• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • luzorsus

lustgas gick fint.........och att andas och slappna av mellan värkarna. Jag somnade nästan mellan varje värk, så mycket slappnade jag av....men det gick.

• PillanE

Andning & eventuellt lustgas fungerar utmärkt... Jag kände aldrig något behov av en epidural... det är ju härligt att känna kroppens signaler & kunna följa dem, iallafall för mig.

Pernilla

• maritmedm

Jag klarade mig med enbart andning, ingen lustgas eller så. Det gick kanon!

• luzorsus

fick sterila kavddlar oxå ....men helvete.........vilket skit!Gjorde så ont att benen vek sig på mig..hjälpte inte ett smack.-

• Benet

Det går fint!
    Ont gör det men det är ju övergående. Jag hade bestämt mig tidigt att jag inte ville ha någon epidural, läskigt med nålar så nära ryggmärgen *ryys*

Jag testade akupunktur - ingen som helst smärtlindring, sen lustgas - sög i mig för mycket i början och blev snurrig, sen spydde jag av den (tror jag) och då hivade jag den och koncentrerade mig på att skrika så mycket som möjligt Flört
    Inför nästa förlossning vill jag testa yoga och att lära mig lite andningsteknik men någon epidural blir det inte då heller, om jag får bestämma.

Lycka till, det kommer att gå kanon!

Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥
  • Lussekatten87

ja! jag hade ingen smärtlindring alls!inte ens lustgas!

~.::*GABRIEL 9/1-08 *::.~
  • Sussa76

du kommer fixa det!!!
    jag har lyckats få tre barn utan epidural! men det beror på att jag är så spruträdd å rädd för "okända preparat"...

mig får man inte stoppa i nåt som jag inte känner till... typ... fast, jag tog lustgas, men det var för att det går ju ur kroppen så fort!

bada, massera, ta det lugnt, andas lustgas, sterila kvaddlar så håller vi tummarna för dig!!

• Sussa76

föresten... har du fått? hur gick det?

• smarties

Jag klarade mig med bara lustgas med både ettan och tvåan.

MEN

Lyssna inte på vad andra tycker o tänker, känn efter vad du själv tycker att du klarar av.
    Vill du ha starkare grejor, BE om det..försök inte att klara dig med lustgas eller nåt sånt bara för att du inte känner dig duktig..utan gör som DU tycker att du känner att du vill ha. :)

Man är inte duktigare bara för att man INTE ber om starkare saker. :)

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??