• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • Symamman

Jag hade tens bad och lustgas med min 4120 stora kille som hade handen med brevid huvet. Ja det gick men ett tag var det jobbigt, mellan öppen 6-9cm.
    Vattnet gick o då hann de inte sätta epidural.
    Så om vattnet går verkar det gå snabbare. Lustgasen blev min bästis o jag ville nästa dra till bm när hon tog den sen vid krystningen!
    lycka till

• fr Svår

JAAAA!!!ABSOLUT!!! med risk för att låta sådär överduktig, så - jag födde min son utan smärtlindring! han vägde 4300 och jag sprack inte någonting över huvudtaget!
    det finns en sån sjuk styrka att hämta i smärtan. och sen gör det ju inte on HELA tiden. det kommer ju och går med värkaran och man hinner hämta andan. jag säger LYCKA till och tro på dig själv!

• fr Svår
    Svar på #219
    samma här! skulle ALDRIG i lilvet vilja ha eda. kan bero på att jag jobbar inom sjukvården, men jag mår illa av tanken.
  • Shinna
    Miss Vera skrev 2008-03-01 15:10:41 följande:
    Jag klarade mig på enbart lustgas, värme/bad och andning/fokus
    samma här...tog ett avkopplande varmt bad när jag kom in på BB....var då öppen 6 cm.....när jag var öppen cirka 8 cm fick jag lustgas fram tills jag började krysta. Andningen gjorde jättemkt för min del...att fokusera och andas ....och tanken på att snart få se sitt hjärtegull peppade också en hel del om man säger så.....det viktigaste är nog att man vågar TRO att man faktiskt klarar det....kvinnans kropp är gjord för att föda barn....det gör svinont , men man får inte i smärtans förlopp glömma att det faktiskt är en positiv smärta man har.....med andra ord......man får något för smärtan man måste stå ut med. kram och lycka till TS
  • Puss och Kram

Tänk vad olika man är, jag kan säga att jag var sjukt orolig för att jag skulle bli tvungen att ta EDA, Så jag och BM skrev i journalen att jag vill slippa det om det var möjligt. Jag klarade mig med lustgas trots att jag hade skitont. Man är så stark i den här situationen att det inte går att beskriva. Glad att jag klarade mig utan, det som oroade mig med EDA var att man ska peta mig mellan kotorna med en nål, vidrigt enligt mig...

• Väduren06

Hade enbart lustgas till mina söner o det blir desamma denna gång, gick hur bra som helst även fast först förlossningen från första värken tog 26h så gick det kanon!!!

• Mamasita 07

Jag hade ingen epidural och det gick jätte bra! Men d e klart står man inte ut med värkarna så är det ett bra alternativ...

• Bellaga

Ingen epidural, inga sterila kvaddar.. ja ingenting, och jag klarade mig utmärkt!

• Mamasita 07

Bellaga:

Samma här, man va ju så nervös innan förlossningen och jag va heeelt bombsäker på attjag ville ha smärtlindring! men klarade mig fint utan nånting :)

Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??