• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • Mama2005

Jaaaa! Jag tror man klarar sig BÄTTRE utan epidural.
    Jag använde ingen smärtlindring, förutom profylaxandning. Inte lustgas, ingenting!
    Och det gick hur bra som helst - sprack inget!!!!

• sajja87

jag hade inte någon som helst smärtlindring... men min son  som vägde 4500g. jag lever... och jag är väldigt kort.. de sa att jag kunde haft problem med en fullgången grav. men allt gick ju bra så :D

• Fionella

Ingen bedövning alls med båda mina, och vill inte ha med trean heller..man är liksom "med" på ett annat sätt då man inte är bedövad

• Anna 73a

Jag har klarat mig på lustgas med både den äldsta dotter och tvillingarna.Och hoppas att även klara mig på den nu om några veckor...

Bad har jag tyvärr inte hunnit med,då förlossningarna har gått på mindre en 1½ timme.

Lycka till..

• Anna 73a

Skratta såg att det va ju lääängesedan som du startade tråden,och har redan fått eran bebis...Grattis!!!

• A82

Har inte haft någon smärtlindring med varken ettan eller tvån då det gått så fort att de inte kunnat ge mej nån inte ens hunnit tagit lustgas.....så visst klarar men det....

• bebbe made in italy

klart du klarar det!!! Känner ingen som fött med EDA och det har gått bra, jag vill absolut inte ha den heller och jag skall föda om 40 dagar första barnet!!

Med vild bebis i magen
  • Nica74

Ja men visst!!! Första förlossningen tog jag sterila kvaddlar och lustgas och de andra två födde jag helt utan, och det gick alldeles utmärkt.

Mamma till Hugo-98, Milo-00 & Irmelin-05 + Liten Bf 13/3-08
  • Vonkan84

Jag klarade mig på enbart lustgas!

* Casper 080210 *
  • minimou

Jag ville inte använda EDA under min förlossning. Efter en timme med lustgas och sjukt onda värkar klarade jag inte mer,(så ont att jag trodde jag skulle dö, helt seriöst!)Då vi trodde att det skulle bli ännu värre under många timmar till "gav jag upp" och bad om epidural. men då visade det sig att jag hade öppnat mig 6 cm under den timmen, och var redan helt öppen. Blev erbjuden bäckebottenbedövning istället men det kände jag att jag inte behövde. Min flicka föddes 15 minuter senare. Så smärtan var precis så mycket att jag med nöd och näppe klarade att handskas med den. Känner mig jätteglad för att jag slapp ta EDAn

• Kazeer

Min målsättning var att klara mig på bara lustgasen ... och det gick utmärkt! Prövade ackupunktur också men vet inte om det hade någon effekt. Men lustgasen var suverän. Öppningsskedet var ganska jobbigt att ta sig igenom - det kändes! Men när väl krystvärkarna kom, ja då har jag inget minne av att det gjorde sådär jätteont. Då var det jobbigare att jag inte fattade hur jag skulle krysta effektivt.

Jag blev igångsatt (tog fyra försök), ficks värkstimulerande dropp och till slut förlöstes sonen med sugklocka. Jag är så supernöjd med min förlossning. Den var inte en bråkdel så jobbig eller smärtsam som jag hade föreställt mig att en förlossning skulle vara. Det enda smolket i bägaren var att moderkakan inte kom ut, utan måste tas ut på operation under spinalbedövning (fast då passade de ju på att sy efter klippet, så det gjorde egentligen inte så mycket).

Lycka till med din förlossning! Hoppas du också får en fin upplevelse!

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Camri

du fixar det! man är så mycket starkare än man tror.
    om inte annat så har du ju inte så mycket annat än acceptera och peppa dig själv!

epidural är ju inte det bästa precis, bortsett från att du blir helt bortdomnad och inte känner något.
    tänk på alla negativa biverkningar det kan/brukar medföra,
    som exempelvis att värkarbetet avstannar ! (förövrigt helt sjukt)

• bebbe made in italy

TS har redan fött för länge sedan

Med vild bebis i magen
  • saphiraLilja

jag ska oxå föda utan epidural....
    pga av att jag blev rädd när jag hörde att man kan bli förlamad om man haft problem med ischias....
    o det har jag haft i flera år nu.... så nej tack...
    vill inte riskera att bli de så det får göra hur ont de vill den stunden....
    för vad är ett par dygn med smärta jämfört med ett liv som förlamad?? (om man kan förhindra det?)

så ser jag de som.... lustgasen är de enda som lockar mig....

Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??