Inlägg från: Fru hemlig |Visa alla inlägg
  • Fru hemlig

Till er som är adopterade!

Hej, vill bara erkänna att jag som blivande adoptivförälder läser lite av vad ni skriver i den här tråden. Hoppas det är ok?

• Fru hemlig

Tack Destined star! Det är intresant att läsa hur vuxna adopterade tänker då vi själva ska bli adoptivföräldrar. Man vill ju gärna försöka förstå hur ens barn kan tänkas att uppleva olika saker och vad man ska undvika att göra och hur man på bästa sätt kan ta hand om det/dom. Mycket går att lära av att läsa era berättelser. Så tack!

• Fru hemlig

Destined star skrev 2007-12-06 16:17:55 följande:

Fru hemlig: vassego vilket land ska ni adoptera ifrån???Hoppas alla haft en bra vecka
    Vi vet inte ännu eftersom köerna är långa och reglerna ändras hela tiden. Vi tar det land som fortast vill ha oss Sen kan det nog inte bli Kenya som är alldeles nytt land eftersom dom kräver att man ska vara där i 6 månader. Det är det enda vi vet. Sen finns det flera länder där vi idag inte riktigt passar in men om ngt år när vårat äktenskap blivit äldre passar in på... Vi blir glada vilket land det än blir!
  • Fru hemlig

Pernilla S skrev 2008-01-25 21:39:05 följande:

Måste bara berätta något som är lite gulligt. Min stora stora tjej som är 4 1/2 år har precis varit med och hämtat lillebror i Kina.Hon pratar väldigt mycket om att när hon blir stor så skall hon oxå åka till Kina och adoptera ett barn. Det skall vara en flicka och hon skall heta Emmie, kanske kommer hon från samma barnhem som jag kom ifrån brukar hon säga.Och gifta sig det skall hon inte göra utan hon skall ha barnet själv. Men mamma och pappa får följa med henne och hjälpa till när hennes dotter skriker. Om jag säger att du kankse får en bebis i magen i stället så säger hon att det vill hon inte ha för bebisar kommer ut ur snippan och det vill inte jag. Sötnosen lilla! Det skall bli väldigt roligt att se vad som händer i framtiden. Skulle gärna ha en kristallkula att spå i.
    Åh vad gulligt!
  • Fru hemlig
    Vietnammamma skrev 2008-02-05 19:46:35 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar....för det första, EGNA barn, menar du då BIOLOGISKA barn för även vi som adopterar barn räknar våra barn som våra EGNA. Jag ser te x mina adoptivföräldrar som mina EGNA föräldrar och jag är deras EGNA barn. Adoption är att ta upp som sin EGEN.....Och sedan du skriver: tror du att du inte kan få barn för att du är från indien. jag kollade upp sånt. berättade för gyn att jag ville kolla upp detta och de undersökte mig.Vad menar du med det? Skulle man inte kunna få barn för att du är född i Indien?!
    Ibland blir jag nästan lite trött på adoptionsordmärkandet. Många använder egna barn utan att mena annat än biologiska barn. Vi råkade själva säga så till hemutredaren. Jag sa så innan jag var insatt i adoptionsspråkbruket min mamma säger så hela tiden men hon menar inget annat än biologiska barn!!! Vi gör så klart ingen skilnad på om det är biologiska eller adopterade barn. I de flesta fall är det inget värdeladdat när folk säger egna barn. Jag brukar inte påtala det för folk som i all välmening råkar använda ett ord som inte är helt rätt. Jag tycker själv inte om att bli ordmärkt om jag talar om ngt jag inte är fullt insatt i.
  • Fru hemlig
    Gitani skrev 2008-02-06 14:11:06 följande:
    Måste bara säga att som adopterad kan man ta digt illa upp när någon säger att de vill ha egna barn. Men att de kanske kan tänka sig att adoptera. Ordet egna får en mycket negativ klang. Så jag tycker att det är oerhört viktigt att tänka på vad man säger. De flesta menar ju inget illa såklart men det spelar ingen roll. Det känns ändå jobbigt när någon säger så.
    Jag förstår det och det blir även adoptivföräldrar samtidigt tror jag att det är viktigt att inte hela tiden så fort ngn råkar skriva fel utan att kanske mena det gå ut och tala om hur fel dom säger/skriver. Jag vet att min mamma kommer att kalla våra barn för "era barn" eller deras namn. Däremot har hon inte lärt sig terminologin och menar helt enkelt biologiska eller adopterade barn. Jag vet inte om det är värt att påpeka varje gång hon säger fel när vi pratar om dom här sakerna.
    Jag tror att jag kanske gör skillnad på folk som säger egna och menar det som ngt bättre än folk som bara inte lärt sig terminologin. Men jag kanske får tänka om.
  • Fru hemlig
    inoka skrev 2008-02-06 14:37:42 följande:
    Mina föräldrar har aldrig gjort ngn skillnad på oss...vi är ju deras barn båda 2..jag tog en liten omväg bara men att det alltid varit meningen att jag skulle komma till dem..Däremot har pappa en egen liten förklaring när han kommer med alla 4 barnbarnen varav 2 är mörkare än de andra 2... Han benämner min bror som "hemmagjord" *S*
    Det är ett ganska bra uttryck tycker jag! Jag tror att det är det många som inte är så vana och pålästa om adotion faktiskt menar när de säger egna barn. Jag vet att det är det ex min mamma menar när hon säger egna
    barn.
  • Fru hemlig
    Gravid2010 skrev 2008-02-06 14:44:35 följande:
    Jag ville ha egna barn. Ville känna hur det skulle kännas att vara gravid och jag älskade det.
    Fast ärligt om man just följt en debatt om att det kan såra folk att säga så i stället för att säga biologiska eller hemmagjorda barn behöver man väl inte skriva som du gör!!
  • Fru hemlig

Inoka: Jag var på ett föredrag om adoption som en adopterad tjej höll. Hon var gravid och att hennes barn var hemmagjorda just. Jag tycker att det är ett mkt bra utryck! Ha det så kul med monstren

Gitani: Er faster skulle jag också bli arg på!! Det är ju din kusins barn punkt!

• Fru hemlig
    Vietnammamma skrev 2008-02-07 21:12:01 följande:
    Tycker inte att det är fel att använda hemmagjorda barn, det är stor skillnad på att använda det ordet och egna barn.
    Han ngn sagt att det är fel? Inte jag i alla fall som blir citerad.
Svar på tråden Till er som är adopterade!