• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • Mums

Jag har klarat mig med tens, dusch och profylaxandning!

Jag rekommenderar verkligen profylaxkurs och gravidyoga. Då får du lära dig att slappna av medvetet.

Ju mer du slappnar av, desto mindre ont gör det.

Försök tänka positiva tankar! Varje värk tar dig närmare din bebis! Välkomna värkarna! Dyk in i dem och låt dem skölja genom din kropp. Andas ända ner i benen.

Då motarbetar du inte öppnandet genom att spänna dig.

Och om du sedan behöver, finns det hjälp att få.

• signaturbyte

Jag klarade mig utan det, andades lustgas, två andetag, skrek sen på dom att det smakade bajs och jag inte ville ha.

Och även om det gör ont just då, så är det borta så fort barnet är ute, och efter några dagar minns du inte ens hur ont det gjorde att föda barn.(jo man minns, men inte precis ändå.)

Devania skrev 2007-12-12 12:57:24 följande:
    Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??
  • signaturbyte

BAD..! Varmt varmt skönt bad. Det enda jag hade som smärtlindring här hemma. Funkade bäst. Jag vad 'med', avslappnad, kunde tillome ligga och sova i badet några timmar. Fast det var i början.

• jennsans

glömde.. andningen är jätteviktig.. gick ej profylaxkurs men fick lära mig andning på föräldrautbildningen.. trodde inte på det.. men när jag koncentrerade mig och försökte andas som hon lärt ut fungerade det riktigt bra.

• Th061204

Epiduralen är helt FANTASTISK, förstår inte varför man föder barn utan den när man kan få den. Varför ha mer ont än man behöver...

• signaturbyte

För att man inte vill, inte hinner, inte kan - som ts pga tatuering. Jag tycker det var FANTASTISKT att föda utan någonting. Kroppen vet vad den ska göra och så länge man andas så behöver man ingen smärtlindring om man inte vill.

• svensk i jersey

En anledning till att föda utan epidural är att det kan hämna de naturliga värkarna vilket i sin tur kan leda till att man får sätta i gång verkarna medicinskt, allt detta tillsättandes kan ju påverka barnet. Att föda utan smärtlindring innerbär att man utsätter barnet för så lite onaturlig påfrestelse som möjligt. Epiduralen har bara funnits i ett par decennier, kvinnor har fött naturligt i alla tider och med dagens kunniga läkar personal finns det verkligen ingen anledning att vara orolig. Man kommer inte att dö av smärtan, däremot finns det forskning till att kombinationen mellan smärtlindringar och igång sättning etc kan leda till viss stress hos barnet och därför väljer vissa att undvika detta.

Lycka Till!

• jennsans
    Th061204 skrev 2008-01-10 14:53:20 följande:
    Epiduralen är helt FANTASTISK, förstår inte varför man föder barn utan den när man kan få den. Varför ha mer ont än man behöver...
    även om jag hade velat hade jag aldrig hunnnit få den
  • Malin Gumman

Lustgas, tens bad och akupunktur och andning gick kanonbra
    lycka till det kommer gå bra ska du se.

Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??