maritmedm skrev 2007-12-05 08:22:58 följande:
En fråga i frågan till er som är adopterade. Tycker ni att era adoptivföräldrar gjorde rätt som tog er (som är från andra länder) från ert hemland? Har funderingar på att adoptera men många säger att det kanske inte är för barnets bästa att ta de från sitt hemland. Själv känner jag att om jag adopterar kan jag ge ett barn ett liv som det annars inte skulle ha haft. Sen kan jag känna att man i så stor mån som möjligt ska hjälpa sitt barn att behålla sin relation till hemlandet. Vad tycker ni?
Våra föräldrar har inte tagit oss någonstans ifrån! En adoption handlar inte om att man tar barn och ger till några. De barn som adopteras bort är föräldralösa. Men att adoptera ett barn från en del av världen och låta det växa upp i Sverige, ja, jag ser inga fel i det. Det är till barnets bästa att få föräldrar som älskar en och ger en bra uppväxt med tak över huvudet och utbildning osv. Vad kan vara fel i det? Man kan väl ge barnet en del av sitt ursprungsland genom att man besöker det te x, OM barnet vill detta?