• Rebecca s bebis

Till er som är adopterade!

Till er som är adopterade..
    jag är adopterad från indien kom till sverige när jag va 1 år.
    till frågan: hur känner ni er som är adopterad att vilja ha egna barn?har ni ett begär att få gena barn mer eller kan ni tänka er att adoptera sj? är bara nyfiken..När jag va minder var jag rädd att jag inte kunde få egna barn för att jag var sj adopterad..har nu gått igenom 2 missfall o ill vwerkligen ha egna barn..
    detta är är inte menat att nån ska ta sig illa vid eller nåt vill bara fråga! Mvh rebecca

• Svar på tråden Till er som är adopterade!
  • delifi2

det jag tycker när man fått egna barn är att (jag iaf) vet inte vilka ärftliga sjukdomar det kan finnas i min familj. Men samtidigt är det skönt oxå att inte veta vad man har men samtidgt kan det kännas som om man kanske kunna förhindra om man har nåt.

För mig fanns ingen annan lösning, jag skulle inte ha min underbara familj, hade jag bott kvar kanske jag hamnat på gatan (stor risk), blivit utnyttjad mm.

Nu har jag 3 barn men oxå 2 mf så det känns som om jag själv skulle kunna adoptera, men vi skulle inte ha råd med det.

• Gitani

Är adopterad från Sri lanka. Har aldrig tänkt så faktiskt. Utan mer om jag ville ha barn. Om jag inte fått mina barn, skulle jag adopterat direkt.
    Tycker inte att mina föräldrar gjorde fel som adopterade mig från Sri Lanka för vad skulle jag haft för liv där? Dom är ju mina föräldrar. Enda skillnaden var att dom fick åka och hämta mig där istället för på BB. Folk som säger att det är fel att "ta" barnet från dess hemland, har ju ingen aning om vad dom pratar om. Men det är ju bara min åsikt =).

• Destined star

ja detta med att ta dem från sitt hemland är i mina ögon en kommentar som kan diskuteras.... kan juh bara säja så här... hade inte jag blivit adopterad så hade jag dött sen så blev jag adopterad när jag bara var 4 månader och har inga som helst minnen från mitt hemland,,, så för mig kan jag inte påstå att det var skadligt... sne hur barn som är adopterade från äldre ålder o med minnen kanske det har varit svårare men det vet jag inget om. det dom i så fall skulle må dåligt av e i så fall de minnena antar jag.

Fru hemlig...självklart får du det för mig i alla fall o har du frågor så fråga...

• mammatillvictor
    emcjoh skrev 2007-12-04 22:25:09 följande:
    För min del har det varit enormt viktigt att få en "riktig familj" att höra ihop med. När jag fick min första flicka var det den första person jag visste var släkt med mig på riktigt.Ett aldeles speciellt ögonblick i mitt liv.Hade jag inte kunnat få egna barn hade nog adoption från mitt hemland - Gamla Jugoslavien varit svårt men hade ändå varit mitt förstaval om någon nu förstår vad jag menar.
    Jag ser ju min familj som riktig även om jag inte fött vår son. Precis som jag ser mina föräldrar och min bror som min riktiga familj
  • mammatillvictor
    maritmedm skrev 2007-12-05 08:22:58 följande:
    En fråga i frågan till er som är adopterade. Tycker ni att era adoptivföräldrar gjorde rätt som tog er (som är från andra länder) från ert hemland? Har funderingar på att adoptera men många säger att det kanske inte är för barnets bästa att ta de från sitt hemland. Själv känner jag att om jag adopterar kan jag ge ett barn ett liv som det annars inte skulle ha haft. Sen kan jag känna att man i så stor mån som möjligt ska hjälpa sitt barn att behålla sin relation till hemlandet. Vad tycker ni?
    Våra föräldrar har inte tagit oss någonstans ifrån! En adoption handlar inte om att man tar barn och ger till några. De barn som adopteras bort är föräldralösa. Men att adoptera ett barn från en del av världen och låta det växa upp i Sverige, ja, jag ser inga fel i det. Det är till barnets bästa att få föräldrar som älskar en och ger en bra uppväxt med tak över huvudet och utbildning osv. Vad kan vara fel i det? Man kan väl ge barnet en del av sitt ursprungsland genom att man besöker det te x, OM barnet vill detta?
  • maritmedm

Tack för alla fina svar! Det känns som att ni som är adopterade har klarat er bra =) Om det blir att vi adopterar så ska jag iaf försöka lära mig så mkt som möjligt om det land barnet kommer ifrån, så att jag kan svara på ev kommande frågor, berätta och framförallt ta mkt kort då vi är där och hämtar barnet.

• Fru hemlig

Tack Destined star! Det är intresant att läsa hur vuxna adopterade tänker då vi själva ska bli adoptivföräldrar. Man vill ju gärna försöka förstå hur ens barn kan tänkas att uppleva olika saker och vad man ska undvika att göra och hur man på bästa sätt kan ta hand om det/dom. Mycket går att lära av att läsa era berättelser. Så tack!

• Zaria

Jag är adopterad, kan tänka mig både biologiska barn samt att adoptera. Sedan kan jag erkänna att det är himla roligt att kunna se sig själv i sonen rent utseeendemässigt och se likheter han gör som jag gjorde när jag var liten, har ju liksom aldrig haft någon som varit lik mig på det sättet. Men för mig är det inte det viktigaste,hade likaväl kunnat adoptea som skaffat biobarn.

• inoka

Är oxå adopterad och väntar mitt tredje nu i april och för mej skulle det inte spelat ngn roll om jag adopterat ett barn eller fått "egna". Mina föräldrar har Aldrig gjort ngn skillnad på mej eller min bror som pappa skämtsamt säger är hemmagjord. Tvärtom har jag nog växt upp mer skyddat och varit lite speciell i min familj och släkt. Gäller även min kusin som är adopterad från sl.
    Min farfar sa alltid att jag var guds speciella gåva till dem och att jag blev född för att komma hit till dem.
    Så att få "hemmagjorda" barn eller att adoptera gör ingen skillnad.
    Kärleken till barnen är de samma och som adopterad är jag skrämmande lik brorsan i allt utom utseendet :)

• Destined star

maritmedm: min mamma tog reda på så mycket fakta som gick även om de inte var mycket så ville hon att jag skulle få ha den vetskapen

Fru hemlig: vassego vilket land ska ni adoptera ifrån???

Hoppas alla haft en bra vecka

Svar på tråden Till er som är adopterade!