• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • livetlilla

jag fick bara lustgas eftersom inget annat hanns med - ja man klarar sig, men jävlar vad ont det gör!!!

• Tvillingmamma2007

Jag hade inte epidural då jag väntade tvillingar så var det inte att rekommendera. Men jag hade inte velat ha det heller så det gjorde inget. Jag hade lustgas från 7 cm tror jag det var. Lycka till det kommer gå bra!

• Ayle

Jag tog inte epidural när jag fick mitt första, inte med mitt andra heller. Man klarar av mer än man trorSkrattande 

Lycka till...

• sosi72

det går bra utan,jag hade lustgas och aktupunktur.

• Wilmis07

Det går bra att klara sig utan eda,badade varmbad ett par timmar och började med lustgas vid 6 cm. Jag trodde aldrig att de skulle räcka för mig,målade upp värsta scenariet om hur ont de skulle göra.. Men jag upplevde de inte alls så hemskt.

Mamma till Wilma 071012
  • Drutten03

Det är klart man kan klara.
    Själv hade jag min första förlossning helt utan smärtlindring.
    Visst var inte förlossningen smärtfri men jag överlevde och tvekar inte att ha samma målsättning vid min nästa förlossning nu i april.
    Jag hoppas på att jag klarar mig utan bedövning alls....men oavsett så kommer jag inte vilja ha någon epidural utan vill klara mig utan medicinsk smärtlindring, möjligtvis undantaget lustgas.

• en glad

Klart man klarar sig utan epi! Jag har fött barn helt utan smärtlindring och det var härligt att kunna stiga upp då allt var klart och vara helt som vanligt (nästan) dvs inte påverkad av någon slags bedövning!

• emelie85

Det gör man

Mitt smärtstillande va duschen, jag ville inte ha lustgas pga att man kan må illa av det och det gjorde jag redan och klarade mig väldigt bra utab att behöva må ännu mera illa..

Epidural kommer jag inte riktigt ihåg varfl jag inte tog

• mina små kämpar

eftersom mina förlossningar är så snabba hinner jag inte få vad jag vil, helst skulle jag vilja ha allt men barn 1 hade jag ingen smärtlindring alls han var på väg ut när vi kom in så de hann inte

men jag hade en helt underbar första förlossning minns att jag tänkte var det inte värre detta måste jag göra om

med barn 2 så var det tvugna att sätta igång mig och då hann de ändå ge mig den bedövningen men även här var barnet ute efter 30 min så bedövningen värkade som mest efteråt, men jag hann ändå känna att den hjälpte för jag kände aldrig huvudet pressas ut, vilket jag tycker är det som gör ont

med barn 3 lika som nr 1 ingen bedövning var öppen 10 cm när jag kom in, jag har tur mina skruttar kommer fort så jag slipper att kämpa så som många andra gör så för mig var det ok utan bedövning

men nu är jag inte så duktig på vad som finns i bedövnings alternativ men du måste säkert kunna få något annat?

har även hört att eda inte funkar på alla

• buffybus

tycker inte man ska hänga upp sig på bedövningar... blir nog aldrig som man trott ändå...

jag kommer åka dit o det enda jag har inplanerat är lustgas.... sen får bedövningar utöver det komma efter behov....vill helst bara ha lustgas....

klart man klarar sig utan EDA.... det ska nog gå bra för dig!!! har själv också ganska stor tatuering där bak så jag antar att jag inte heller kan ha det. men får klara mig på lustgas..det har jag ställt mig in på så blir man inte besviken....

BF 11 feb =)
Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??