visa alla inlägg
  • Lefo

Nu får det vara nog!!!

Struliga Jag skrev 2008-01-04 12:58:47 följande:
    en 8 åring är inte mogen nog att förstå konsekvenserna av vad det betyder att publicera sin bild på nätet.De förstår inte heller ironi vid den åldern.Jag har läst barnpsykologi och därför tycker jag det är fel att publicera bilder på barn som inte är gamla nog att själva besluta om det är ok eller inte och förstå sitt beslut,
    Du skrev så här i ditt inlägg som jag har svarat på:
    Struliga Jag skrev 2008-01-04 12:44:09 följande:
    Kul för henne att om några år hitta sin bild på något forum med texten CP UNGE på, till exempel. (jag hoppas det inte sker, tog det bara som exempel)
    Om några år är hon inte 8 år för det är hon nu.
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-04 13:13:58 följande:
    I så fall håller du och jag med varandra, så varför är du så arg?
    Nu blev jag förvirrad var det inte "Struliga Jag" jag svarade? Sedan är jag arg? Om du tror det så kan jag upplysa om att nu är jag inte ett dugg arg jag bara försöker förklara hur jag ser på det hela. 

Sedan är det väl roligt att vi är överens trodde jag verkligen inte att vi skulle vara.

• Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-04 13:31:10 följande:
    Jag kan bara instämma, och jag tror detta är kärnan inte bara i den här tråden utan i väldigt många andra trådar som vrids in på liknande tema.Visst önskar man att ett barn som redan dras med egna besvärligheter kunde slippa en nojjig mamma.visst önskar man mammorna hjälp att bearbeta sin ångest, men tyvärr är det svårt i vårt land idag att få en samtalskontakt om man inte själv arbetar väldigt målmedvetet för det.Och den som valt som överlevnadsstrategi att projicera och förneka kommer förstås aldrig att söka den hjälpen.Vad gäller mail i inboxen är du, vad jag förstår, inte den första och knappast den sista som hotats efter att ha haft med FLs DS-mammeliga att göra :)
     Så du menar att alla DS mammor inboxar och skriver elaka saker?
    Jag har i alla fall aldrig gjort detta. Men jag har blivit inboxad med meddelandet:
    "Att jag ska brinna i helvetet för att jag har pressat ut en jävla mongo unge".
    Vet inte om du tycker det är direkt trevligt jag blev väldigt illa berörd av en DS motståndarna här på FL och det var inte ett meddelande jag fick heller utan ganska många av flera avsändare (det var ingen i denna tråd kan jag meddela)?En av anledningarna att flertalet av FL medlemmarna inte kommer in på min sida.

• Lefo
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2008-01-04 23:24:10 följande:
    Du menar att du aldrig hört talas om det? Världen kryllar av elaka människor som roar sig med att håna andra. En del mobbar andra i skolan, andra är roar sig med att lägga ut bilder på DS-barn och andra funktionshindrade och göra sig lustiga över dem på ett grymt sätt.
    Och då är det ju bra att man visar sig "fast" man har DS.
    Hur tror du att man får bort mobbning? Genom att gömma de som är mobbade eller att informera och synas?

Jag sitter inte i denna tråd och skriver för jag tycker det är speciellt roligt jag skriver här för att jag har en dotter som har DS och som enligt några här inte får synas på bild hon får av en del inte ses som söt för då blir hon bättre än andra barn (som jag inte tycker hon är jag tycker bara att hon är lika mycket värd som andra).

Jag vill att min dotter ska SYNAS i dagens samhälle för det är här som hon ska leva och bo i massor av år.
    Sedan om du och andra inte vill ha DS barn är det helt ok för mig.
    Jag vill i alla fall att min dotter med DS ska ta plats i dagens samhälle och hon ska också FÅ ta plats precis som hennes tvillingsyster utan handikapp får göra.
  • Lefo
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2008-01-05 00:06:22 följande:
    Det handlar väl att folk gärna motiverar sina beslut.

Men flera gånger i denna tråd har man motiverat det med felaktigheter om DS och då tycker jag det är bra att man informerar om hur det är med DS.
    Eller ska sanningen inte finnas?
    Sedan att personen fortfarande inte vill ha ett barn med DS är helt ok men varför får jag och andra DS föräldrar inte rätt till fel?

• Lefo
    fozzie skrev 2008-01-05 09:51:41 följande:
    Jag har inte träffat en enda person med ds som har ett normalt iq och jag har träffat ganska många, på sin höjd får de jobb på samhall och sortera muttrar.
    Oj ska genas gå till min mataffär där jag bor och meddela killen som jobbar där som har DS att han får sluta sitt jobb där och börja sortera muttrar i stället.
  • Lefo
    Frantic skrev 2008-01-05 12:29:46 följande:
    Och flera gånger har vi frågat vad det är för felaktigheter ni menar, har du lust att klargöra tror du?
    Jag har svarat på detta längre bak i tråden, bara att leta.
  • Lefo
    fozzie skrev 2008-01-05 12:36:30 följande:
    Men seriöst så är det en minoritet, för att inte säga undantag, att personer med ds klarar av att arbeta på den öppna arbetsmarknaden, det är min erfarenhet
    Klarar av det gör många men det är svårt för en person med DS att få en anställning för det fins inte många som vill anställa dem i Sverige.
    Men går man till Kanada och USA så har många med DS jobb och det är inte att sortera muttrar som de gör.
    I dessa länder så går de flesta med DS i vanliga skolor och kommer in i samhället på ett helt annat vis.  
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-02 10:39:18 följande:
    Vilka felaktigheter är det som sprids?anne h skrev 2008-01-02 10:36:19 följande:
    Du frågade Myrtille och jag svarade.
    Lefo skrev 2008-01-02 22:59:35 följande:
    Att sköldkörtlarna är för små, att medellivslängden är låg, att man med DS inte kan leva ett värdigt liv, att personer med DS har stora tungor, att DS barn har mer öroninflammation och mycket mer som är osant. Sedan att personer inte vill ha barn med DS är en sak men varför måste en del av dem argumentera sitt nej till DS barn med osanning?
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-05 13:04:27 följande:
    Av dessa påståenden har du kunnat visa på det om liten sköldkörtel (som var sämre fungerande, inte liten, om jag förstod dig rätt) och lägre medellivslängd, vilket människor med Downs de facto har.Alltså:Du är väldigt upprörd för att det i ett inlägg i en tuseninläggstråd har stått att folk med Downs tenderar att ha mindre sköldkörtel än vem som helst när sanningen är att deras sköldkörtel funkar sämre? ok. Skönt att vi kunde reda ut den saken.
    Upprörd?
    Jag är inte upprörd.
    Är du?

Att medellivslängden är lägre än för "vanliga" personer är sant men den som skrev de skrev helt fel ålder och då meddelade jag eller någon annan av Ds föräldrar att den hade höjts. Är detta fel?
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!