Inlägg från: maritmedm |Visa alla inlägg
  • maritmedm

Till er som är adopterade!

En fråga i frågan till er som är adopterade. Tycker ni att era adoptivföräldrar gjorde rätt som tog er (som är från andra länder) från ert hemland? Har funderingar på att adoptera men många säger att det kanske inte är för barnets bästa att ta de från sitt hemland. Själv känner jag att om jag adopterar kan jag ge ett barn ett liv som det annars inte skulle ha haft. Sen kan jag känna att man i så stor mån som möjligt ska hjälpa sitt barn att behålla sin relation till hemlandet. Vad tycker ni?

• maritmedm

Tack för alla fina svar! Det känns som att ni som är adopterade har klarat er bra =) Om det blir att vi adopterar så ska jag iaf försöka lära mig så mkt som möjligt om det land barnet kommer ifrån, så att jag kan svara på ev kommande frågor, berätta och framförallt ta mkt kort då vi är där och hämtar barnet.

• maritmedm

C Elegans skrev 2007-12-07 03:11:50 följande:

@maritmedm: Koncepted "tog mig från mitt hemland" är helt absurt för mig. Vad är det för människor som säger att det "kanske inte är för barnets bästa att ta de från sitt hemland". Ens hemland är ju där man är uppväxt, inte där man föddes och tillbringade några månader man inte minns något av. Mitt hemland är Sverige, inte Sydkorea där jag aldrig varit (utom att jag föddes där, då). Många utlandsadopterade är faktiskt helt ointresserade av landet de föddes i eftersom man ändå inte minns något. Pracka inte på adoptivbarnet en massa om hans/hennes "hemland", för det riskerar att få effekten att barnet känner det som att ni inte tycker att Sverige är hans/hennes hemland och som att det är extra viktigt på något sätt att barnet föddes på en annan plats! Låt barnet ha tillgång till den informationen, men tvinga inte på barnet detta. Själv tyckte jag det var rätt trist att se bilder o dyl från Sydkorea, det var ju som att se bilder från Surinam eller vilket annat land som helst som jag inte varit i och inte var speciellt intresserad av. Så vänta och se vad barnet själv har för intresse. Jag känner faktiskt mycket få utlandsadopterade som är specifikt intresserade av de länder de föddes i.
    Det jag menar med att samla info och dokumentera så mkt jag kan om en adoption blir aktuellt är att jag vill ha den kunskapen och de minnerna både för min och barnets skull... att om barnet någon dag skulle vilja veta ngt eller så så kan jag ge svar. Sen är min erfarenhet av barn att de brukar vilja titta i sina fotoalbum och att man berättar om deras tid som nyfödda och de första åren och då vill jag kunna göra det. Skulle aldrig tvinga barnet att ta del av informationen.
Svar på tråden Till er som är adopterade!